perpyro Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Jeg har en Chevrolet Caprice med 350 CID motor der sylinder 3 ikke tenner på tomgang. I fjord høst greide jeg å slå skjev begge toppene etter å ha bytta vann uten å ha fått ut all lufta. Toppene blei derfor planet og toppakninger byttet på verksted til en ganske så dyr penge. Prolemet er at etter denne reparasjonen har jeg hatt dette problemet. Nå brukte verkstedet 3 uker på dette så var i grunnen ikke så hypp på å levere bilen dit igjen for eventuelt å betale enda mere penger så jeg lot det være. Har kjørt hele vinteren nå og det er ingen endringer i motorens gange så dette er et konstant problem. I dag så tok jeg med meg verktøykassa, nye plugger og pluggledninger og startet jakta. Dro ut pluggledningene fra fordeleren i tur og orden for å finne sylinderet som ikke tente og på tredje forsøket traff jeg. Sitter nå med 2 plugger som ser lyse og fine ut og en som er mørkebrun. Har testa resterende pluggledninger men det er meget usansynlig at det er noen av de andre da motorlyden endrer seg drastsik så jeg mener bestemt at jeg har truffet blink. Problemet er at selv etter bytte av plugger og ledninger er ikke problemet bedre og motoren går akkurat likedan. Hadde bilen på EU kontroll i vår på samme verkstedet der jeg ba de finne ut av dette uten at de var i stand til dette så det verkstedet blir ikke brukt mere. Fordelerlokket er sjekket og ser fin ut innvendig så tror ikke problemet ligger her. Etter at toppene slo seg grunnet varmgang i fjord kjørte jeg ei ukke før jeg oppdaget at motoren lakk vann og selv da gikk den pent. Misstenker derfor ettersom pluggbytte ikke hjalp problemer med kompresjon. Håpet er at det er en ventil som ikke tetter skikkelig for det er enklest å gjøre noe med. Er det noen måte å finne ut av om det er stempelringer eller ventiler som lekker? Endret 25. mai 2010 av perpyro Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Er det noen måte å finne ut av om det er stempelringer eller ventiler som lekker? Ja. Du bruker en spesiell nippel for å koble trykkluft til tennplugghullet, mens motoren står på TDC i kompresjonsslaget, med andre ord, slik at begge ventilene er stengt. Luftbobler i radiator indikerer defekt toppakning, susing i eksos utett eksosventil, ditto med innsug. Luft ut av veivhusventilasjon eller peilepinnehull indikerer stempelringer, muligens toppakning (lekkasje mellom sylinder og oljekanal). Det finnes også et litt mer avansert måleinstrument (sylinderlekkasjetester) som brukes på akkurat samme måte, men i tillegg gir et tall (i %) på hvor stor lekkasjen er, som gir mulighet for sammenligning mellom sylindere. Merk deg at det biltema selger som "sylinderlekkasjetester" er noe annet, som kun indikerer eksos i radiatoren, eller med andre ord defekt toppakning, og ingen av de andre mulige lekkasjene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Tok kontakt med Car Craft i dag og presanterte problemet og fikk tile for kompresjonstest. De skulle også ta en sylinderlekkasjetest for å finne ut av om det er sylinder eller ventiler som lekker, men mekanikeren jeg snakket med var ganske sikker på at det var en ventil som lakk for problemer med stempelringer eller riper i sylindervegger på denne typen motorer var ganske uvanlig. Jeg føler i hvertfall at jeg har møtt på et kompetent verksted som tar meg seriøst i motsetning til det verkestedet jeg har benyttet fram til nå. I tillegg til denne feilen begynner ventiltettingene å bli dårlige så er det stempelringer eller riper i sylinderveggen som er årsaken til problemet blir det ny motor istedenfor. Er det mye arbeid å bytte ventiltettinger på en slik motor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå