Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 VGS - Eksamen 26. mai 2010

Anbefalte innlegg

Hei!

Situasjonsbeskrivelsen (ikke ordrett):

Fått om et treningssenter i en mindre by (står ikke hvilken by).

Caset beskriver det som et selvstendig treningssenter, og det er ingen store kjeder av andre treningssentre som har etablert seg her.

Trimsenteret AS er et senter for alle, og har en bredt sammensatt kundegruppe.

Store og velegnede lokaler. Produkttilbudet består av timer innenfor spinning og aerobic, og har apparater for egentrening. I tillegg selger de et begrenset utvalg av treningsprodukter.

Den daglige lederen og eieren av Trimsenteret AS er tidl. toppidrettsutøver, de har 5 ansatte som jobber 100% stillinger (som resepsjonister, personlige trenere og renholdsarbeidere), og tillegg er det 22 instruktører som jobber på timebasis. Halvparten av disse er sertifiserte instruktører.

Daglige lederen står for alt innen det administrative arbeidet (økonomi, markedsføring og salg, timeplanlegging og oppfølging og bruk av personalet).

Plutselig så skulle en av de store treningssenter-kjedene etablere seg i byen, og Trimsenteret AS har fått tilbud om å bli en del av dette.

Hvis det skal bli en del av dette betyr det mange forandringer og tilpasninger.

Alternativet er å videreutvikle, med en ny konkurrent i markedet.

Derfor ønsker Trimsenteret AS å vurdere hvilke muligheter de har uten kjedetilknytning.

I forbindelse med dette skal du forberede deg på følgende temaer:

- Innovasjonsprosesser

- Målgrupper og markedsstrategi

- Ledelse, bedriftskultur og organisasjonsutvikling

Noen tanker og hjelp?

Finner svært lite stoff om treningssentre generelt og!!

Takk :-)

Endret av Bjoervik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Situasjonsbeskrivelsen (ikke ordrett):

Fått om et treningssenter i en mindre by (står ikke hvilken by).

Caset beskriver det som et selvstendig treningssenter, og det er ingen store kjeder av andre treningssentre som har etablert seg her.

Trimsenteret AS er et senter for alle, og har en bredt sammensatt kundegruppe.

Store og velegnede lokaler. Produkttilbudet består av timer innenfor spinning og aerobic, og har apparater for egentrening. I tillegg selger de et begrenset utvalg av treningsprodukter.

Den daglige lederen og eieren av Trimsenteret AS er tidl. toppidrettsutøver, de har 5 ansatte som jobber 100% stillinger (som resepsjonister, personlige trenere og renholdsarbeidere), og tillegg er det 22 instruktører som jobber på timebasis. Halvparten av disse er sertifiserte instruktører.

Daglige lederen står for alt innen det administrative arbeidet (økonomi, markedsføring og salg, timeplanlegging og oppfølging og bruk av personalet).

Plutselig så skulle en av de store treningssenter-kjedene etablere seg i byen, og Trimsenteret AS har fått tilbud om å bli en del av dette.

Hvis det skal bli en del av dette betyr det mange forandringer og tilpasninger.

Alternativet er å videreutvikle, med en ny konkurrent i markedet.

Derfor ønsker Trimsenteret AS å vurdere hvilke muligheter de har uten kjedetilknytning.

I forbindelse med dette skal du forberede deg på følgende temaer:

- Innovasjonsprosesser

- Målgrupper og markedsstrategi

- Ledelse, bedriftskultur og organisasjonsutvikling

Noen tanker og hjelp?

Finner svært lite stoff om treningssentre generelt og!!

Takk :-)

ok har fått akkurat den samme oppgaven her. Er nesten ferdig med å forberede meg. Det jeg har gjort er å ha gått inn på allerede eksisterende treningssentere og ser på hva de gjør. Har også lagra en del info om dem (de jeg har brukt er avancia og elixia), dermed har jeg fått mesteparten av det jeg trenger i forhold til målgrupper og markedsstrategi. Innovasjonsprosseser er ganske enkelt hvis du bruker innovasjon og internasjonaliserings boka fra faget, om dere har det da. Nå leter jeg på nett etter det siste punktet, og som det ser ut for nå så er det ganske mye stoff der. F.eks. hvis vi ser på bedriftskultur så har jeg funnet en side: http://www.humaneffect.no/?p=12 ganske basic greier, men greit å ha har ikke søkt enda på ledelse og organisasjonsutvikling, men vet at det ligger en del på nett. Håper det hjalp litt og lykke til :D

Endret av Emil2
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei! Jeg så at dere hadde tatt Entreprenøskap og Bedriftsutvikling 2 som eksamen. Har meldt meg opp til privatist i faget til våren. Jeg lurer på om du har noen tips eller råd for eksamen? Hvordan gikk det for deg? Fikk du bok i faget? finner nemmelig ingen bok, evt. har du noen oppgaver med fasit som du vet hvor man kan finne?

Håper på raskt svar!:D

Mvh

Johan Henrik, elev ved Skien VGS

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...