chitti91 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg har utrolig lyst til å kjøpe meg et fastobjektiv med "normalbrennvidde" til kameraet. Jeg har nå siden høst/vinter stort sett brukt Canon EF-S 60mm f 2.8 macro og jeg merker at dette er mye morsommere å bruke enn kitobjektivet. Det er dog noe trangt en del ganger. Dessverre lider jeg som mange andre av pengemangel (skoleelev/blivende student), så utvalget mitt blir relativt begrenset. De objektivene jeg har tenkt på er Canon EF 28mm F2.8 og Canon EF 35mm F2.0. Ikke akkurat det beste en får tak i, men de har en overkommelig pris. Men jeg greier ikke å bestemme hvilket jeg skal kjøpe. 28 mm'ern er jo mindre lyssterk enn 35 mm'ern, men det koster litt mindre og har kanskje en mer ideell brennvidde til innendørsbruk. På en annen side virker det som om 35mm får bedre omtale. Nå skal det sies at objektivene primært kommer til å bli brukt utendørs, da typisk til "bybilder", noe natur (ikke type "få med alt landskapet på en gang"-bilde )og generelt "walk around"-objektiv (i mangel på et bra norsk uttrykk). Jeg har innsett at jeg ikke blir noe klokere av å lese erfaringer eller se på bilder tatt med objektivene, jeg blir bare mer forvirret. Jeg har også sett litt på Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM, men dette koster egentlig hvertfall 1000 kr mer enn jeg jeg skulle ønske (sparer også til Speedlite 430ex II), og jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk til Sigma så lenge jeg ikke har mulighet til å fininnstille fokus slik man kan på de nyere og bedre modellene (micro-adjustment). Og når en er inne på objektiver som egentlig er for dyre så må jeg jo også ta med Canon EF 28mm F1.8 USM. Det går jo også noen rykter om en Canon 30mm f1.8, men jeg tror ikke jeg har tid til å vente på et objektiv som ikke en gang er bekreftet. Noen som har noen råd/innspill til en forvirret sjel? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) 35mm blir etter min mening litt for trangt, og da spesielt inne. Utendørs funker det nok bedre som et slags normalobjektiv. Ville definitivt spart til Canon EF 28mm f/1.8 eller Sigma 30mm f/1.4, fremfor 28mm f/2.8. Sistnevnte er et meget godt objektiv, men større blender gir vesentlig fler muligheter. Har du vurdert å handle brukt? De dukker opp til drøyt 2000 kr. i blant. Jeg har selv Sigma 30mm f/1.4 og er veldig fornøyd, men selv den kan bli litt for trang inne for meg. Har testet 28mm f/1.8 og den ser ut til å gi meg det lille ekstra jeg ønsker i den vide enden. Det skal også være litt mer rettegnende. Endret 25. mai 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
chitti91 Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 jeg hadde gått for 35mm På en måte heller jeg litt mot dette fordi det virker bra og er billig. På en annen side er jeg fortsatt veldig usikker. 35mm blir etter min mening litt for trangt, og da spesielt inne. Utendørs funker det nok bedre som et slags normalobjektiv. Ville definitivt spart til Canon EF 28mm f/1.8 eller Sigma 30mm f/1.4, fremfor 28mm f/2.8. Sistnevnte er et meget godt objektiv, men større blender gir vesentlig fler muligheter. Har du vurdert å handle brukt? De dukker opp til drøyt 2000 kr. i blant. Jeg har selv Sigma 30mm f/1.4 og er veldig fornøyd, men selv den kan bli litt for trang inne for meg. Har testet 28mm f/1.8 og den ser ut til å gi meg det lille ekstra jeg ønsker i den vide enden. Det skal også være litt mer rettegnende. Ja, jeg tror nok også kanskje 35mm blir litt trangt innendørs. Jeg må si at 28mm f/1.8 frister veldig, hadde det bare ikke vært så dyrt (i forhold til mitt budsjett). Det har vel også raskere og mer stillegående AF? Det hadde jo vært kjekt. Likevel ser jeg det blir omtalt som noe soft. Vi du/dere si at det er et bra valg dersom jeg får tak i litt mer penger? Når det først er snakk om å legge inn litt mer penger så frister jo sigmaen også, det virker som om det får litt bedre omtale. Jeg har vurdert å handle Canon brukt ja, men min (urasjonelle?) frykt for et sigmaobjektiv med feilfokus gjør at jeg blir skeptisk når jeg ser de ute for salg Jeg skal riktignok ikke kjøpe objektivet før om noen uker så jeg skal holde et øye med bruktmarkedet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg har 35mm f/2 og er enig med de som sier at den er akkurat litt for trang inne. Nå er ikke forskjellen mellom f/2 og 2.8 så stor, slik at du får en gevisntselvmed kun en 28m f/2.8. Min utgave av 35mm f/2 er også en smule soft på f/2, så jeg liker å blende den ned. 28mm f/2.8 har ikke det problemet. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) 35mm f/2 er helt grei til det meste. Med en såpass lyssterk objekt så slipper man også fokusproblemer i dårlig lys. Endret 27. mai 2010 av Spartan Lenke til kommentar
Spook Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg har selv Sigma 30mm f1.4 og kan varmt anbefale den. Det er vanskelig/dyrt å finne noe like lyssterkt som er videre, for meg så fungerer 30mm helt greit innendørs i de aller fleste sammenhenger. Og trenger jeg noe videre så bruker jeg 17-55mm eller noe enda videre og ekstern blits. Jeg liker imidlertid ikke å "skyte" med blits med mindre jeg må så som oftest så klarer jeg meg med 30mm. Dette objektivet er mye fotoglede for pengene og har i lange perioder vært det eneste objektivet jeg brukte - og bruksområdet er selvsagt langt større enn innendørs i dårlig lys. Om jeg måtte velge ett eneste objektiv jeg kan bruke det neste året (blant de jeg eier - og det er etter hvert en del - for mange faktisk...) så ville dette havnet veldig høyt opp på lista. Lenke til kommentar
chitti91 Skrevet 3. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2010 Tusen takk for svarene, og beklager at jeg er treg til å svare (eksamenshelvete tok litt mye tid). Siden jeg er en vinglepetter uten like så har jeg nå lyst på Sigma 30mm f/1.4 siden det koster rett under 3000 kr hos fotovideo denne uken. Det virker jo som et bra objektiv. Jeg håper, og regner med, at det burde gå greit å få fikset eventuelle fokusproblemer. Dette går vel under garantien? Hvis jeg får et med feilfokus så blir de vel pent nødt til å fikse det gratis siden varen da har en mangel? Det eneste som er litt dumt med det er jo at det har en nærgrense på ca 40 cm, men på en annen side så bruker jeg vel uansett makroobjektivet hvis/når jeg skal ta nærbilder. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Ja, feilfokus får du selvsagt fikset gratis. Du kan enten bytte objektivet, noe som jo er enkelt om du kjøper det i butikk og de har flere på lager. Alternativt så kan du få det justert, noe jeg ville valgt siden man ikke har noen garanti for at et bytteobjektiv er bedre enn det man bytter det med. Det aller beste resultatet får du om du leverer inn både kamera og objektiv til justering slik at objektivet kan justeres for ditt kamera. Det er nemlig slik at produsenter av både kameraer og objektivet opererer med en toleransegrense og hvis fokus ligger innenfor denne så anses det som godkjent. Men hvis kameraet og objektivet er i hvert sitt ytterpunkt av denne toleransegrensen så kan "opplevd feilfokus" bli relativt stor, selv om begge deler er innenfor toleransegrensen. Dette blir spesielt godt synlig me objektiver som har såpass stor blender som f1.4. Merk at dette ikke er noe spesielt for Sigma men gjelder alle kombinasjoner av kameraer/objektiver. Micro AF justering er den beste "kuren" for dette, men den funksjonen har jo ikke EOS 450D. Men la nå ikke dette skremme deg. Sigma 30mm f1.4 er et flott objektiv som vil gi deg mye fotoglede, og skulle du være "uheldig" med ditt eksemplar så er det bare å være litt tolmodig mens det er inne til gratis justering. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Dersom Sigma-objektiver også AF-justeres hos Camera & Videoteknikk, kan det være verdt å vite at det gjerne går raskt å fikse "småting". Fikk skiftet ut noe saker i fokussystemet på min egen 30/1.4, og det tok fire arbeidsdager før jeg kunne hente det hos FotoVideo. Endret 5. juni 2010 av Aiki Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Dersom Sigma-objektiver også AF-justeres hos Camera & Videoteknikk, kan det være verdt å vite at det gjerne går raskt å fikse "småting". Fikk skiftet ut noe saker i fokussystemet på min egen 30/1.4, og det tok fire arbeidsdager før jeg kunne hente det hos FotoVideo. hmm, jeg leverte inn min sigma 30 (og huset) for af-kalibrering på mandag for snart 2 uker siden og har fortsatt ikke hørt noe annet fra fotovideo enn at de har sendt det avgårde (har prøvd å sjekke status på nettet, men det er ikke registrert noe og de sier at systemet er nede for tida når jeg sender mail) Lenke til kommentar
Spook Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Dersom Sigma-objektiver også AF-justeres hos Camera & Videoteknikk, kan det være verdt å vite at det gjerne går raskt å fikse "småting". Fikk skiftet ut noe saker i fokussystemet på min egen 30/1.4, og det tok fire arbeidsdager før jeg kunne hente det hos FotoVideo. hmm, jeg leverte inn min sigma 30 (og huset) for af-kalibrering på mandag for snart 2 uker siden og har fortsatt ikke hørt noe annet fra fotovideo enn at de har sendt det avgårde (har prøvd å sjekke status på nettet, men det er ikke registrert noe og de sier at systemet er nede for tida når jeg sender mail) Muligens så ligger kamera og objektiv på en godsterminal ett sted, transportstreik..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå