Gå til innhold

Hvordan skal jeg få betalt?

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg er fotograf på si, men har ikke fått somlet meg til å registrere foretaket mitt enda. Det pga at jeg flere steder leser at det ikke er registreringsplikt så lenge virksomhetens omsetning ikke overgår 50.000,- kr i året. Slik jeg driver det nå er det et fantasitak. Men en gang i blant hender det at jeg selger et bilde, og da må jeg ta betalt for det.

Det siste bildet jeg solgte, tok jeg 3000,- kr for. Prisen er avtalt med kjøper, og alt er helt i orden sånn sett. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få pengene fra dem. De ba meg finne ut hvordan jeg skulle gjøre det. En ting jeg jo kunne gjort var å få pengene utbetalt som lønn, men da blir jeg vel trukket i skatt? Og så vidt jeg har forstått er jeg pengene ikke skattepliktige, da det er å regne som en hobby for tida. En annen ting jeg tenkte på var å sende regning/faktura. Men så leser jeg at jeg ikke kan det så lenge jeg ikke har organisasjonsnummer?

Så da er spørsmålet - hvordan kan jeg få betalingen for bildet uten at det blir trukket skatt? Å sende inn frikort er vel ingen løsning pga at jeg vel ikke har rett på det, da jeg har fast jobb ved siden av? Eller må jeg rett og slett vente med å sende regning til jeg har registrert enkeltpersonsforetaket og dermed har et organisasjonsnummer jeg kan sette på regninga?

Alle innspill tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg ett geni, men for meg høres det ut som om dette går under kategorien hobby.. Dvs at du kan tjene 20 000 kroner på hobby i løpet av året uten å tenke på skatt/mva.

Blir jo selvsagt feil å levere skattekort for å få det som lønning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...