miriamvon Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Hei jeg er helt hjernedød når det kommer til matte. Jeg vet dette ikke lønner seg for fremtiden min, men nå kunne jeg ikke brydd meg mindre med et bankende hode. kunne noen ha svart på denne oppgaven for meg. please? Oppgave 2. Faren til Ole har en fast månedslønn på 32 500 kr. Når han arbeider overtid, får han 170 kr per time. Av den faste månedslønnen betaler han skatt ifølge tabellkortet i læreboka. Av overtidslønn betaler han 44 % skatt. I april arbeidet faren til Ole 15 timer overtid. Moren til Ole har en fast månedslønn på 25 200 kr. Når hun arbeider overtid, får hun 151 kr per time. Av den faste månedslønnen betaler hun skatt ifølge samme tabell som far. Av overtidslønn betaler hun 38 % skatt. I april arbeidet moren til Ole 4 timer overtid. Hvor mye fikk foreldrene til Ole utbetalt til sammen i april? hadde sikkert hjulpet om noen kunne forklart meg hva i helvete man gjør for å finne ut av dette:) TAKK! Lenke til kommentar
Benjanz Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 Litt vanskelig uten den tabellen i læreboka xD Lenke til kommentar
IskaldCola Skrevet 25. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Ønsker ikke å regne ut hele oppgaven for deg, men kan hjelpe deg godt på vei: Ubetalt lønn vil bli: "fast lønn" x (1-"tabelltrekk"/100) + ("overtidsbetaling" x "antall timer" x (1-"skatt av overtid"/100)) Forklaring: - "fast lønn": der setter du inn månedslønnen. For far er dette 32500, 25200 for mor - "tabelltrekk": der setter du inn prosentverdien fra tabellen i læreboken. - "overtidsbetaling": sett inn timeslønn for overtid. 170 for far, 151 for mor - "antall timer": sett inn antall timer overtid her. 15 for far, 4 for mor - "skatt av overtid": sett inn prosentverdien de betaler i skatt. 44% for far, 38% for mor Gjør dette for far og mor hver for seg, for så å legge de sammen. Tror dette er rett satt opp, men tar forbehold om feil Edit: gjorde det litt mer pedagogisk! Endret 25. mai 2010 av iskaldcola Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 26. mai 2010 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2010 Offtopic er fjernet fra tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå