Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva vil det koste meg å kjøpe og eie en bil i 3mnd?

Anbefalte innlegg

Det er på tide at jeg går til innkjøp av min første bil. Har 48k på konto, og 2.5k som kommende feriepenger fra sommerjobb ifjor. Jeg har fått sommerjobb til den 21. Juni og utover sommeren. Jeg regner med å få min første lønn på august en gang, så budsjettet mitt må holde fram til august.

De 50 tusen kronene jeg har til disposisjon skal brukes til både bil og bilutgifter i 3 måneder.

Hvor mye kan jeg bruke på bilkjøpet?

Kunne også trengt forslag til hvilken bil jeg burde gå for. Har planlagt å installere bra anlegg så snart lommeboken lar meg gjøre det, så en bil med god mulighet for dette er et krav.

Endret av Tanner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, alt er relativt. Forsikring, legg gjerne av 10-20k. Her er det veldig varierende, men siden du lite bonus vil det ikke bli billig uansett hvilken bil du velger deg.

Her har motor og alder alt å si mtp. forsikringspris.

Årsavgift hvis dette ikke er betalt, 3000,-.

Forsikring som sagt, 15000,-/12 * 3 = 3750

Bensin, fort et par tusen i mnd, la oss si 5000,- her.

Registrering, fra 1500, til 12-13k. Kan si 4000,- her.

Dette er ting du MÅ betalt (kanskje ikke årsavgift.)

Hvis vi sier at du må bruke rundt 15000,- for å få bilen på veien de 3 mnd, som utgjør igjen 35000,- til bil.

Riktignok et dårlig regnestykke, da forsikring, bilpris, forbruk, registreringsavgift osv. varierer STORT.

Lenke til kommentar

Stor motor på din første bil kan koste mye i forsikring. Når jeg så etter min første bil fant jeg en del kandidater, så sjekket jeg hva disse kostet å forsikre i forskjellige selskap.

Det kan også være lurt å tenke over at "stor motor til billig penge"-biler ofte også betyr "mye uforutsette utgifter til verksted grunnet rævkjørt bil"-utgifter. En stor motor gir også et høyre forbruk i praksis selv om L/KM er lavere på papiret. Man trykker rett og slett gassen mer i dørken med en stor motor.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å se etter honda civic og slikt bare fordi du har et budskjett. Kan gjerne se etter noe litt morro, men Rover bør du holde deg unna. Mye rep og dårlig tilgang til deler.

Stor motor fører ofte til mere utgifter, pga stor motor koster mer og dermed vil som oftest resten av bilen være verdt mindre. Men 15000 i året i forsikring var vel drøyt. Betaler selv 1700 for delkasko på en bmw :) Sett den på dine foreldre i starten siden du er på et budskjett. Bensinutgift tror jeg ikke er så høy på 3 mnd, men kommer vel an på hvor mye du kjører såklart. Alt fra 3000-10 000. Registrering kommer enten på 1500-ish eller 6000-ish. Alt etter før/etter 1998 mod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...