Gå til innhold

Bruk av ordet overgrep

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har sett endel nyheter opp gjennom tidene hvor de omtaler f.eks at en mann har betalt en 17-18-19 åring for sex som overgrep.

Stusser litt over begrepsbruken her.

Forutsatt at det ikke er tvang med i bildet, og at det ikke er snakk om en psykisk utviklingshemmet jente, kan man da ikke si at en så gammel jente er istand til å skjønne konseptet bak å bli tilbudt penger for sex og selv kan velge å takke ja eller nei til tilbudet?

Jeg ville heller kallt det prostitusjon enn overgrep, men ser at nyhetene stort sett kaller det overgrep.

Skyldes dette noe politisk korrekt betegnelsesmessigheter, det at man skal kalle all prostitusjon for et overgrep eller er det nyhetsformidlerne som ikke vet bedre.

Så da spør jeg: Hvis en voksen og ellers normal jente tar imot penger eller ting for sex, er det da et overgrep eller er det prostitusjon?

Og, er prostitusjon et overgrep eller et valg den enkelte tar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres rart ut. Jeg kan ikke si jeg har sett begrepet blitt brukt slikt selv. Slik jeg ser det så kan det ikke være overgrep så lenge jenta hadde sex for penger frivillig. (Forutsatt at det ikke er noen form for kraftig press eller trussel inn i bildet).

Lenke til kommentar

Har sett endel nyheter opp gjennom tidene hvor de omtaler f.eks at en mann har betalt en 17-18-19 åring for sex som overgrep.

Stusser litt over begrepsbruken her.

Jeg også. Overgrep innebærer initiering av tvang. Fredelige avtaler mellom voksne mennesker er IKKE overgrep. Det mener i hvert fall vi fredselskere.

Og, er prostitusjon et overgrep eller et valg den enkelte tar?

Ingen har rett til å blande seg inn i sexlivet til samtykkende voksne. Det mener i hvert fall vi fredselskere.

Lenke til kommentar

Det har med korleis lovverket definerer handlinga.

I norge er det ikkje straffbart å selge sex, men det er forbudt å kjøpe sex.

Dermed så blir prositusjon eit overgrep sidan den eine parten gjer noke ulovleg og den andre ikkje gjer noke (direkte) ulovleg.

Lenke til kommentar

Om det er et overgrep eller ikke er avhengig av sammenhengen. Det kan god være et overgrep, selv om det ikke er tvang. F.eks ved at man utnytter en annen persons psykiske tilstand eller at man har et annet uutrykt maktforhold, f.eks en lærer og elev, lege og pasient osv. Jeg er enig i at jeg i mediene har sett uttrykket bli misbrukt, men må sees i kontekst med hvordan ting har foregått.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvor går da skillet mellom overgrep og prostitusjon?

Hvis en tyveåring tilbyr en fjortenåring en mobil i bytte mot sex og/eller sug, uten at det er noe tvang utover tilbudet.

Den fjortenåringen bør da være istand til å vurdere tilbudet og hvis hun takker ja synes jeg det er minst like mye prostitusjon som et overgrep.

Under 16 er det lovbrudd på grunn av lavalderen, og kjøp av sex er også ulovlig så kjøper begår to lovbrudd, sånn sett, men vil fortsatt helle til å kalle det prostitusjon fremfor overgrep.

Synes overgrep bør forbeholdes barn opp til 8-10 år som er mindre istand til å vurdere konsekvensene av hva de sier ja til.

Lenke til kommentar

Om en 17 åring har sex med ei på 15 er det jo vodtekt, så tror nok ikke man skal ta medias utrykk altfor serriøst.

Uansett, her er defenisjonen:

overgrep

subst. n overgrep () ['oːʋəɾgɾeːp] inngrep el. krenkelse

begå seksuelle overgrep

Så OM den prostituerte opplever sitt yrke som krenkende er det er overgrep, om vedkommende ikke gjør dette vil det vel ikke i korrekt forstand være et overgrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...