Gå til innhold

BK: Bilder av hund


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søt hund.

 

Flares, som i det første bildet, unngår du ved å ikke ha sterke lyskilder synlig i bildet, samt bruke motlysblender (solblender) så du unngår strølys fra sterke lyskilder utenfor bildet.

 

Ellers er jeg enig i at det er litt uskarpt, ser ut som du har bommet litt med fokusen men jeg klarer ikke helt å se hvor fokus ligger. Vet ikke hvilket objektiv du har brukt, men de fleste objektiver til Nikon burde være ålreit skarpe på f/5 på en D50 :ermm:

 

Vanligvis bør du prøve å fokusere på øynene. Du kan bruke midtre fokuspunkt, fokusere på øynene og så rekomponere, men det er ikke alltid du da treffer med fokus, spesielt hvis objektivet ikke har helt plant fokusplan. Alternativet er å velge fokuspunkt manuelt. Uansett, så kan det være vanskelig å treffe med fokus på et motiv som ikke alltid forstår at det skal sitte stille (som barn, hunder og fulle folk).

Lenke til kommentar

Man ser det i EXIF-dataene som er en del av bildefilen. Det er mulig å se disse ved hjelp av forskjellige verktøy, f.eks. klarer en del nettlesere det nativt, Windows Explorer kan vise en del (høyreklikk på fil->egenskaper), og det finnes egne verktøy. Man kan ofte se mye informasjon, bl.a. kameramodell, brennvidde og diverse eksponeringsdata, hvor veldig lite er særlig interessant.

 

"f/5" er et tall som angir blenderåpning, og er en del av eksponeringsdataene som kan leses av i EXIF.

 

Som et tillegg til Sutekhs gode råd, kan det nevnes at du muligens bør velge en annen innstilling for autofokus. Det nærmeste jeg har erfaring med er et Nikon D40, der kan man velge om kameraet skal velge fokuspunkt selv og fokusere på det nærmeste, om man skal velge punkt selv, eller bruke det i midten.

(Uten å være arrogant, kan nok bruksanvisningen forklare dette bedre enn meg.)

 

PS:

For å få både nese og øyne skarpt på hungen din, bør du vurdere å bruke blenderforvalg (A) for å sikre stor dybdeskarphet (f.eks. f/8). Noen av illustrasjonene på Wikipedia kan gi en god ide om hva forskjellige blenderåpninger gjør: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...