Gå til innhold

Trenger utstyrstips til filming med DSLR

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg et Nikon D5000 kamera, og eg veldig fornøyd med kvaliteten på videoene. Siden den innebygde mikrofonen ikke er så veldig bra, å kamera ikke har mikrofoninngang, så tenkte jeg at jeg skal ta opp lyden separat til en diktafon e.l.

-Hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe noe til å ta opp lyd med? Har noen forslag/linker til brukbare opptakere?

-Går det an å sette en eller annen type shotgun mikrofon i blitz-skoen? (Kun som holder, ikke strøm elns gjennom punktene.) Og hvilken mikrofon er bra?

-Noe annet utstyr jeg bør skaffe meg til å filme med et DSLR kamera?

Filmingen er kun hobby, så vil ikke kjøpe det dyreste av utstyr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke en Roland Edirol R-09. Kjøper du i tillegg et futteral, har du på den et stativfeste maken til den under kameraet ditt. En overgang til en tilbehørssko, og du kan feste den til kameraet ditt. Du kan i tillegg få en del tibehør på denne som vindbeskyttelse, stativfester osv. Andre merker kjenner jeg ikke så mye til, men du kan jo sjekke ut:

Yamaha pocketrack c24 eller w24, Zoom H2 eller Zoom H4N, Sony PCM-D1 eller PCM-D50 eller PCM-M10, Olympus LS-10, Marantz PDM620 eller PDM-660 eller PMD-661, Tascam DR-100, Nagra Aries-ML for å nevne noen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...