Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått i oppdrag å lage en wordmal for opprettelse av fdv-dokumentasjon til prosjektene våre. Vi har ca. 50 word-dokumenter med FDV - data som vi bruker på prosjekt.

Det foregår slik at hvis vi f.eks har en jobb hvor vi har brukt en type plate, en type lakk og en type hengsler, så plukker vi de aktuelle word dokumentene fra serveren og legger de ved fakturaen. Det jeg trenger hjelp med er følgende:

Vi har disse ca. 50 FDV - filene i en katalog f.eks V:\arkiv\FDV

Jeg ønsker å lage en wordmal som fungerer slik at når jeg åpner denne, kommer det opp en meldingsboks som spør etter kunde og prosjektnr., samt at det ligger en liste over de filene som ligger i v:\arkiv\FDV, slik at jeg kan huke av for de filene jeg trenger,

klikke OK, også blir dette flettet sammen til et word-dokument.

Hvordan ville dere gå frem for å løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var mange spørsmål i ett. Legger ved en fil med en enkel Userform som forhåpentligvis får deg i gang med dialogen -hvis den laster seg opp riktig da).

FormSample.doc

HTH. Beste hilsen Harald

Edit; Mappestien er hardkodet etter ditt eksempel. Endre til noe annet hvis eksempelet ikke er reelt.

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

Det var akkurat slik jeg tenkte det skulle fungere.

Hvordan får jeg Word til å legge inn innholdet i doc-filene etter hverandre i denne filen?

Beklager at jeg maser litt, men jeg er ganske grønn på området.

Begynner å forstå litt VBA i excel, men når jeg går over i Word, blir det litt annerledes med en gang.

Tanken min med prosjektnavn og nummer , var at jeg kunne legge inn navn og prosjektnr. og klikke en knapp for å lagre dette med følgende navn: FDV-navn-prosjektnr-dato.doc, og at dette ble lagret på f.eks V:\arkiv\fdv\ferdige fdv dokumenter

mvh

Harald

Lenke til kommentar

Hei Harald

Så bra.

Det er vrient å svare på dette uten å ha de aktuelle filene for hånd. Men som et teoretisk utgangspunkt, åpne en og en der det nå er msgbox'er, kopiere innhold, lime inn nederst.

Uansett et råd: ta ett problem om gangen. Konsentrer deg om å åpne filene (1. deloppgave) og sette sammen innholdet (2. deloppgave) programmatisk, skit i lagring og filnavn og brukergrensesnitt inntil det er på plass. Hjelpemidler for syntaks er å spille inn makroer, og å google.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei

Har prøvd nå å lage en makro som setter inn et word dokument i filen, men hvordan får jeg makroen til å sette inn de filene jeg har merket i trinnet før?

Private Sub BtnOk_Click()

Dim L As Long

For L = 0 To Me.ListBox1.ListCount - 1

If Me.ListBox1.Selected(L) = True Then

MsgBox "Sette inn med " & Me.Mappe & "\" & Me.ListBox1.List(L), , Me.TxtKunde.Text

' SettInnWord Makro

Selection.InsertFile FileName:="MERKEDE FILER", Range:="", _

ConfirmConversions:=False, Link:=False, Attachment:=False

End If

Next

Unload Me

End Sub

Hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei

Jeg fant en fil på nettet som heter boilerfolder som jeg har prøvd å skrive om litt.

Den fungerer slik at en velger katalog hvor word dokumentene ligger, så velger en dokumenter og klikker ok, så settes de inn etter hverandre.

Jeg ønsker å fjerne den delen av makroen som ber meg velge katalog, også gjøre det slik at denne er satt til v:\arkiv\fdv som standard.

Kan dere hjelpe meg med det?

Her er den aktuelle koden:

Public sBoilerFolder As String

Sub StartBoiler()

' Version 9 - 19 October 2008

' Macro originally created 05/01/97 by Woody Leonhard

' with modifications by Graham Mayor 2006, 2007 & 2008

' and by Greg Maxey 2007

Dim fDialog As FileDialog

Dim i As Long

Set fDialog = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)

With fDialog

.InitialFileName = Options.DefaultFilePath(wdDocumentsPath)

.Title = "Velg katalogen som inneholder FDV - filene og klikk OK"

.AllowMultiSelect = False

If .Show <> -1 Then

Exit Sub

End If

End With

start:

On Error GoTo error

fname = ActiveDocument.Name

sBoilerFolder = fDialog.SelectedItems(1) & Chr(92)

frmBoilerMain.Show

Exit Sub

error:

If Err = 4248 Then

Documents.Add

GoTo start

End If

End Sub

Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...