Eloise Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg er ei jente på 26 år som vil gjerne utdanne meg som sykepleier. Jeg har ikke vitnemål fra vgs bare fra ungdamskole. Finnes det noen private eller offentlige skoler som tilbyr kurs eller noe? Takk for svar Mvh Eloise Lenke til kommentar
noreg Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 tror bare det er, å begynne på en skole, som tar 4 år. etter dette har du blitt sykepleier. det finnes også skoler der du, trenger bare å gå 2 år, for å bli sykepleier. er veldig sikker på dette! :-D men de skolene som er 2år, er det my tøffere. flere prøver, vanskeligere prøver. det er mange som ikke klarer denne. mens på 4 år er litt lettere Lenke til kommentar
Eloise Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 tror bare det er, å begynne på en skole, som tar 4 år. etter dette har du blitt sykepleier. det finnes også skoler der du, trenger bare å gå 2 år, for å bli sykepleier. er veldig sikker på dette! :-D men de skolene som er 2år, er det my tøffere. flere prøver, vanskeligere prøver. det er mange som ikke klarer denne. mens på 4 år er litt lettere Finnes den skole som tar to år i Oslo eller Akershus og hva heter skolen? Veit du om man må ha utdanning fra vgs? Tusen takk for svar:) Mvh Eloise Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 For all høyere utdanning er det et krav om Generel studiekompetanse eller noe tilsvarende/bedre. Generel studiekompetanse får du etter at du har fullført 3 årig VGS eller noe som kalles for 23/5-regelen. 23/5-regelen er noe som gjelder for de som fyller 23 år eller mer i opptaksåret, denne regelen vil derfor gjelde for deg. Kravene for 23/5-regelen er at du må ha fyllt 23 år, ha fem års praksis og ha de seks nødvendige fagene. "Fem års praksis" innbefatter fem år med en kombinasjon av jobb i 100% stilling, utdanning eller førstegangstjeneste. De seks nødvendige fagene er: norsk (393 timer) engelsk (140 timer) matematikk (224 timer) naturfag (140 timer) samfunnsfag (84 timer) historie (140 timer) Se http://www.uio.no/studier/opptak/23-5.html for mer informasjon om akkurat dette. Disse fagene må du altså i utgangspunktet ha, det er fag som alle som går 3 årig VGS tar og det er mulig, men en solid innsatts, å ta alle disse fagene på 1 år. Dette må du gjøre som privatist gjennom en privat skole vil jeg tro. Til slutt, Sykepleie studie i Oslo: http://www.hio.no/Studietilbud/Bachelorstudier/Bachelorstudium-i-sykepleie KVALIFIKASJONSKRAVGenerell studiekompetanse Lenke til kommentar
noreg Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 jeg tror nok at den skolen, som tar 2 år finnes i oslo ja. når den finnes på ett lite sted som heter levanger i nord-trøndelag. er det garantert at det er mange av denne slags skoler i oslo. Lenke til kommentar
Oreokjeks Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 I en annen tråd her skriver du at du er 15 år, uten å være dømmende ovenfor deg, men det virker ikke som om du har noe grunnlag for påstandene dine. Utdannelse er et veldig seriøst tema og jeg mener at man bør ha god begrunnelse før man svarer på noe innefor dette temaet. Du har null begrunnelse. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Nå har det seg slik at for å bli sykepleier tar man bachelor i sykepleie. Det krever 180 studiepoeng, og er et svært "låst" studium (svært lite/ingen valgfrihet mtp. hvilke fag du tar på bacheloren), så det er lite å hente på å få innpass for tidligere utdanning slik man kan på de fleste universitetsstudium i større eller mindre grad. 180 studiepoeng tilsvarer 3 års fulltidsstudium, men det er ingenting som hindrer deg i å ta flere eksamener enn det som er vanlig hvert semester. Er vel en del regler om at du må ha hatt noen fag før du kan ta andre fag osv., men å ta bacheloren på 2 år tror jeg ikke er noe problem. Juss er f. eks. en femårig utdanning, tidligere seks, men det hindret ikke en drøss med studenter å ta jussen på 2-3 år. Det har ingenting med gode og dårlige, lette og vanskelige skoler å gjøre, men gode studievaner. Uansett må du, som nevnt over her, ha generell studiekompetanse. Du sier du er 26 år. Har du hatt fulltidsjobb, og evt. hvor lenge? Har du noen barn? Gjennomført militærtjeneste? Ellers må jeg spørre hvorfor du i følge profilen din, samt tidligere poster her og andre steder (med den mailadressen) er 19, mens du her sier du er 26? Hvis du skriver for noen andre, anbefaler jeg å enten skrive det ("jeg har en venninne" i stedet for "jeg er", eventuelt kan venninna di opprette en egen brukerkonto. Endret 25. mai 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
Eloise Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Nå har det seg slik at for å bli sykepleier tar man bachelor i sykepleie. Det krever 180 studiepoeng, og er et svært "låst" studium (svært lite/ingen valgfrihet mtp. hvilke fag du tar på bacheloren), så det er lite å hente på å få innpass for tidligere utdanning slik man kan på de fleste universitetsstudium i større eller mindre grad. 180 studiepoeng tilsvarer 3 års fulltidsstudium, men det er ingenting som hindrer deg i å ta flere eksamener enn det som er vanlig hvert semester. Er vel en del regler om at du må ha hatt noen fag før du kan ta andre fag osv., men å ta bacheloren på 2 år tror jeg ikke er noe problem. Juss er f. eks. en femårig utdanning, tidligere seks, men det hindret ikke en drøss med studenter å ta jussen på 2-3 år. Det har ingenting med gode og dårlige, lette og vanskelige skoler å gjøre, men gode studievaner. Uansett må du, som nevnt over her, ha generell studiekompetanse. Du sier du er 26 år. Har du hatt fulltidsjobb, og evt. hvor lenge? Har du noen barn? Gjennomført militærtjeneste? Ellers må jeg spørre hvorfor du i følge profilen din, samt tidligere poster her og andre steder (med den mailadressen) er 19, mens du her sier du er 26? Hvis du skriver for noen andre, anbefaler jeg å enten skrive det ("jeg har en venninne" i stedet for "jeg er", eventuelt kan venninna di opprette en egen brukerkonto. Hei:) For det første takk for informasjonen for det andre beklager meg for at jeg skrev som om det er meg, du har rett, det er ikke venninna mi men tanta mi som har veldig lyst til å bli operasjonssykepleier. Jeg vet at man må først ta sykepleie utdanning og så et år til for å bli operasjonsspl.. Hun er 26 år og har ingen barn. Hun har vitnemål fra russland( ungdamskole 11år) i Russland er det slik at man kommer inn på universitet eller høyskole rett etter ungdomskolen. Hun kan jo ikke det her i Norge hvis hun ikke har gått på gvs? Hun vet rett å slett ikke hva hun skal gjøre, jeg har anbefalt henne om å gå et år på vgs for voksne og så høyskole, men hun vil gjerne finne en kortere vei.. Mvh Eloise Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Vek, nå har det seg slik at det tidligste hun kan begynne på sykepleien er høsten 2011 (i praksis. Mulig hun finner noe på restetorget, men da må hun nok belage seg på å flytte på seg og bestemme seg på veldig kort varsel), så da kan hun jo like gjerne kontakte voksenopplæringa i kommunen. Har hun hatt fulltidsjobb? Jeg vil tro at 11årig ungdomsskole i Russland tilsvarer norsk ungdomsskole. Da må hun ta de fagene som er nevnt lengre oppe, og så må hun ha minimum 5 års arbeidserfaring (fulltid). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Det beste vil være å ta kontakt med ein vidaregåande skule for å få hjelp til å kartlegge kva som må til for å oppnå generell studiekompetanse. Om det i russland er slik at du går rett frå ungdomskule til høgskole/universitet så er det godt mulig at den vidaregåande opplæringa er ein del av denne grunnskolen. Kanskje ho til og med har generell studiekompetanse utan å vite det sjølv? Det skader uansett ikkje å søke om å få godkjent denne ungdomskoleutdanninga i russland som generell studiekompetanse. Om ho med den utdanninga ho har til no ville ha kvalifisert til sjukepleiarutdanning i russland så vil ho antageligvis også kvalifisere til sjukepleiarutdanning i norge også om norge godtar hennar russiske vitnemål. Om dette ikkje blir godkjent så må ho gå vidaregåande skole, enten gjennom ordinært opptak eller som privatist. Ser ved hjelp av eit google søk at Bjørknes privatskole skriver dette om generell studiekompetanse: http://www.bjorknes.no/privat/default.asp?pzOT=2&pzOI=1051 Denne privatskolen reklamerer med at dei gir gratis rådgivning over telefon, så eg trur eg ville ha prøvd å ringe dei for å høyre om dei kan tilby ein grei måte å oppnå generellstudiekompetanse på. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Personangrep og kommentarer er fjernet fra tråden. Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Selv om hun ville kommet inn i Russland med den skolegang hun har, vil det ikke si at hun gjør det i Norge. Kravet er ikke like i alle land. Selv om jeg vet at i Russland går de gjennom mer skolepensum i løpet av et år en i Norge. Eneste muligheten er og søke om godkjenning av utdanningen på et videregående nivå. Andre muligheten er 23/5 regelen. Tredje muligheten er 25 og komme inne på realkompetanse. Men her mener jeg det stiller krav til dokumentasjon på Norsk tilsvarende vg3 nivå. Fjerde muligheten er og søke seg inn på unntaksregelen som står i loven om høyskole og universitetsutdanning. Men her er det meget vanskelig. Det godtas som hovedsaklig ikke at man vanligvis i hjemlandet hadde kommet inn med den utdanningen man har. Denne regelen er til for at folk som ikke har kunnet tatt normal videregående utdanning i Norge skal få muligheten til og studere. Men her er det vær enkel høyskole og universitet som vurder søknaden. Men det er ikke umulig og komme inn på denne. Jeg har selv søkt, og min søknad ble godkjent. Nå venter jeg bare på bekreftelse av studieplassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå