Gå til innhold

Begynner å bli utbrent.


Iglooo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg begynner å bli utbrent av IT-Bransjen.

La meg nå fortelle litt om meg selv;

 

Jeg tok MCSE da jeg var 16-17,

fulgte opp med MCSE RC2 /m fokus på sikkerhets moduler, CCNA, VBScripting, Linux +

det følgende året til jeg var 18.

Jeg har vært i mange spennende jobber siden da som konsulent.

 

bl.a. jobbet som applikasjonstilrettelegger, jobbet med mange store aktører, advokat firmaer, gas industri, teleaktører, etc.

Alt i fra 2.linje til 3. koordinasjon, m.m.

Jobbet i Norsk Tipping, EDB o.l.

Skal ikke gå nærmere i detalje, pga. taushetsklausul.

 

Tok MCITP i fjor.

Og jeg er kun fylt 21 år.

Lønna har aldri vært så fryktelig ille for meg (les: prioritert), da jeg alltid har hatt en brennende interesse for dette siden jeg var liten.

 

Opplever å bli headhuntet fra tid til annen også.

Men jeg orker ikke, vil rett og slett ikke mere!

 

Alle sier jeg bare burde bite tenna sammen og fortsette mer med det, siden jeg har kommet så langt allerede for alderen min.

 

Men motivasjonen min suger MAKS for tiden.

Pratet med coach, og det har ikke hjulpet.

 

Jeg kjenner jeg vil utforske andre områder og vil finne på noe annet.

Kunne kanskje ha startet en HW store, men sannsyneligheten for at det skal gå bra med tanke på konkuranse i form fra komplett, mpx, etc er vel heller liten.

Eventuelt prøvd å få startet en franchise, men Norge er jo ikke akkurat så store på den fronten (sett bort i fra dagligvare butikker da, som for det meste er franchise).

 

Så kaster ut tråden i utdannings delen her på forumet.

Fortsette eller finne på noe annet?

 

Og for andre luringer; nei jeg er ikke autist. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

fint å høre det er likesinnede som merker at man kan bli utbrent også i ung alder.

 

Mitt tips, finn deg noen å jobbe sammen med - jobb mot et felles mål dere syntes er artig, spennende, krevende... Hvis du er med å skape noe så føler du at det du gjør betyr noe. Det er viktig.

 

Er selv i samme situasjon, var på vei til å bli utbrent merket jeg.. men nå er motivasjonen på topp igjen.

Lenke til kommentar

Du må finne en jobb du trives i, at du er 21 år og lei tyder på at du enten ikke har funnet riktig IT-jobb for deg, eller at du er i feil bransje.

 

Det virker litt som om du går etter de spennende jobbene som kanskje ser bra ut på CV`n, og ikke de jobbene du faktisk kan trives i.

 

Btw, jeg sitter med litt av samme problemene som deg, dritt lei jobben min for tiden. Jeg er noen få år eldre enn deg.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker litt som om du går etter de spennende jobbene som kanskje ser bra ut på CV`n, og ikke de jobbene du faktisk kan trives i.

 

Ja, det er nok sant.

Jeg har bare sett på det som jobber og ikke stort annet, ikke knyttet meg til noe.

Her er hendelses forløpet

Jobb intervju > 5-20 minutter etter får jeg telefon om at de vil ha meg (aldri opplevd å gå lenger) > jobber ut kontrakt tiden, eventuelt forlenger så jobber ut > beveger meg til neste. Rince and repeat.

 

Tror noe av grunnen er at jeg har hatt lyst til å starte med en nett café for folk.

Med fokus på sunne produkter istedenfor typisk junkfood / candy.

Har planer klare der, men er ikke marked for det i Norge.

Må vel til Asia skal det være noe.

Forventet levealder for en nett café i norge er ~3år.

Folk i Norge holder seg for mye hjemme.

 

Og jeg er nok i riktig bransje, for IT er det eneste jeg så og si kan.

:)

 

Og beklager - men jeg kviner noe sinnsykt akkurat nå.

Må bare for andre perspektiv på ting enn å høre

"Joda, går så bra så. Du gjør det bra"

"Hold deg i dette, du kan det"

Vil høre ting fra folk som ikke kjenner meg, som kan komme med en krass reality check egentlig, basert på det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar

Jobb bør, etter min mening, være mer enn ett stykke arbeid som skal gjøres.

Trivsel bør også være med, ha gode kolegaer, stabil arbeidsplass osv.

 

Jeg kjenner flere som har vært gjennom det samme konsulent-styret du driver med, har enda ikke truffet en som har trivdes med dette i lengden.

Jeg har forresten inntrykk av at headhunting er brukt alt for mye i IT-bransjen, jeg har selv blitt forsøkt headhuntet flere ganger.

 

Min anbefalling er å finne deg en jobb, ikke hoppe fra oppdrag til oppdrag.

Lenke til kommentar

jeg leste ikke hele først epost, for lang :)

 

Men jeg ser komentarene.

 

Ser ut som du ikke skal se etter en jobb, men en kariere. Finn en plass du har muligheten til å vokse.

 

Microsoft ser altid etter folk, og du kan jo prøve deg i utlandet?

Har en kompiss som søker på lærling jobb hos IBM i irland, bl.a.

Lenke til kommentar

Vanlig kontor jobbing er ikke helt min greie, gøy i starten.

men så fort alt kommer i rutine, så mister jeg hodebry og ting går automatisk.

 

Derfor det har vært greit med konsulent yrke.

 

Skal sjekke om feltteknikker kanskje kan være noe :)

Kjøre litt rundt, ikke standard 8-16 jobb.

Lenke til kommentar

Du kan jo starte for deg selv ?

Du har kontaktene, erfaringen og kundene kjenner deg..

 

Det virker som om Iglooo har blitt brukt til litt av hvert, og har dermed gjerne ikke den store personlige kontakten mange spesialiserte konsulenter får.

Disse har gjerne lange kontrakter, noe Iglooo tilsynelatende ikke har.

Dermed vil jeg tro dette blir vanskelig.

 

Iglooo: Selv om det er en kontor-jobb er det ikke alltid ting blir rutine, alt etter stilling.

Syntes ikke du bør avfeie de med en gang.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Prøv å gå jobb i noen store firmaet f.eks netpower, telenor, powerteach ++

 

Litt Off topic kanskje, men interessant at du nevner Netpower og Powertech i listen over store firmaer.

 

Telenor er stort ja. Netpower er en småbedrift og Powertech kan muligens klassifiseres som mellomstor til nød.

Lenke til kommentar

Netpower har programmeringsavdeling, nettverksavdeling, suppport, hosting, domener, konsulentavdeling ++.

Hovedkontoret ligger i Stavanger, har også kontorer i Oslo, Bergen og Vietnam..

 

EDIT: Telenor holder til i Stavanger, og er litt usikker.

 

Powerteach er i Oslo..

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

Aklla; helt korrekt. Jeg får tlf om jobben høres intr. ut, jeg tar jobben, utfører den, ferdig. Har kun 1 person og forholde meg til.

 

Har vurdert å starte selv, men fikk mail i natt fra noen i statene.

Skal på intervju med dem i slutten av juli.

 

Når det kommer til store firmaer, har jobbet med EDB & Norsk Tipping.

i henholdsvis 2 år og 9 mnd, respektivt.

hvorav det har gått 1 år 3 mnd i første om gang (det var her jeg ble kastet rundt omkring i forskjellige prosjekter, o.l. som applikasjonstilrettelegger, koordinering, etc.), og 9 mnd i Norsk Tipping, her kan jeg ikke utdype hva jeg gjorde.

 

Vet at jeg har det som plomma i egget egentlig, men haff. Mye vil ha mer har jeg hørt. heh.

Får vel kanskje bare bite i det sure eplet litt til, og se om det gir seg om noen mnd.

holde ut sommeren hvertfall.

Lenke til kommentar

On topic: Jeg kjenner meg litt igjen i trådstarter. Nå er jeg jo mye eldre, men har vært gjennom det samme.

 

Min erfaring fra folk i bransjen i din situasjon er at det som tenner gnisten igjen er å finne noe som blir ditt eget, istedet for å jobbe for andre hele tiden. Det betyr å spesialisere seg, ikke i kunnskap, men i bransje. Jeg har hatt kunder som har laget applikasjoner for alt fra optikere til bilopphuggere til gynekologer, til politiet og mye mer. De fleste av dem startet med generelle applikasjoner, type salgsoppfølging og regnskap, men det er liten mening for et enmannsfirma å ta opp konkurransen med Mamut og de andre. Finn en bransje som ikke har gode dataløsninger, og finn noen i bransjen å samarbeide med, så får du både innpass og fagkunnskap.

 

Ikke sats på hardware, det er for kapitalkrevende, og marginene er stort sett så små at man må ha stordriftsfordeler for å gjøre det lønnsomt. (Derimot kan du godt bli agent også for hardwarebiten i den bransjen du velger deg, så lenge det er et annet firma som tar ansvar for logistikk og økonomi.) I tillegg blir hardware så fort utdatert.

 

Min store plan den gangen jeg var ung var å lage et windows-basert bestillingssystem for reisebyråer. (Det var før internett snudde opp ned på alt dette, og reisebyråene satt med terminaler og spurte hverandre om kryptiske koder...) Det gjorde jeg aldri, og det andgrer jeg på. Idag er nok den bransjen relativt vel forsynt, med mindre du finner en aktør som ønsker et skreddersydd system og som kan være din innfallsport til bransjen. Men det er utrolig hva slags bransjer som kan ha glede av data og som ikke på langt nær har utnyttet det enda.

 

Om du trenger noe å gjøre på mens du leter, så hvorfor ikke starte i det små. Meld deg på f. eks. Apples iPhone Developer program og lag en liten 10-kroners applikasjon. Om du er litt kreativ så kan det bli volum av det, og lønn for strevet, selv om du ikke blir rik av det.

 

Uansett hva du gjør, ikke fall i den fellen som så mange gjør og kom på etterskudd teknologisk. Jeg sliter med det samme selv nå. Og jeg har kunder som er låst fast i 15 år gammel teknologi og ikke kommer videre fordi de ventet for lenge. Så nå spør de om de kan "komme på web med applikasjonen" og jeg må bare si desverre, med mindre de er villig til å modernisere hele greia. (Nå finnes det alltid en løsning, men det blir som regel både dyrt og dårlig.)

 

Er du litt smartere og heldigere enn meg når du velger bransje så kan det bli en god inntektskilde også. En av mine kunder var radiolog og startet med et enkelt system for pasientregistrering. Når han var 50 solgte han firmaet sitt for ca 80 millioner, og dro på bjørnejakt i Russland istedet... :)

 

Edit: Burde kanskje understreke at dette krever tålmodighet. Grunnleggerne av Facebook levde på hybel i New York og spiste suppeposer i flere år før de fikk den store gevinsten. Mange får den ikke, men må fortsatt spise suppe...

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bare lurer litt på hvordan dette relaterer til utdanningforumet? :tease:

 

Det virker som at trådstarter (Igloo) liker å prøve seg på mye forskjellig, og skifte fra en arbeidsgiver til en annen. Å starte på en utdannelse er en stor omveltning av livsstil. Man ser ikke resultatene for det man jobber med inntil man har fått graden. Jeg tror nok at du vil kunne klare å ta en god grad kjempegreit med den erfaringen du har, men har du tålmodighet nok? :cool:

 

Personlig synes jeg å jobbe med utvikling i staten er ganske greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...