Gå til innhold

Alan Wake - Hva er greia?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg spillet "alle" snakker om, og spilte det litt i helga. Har kommet til episode 4 og fremdeles lurer jeg på hva som er det store med dette spillet. Så langt har det vært et no-brainer skytespill. Vil det ta seg opp på slutten, eller kan jeg selge spillet nå uten å ha dårlig samvittighet for å spilt det ferdig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sitter på Episode 4 og ikke føler at det er spennende eller noe utfordrende så er det jo ikke så veldig mye vits å spille slutten også. Hvis du liksom ikke sitter og lurer på hva som skjer overhodet.

 

Jeg syntes historien var fengende og jeg leste samtlige manuscript's og klarte dermed å sette meg litt mer inn i historien. Spilte også på en vansklig grad slik at jeg ikke bare skulle spille mot en haug mørke-menn som blåste vekk med ett par kuler.

 

Du må jo spille det i ett mørkt rom med 5.1 lyd og en svæææær tv ;)

Lenke til kommentar

Kjæresten min elsket dette spillet, så han har nok litt mer fornuftig å legge til enn det jeg har. Men jeg skal garantert sjekke det ut da jeg syns det så utrolig kult ut. Få opp stemningen litt også, som Paulex sa. Sånt kan ha mye å si på den generelle opplevelsen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Shit. Har Limited collectors edition liggende, har ikke engang åpnet det.

Hvis det er så dårlig som noen sier så gidder jeg ikke kaste bort tiden på det.

Lenke til kommentar

Jeg kom meg gjennom kapittel 1, men har ennå ikke giddet starte neste. Karaktermodellene er elendige, stemmene til skuespillerne tragisk og historien en vanvittig klisjé. Vurderer å gi det til gamestop og få noe bra i stedet. Dette burde ha vært årets spill, men for min del ble det årets skuffelse. Selv Mercenaries 2 til PC skuffet meg mindre til dette, og da snakker vi quick time events tidlig i spillet det ikke var mulig å gjøre fordi spillet ikke registrerte knappene raskt nok.

Lenke til kommentar

Flott, da skal dette spillet selges umiddelbart. Kontrollene er i beste fall middelmådige, og gameplayet er dårligere enn et gjennomsnittlig skytespill.

 

Det er rett og slett en skam at spill som dette har fått så høy score. Et skikkelig slag i trynet for oss som liker spill og ikke bare grafikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Har spilt gjennom spillet og synes det var fantastisk underholdende. Elsker historien rundt Bright Falls og Alan Wake. Digger stemningen som er satt gjennom store deler av spillet. Kampsystemet er også delvis ganske nyskapende. Oftest i andre spill, er det å bare skyte fiendene.

Jeg elsker Twink Peaks og Stephen King, og er veldig opptatt av at plot'et skal være bra. Er storfornøyd :thumbup:

 

Kommer nye episoder i sommer :D

Lenke til kommentar

Har ikke spillet det selv mye men har sett en kammerat spille igjennom hele. Syns det virker bra, historien er rimelig bra med spenning og twists. Syntes slutten var litt "rar" men håper DLC som kommer utover året oppklarer endel av spårsmålene jeg har.

 

Kampsystemet er som sakt før bra og relativt nyskapende. Egentlig er lommelykta du har mere viktig enn pistolen din. Uten lys er du mer eller mindre hjelpeløs.

Eneste er at det kan bli litt kjedelig i lengden når du vær kamp er like. Det blir mye grinding som det heter.

 

Derimot noe som er veldig imponerende er grafikken og stemmningen. Spillet ser veldig bra ut spesielt lyset og tåke effektene.

 

Vis man skal se på hvor lang tid det har tatt for Remedy Entertainment og lage Alan Wake så mangler det den lille biten som gjør at jeg sitter å gaper hele tiden mens jeg spiller.

Lenke til kommentar

Er kampene nyskapende? Er det noe jeg ikke fikk med meg? Vi hadde da akkurat samme greie i Alone in the dark: New nightmare? Eneste unntaket er at der var det noen fiender vi ikke kunne drepe. Lommelykten holdt dem på avstand, men de holdt seg hele tiden i nærheten. Husker spesielt når de kom fra begge sider samtidig. Når jeg lyste på den ene for å holde den unna prøvde den andre å angripe bakfra. Det var mye bedre enn i Alan Wake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Dem var jo til en viss grad nyskapende. Det at du må booste lys på dem for å kunnefjerne den mørke kraften i dem har ikke jeg sett før.

Lenke til kommentar

Akkurat den biten med å fjerne mørket er nytt, men resten er gammelt. Det blir jo som å si Castlevania: Symphony of the Night var nyskapende fordi det er et RPG-plattformspill hvor du kan utforske så mye når Metroid gjorde det lenge før. Forskjellen er at Metroid er ren plattform og mangler RPG-biten, men det er fint lite å si i praksis. Selv Doom 3 hadde for øvrig lommelykt.

Lenke til kommentar

Jeg gir opp. Jeg prøvde virkelig å like dette, men klarer ikke å slite meg gjennom andre kapittel. Det var ille nok til å begynne med, men så presterer de å gjøre diger feil.

 

 

Alan er på politistasjonen til avhør når han får en telefon. For det første er han i avhør, så nei, han må ikke bare ta den. Hallo, han er til avhør! Ikke i avhørsrommet, men likevel. Han skal være glad han i det hele tatt får lov å beholde den.

 

Etter samtalen sier han til sheriffen at han trenger frisk luft og må ut i bakgården, så hun sier han kan gå gjennom celle-avdelingen. Alene. Uten at noen gidder sjekke om han har våpen eller noe sånt med seg. Det eneste politiet vet er at han og kona kom dit på ferie, og nå er hun forsvunnet. Han er i aller høyeste grad hovedmistekt.

 

Når han kommer inn igjen ber han om å få lov til å dra? Hallo, han var jo nettopp utenfor? Han kunne spasert bort om han hadde giddet. Politiet ville ikke fått det med seg før han er langt borte.

 

I tillegg lurer jeg på hvor mange modeller de egentlig har til de folkene sine. Jeg teller to, kanskje tre, pluss Alan.

 

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Jeg gir opp. Jeg prøvde virkelig å like dette, men klarer ikke å slite meg gjennom andre kapittel. Det var ille nok til å begynne med, men så presterer de å gjøre diger feil.

 

 

Alan er på politistasjonen til avhør når han får en telefon. For det første er han i avhør, så nei, han må ikke bare ta den. Hallo, han er til avhør! Ikke i avhørsrommet, men likevel. Han skal være glad han i det hele tatt får lov å beholde den.

 

Etter samtalen sier han til sheriffen at han trenger frisk luft og må ut i bakgården, så hun sier han kan gå gjennom celle-avdelingen. Alene. Uten at noen gidder sjekke om han har våpen eller noe sånt med seg. Det eneste politiet vet er at han og kona kom dit på ferie, og nå er hun forsvunnet. Han er i aller høyeste grad hovedmistekt.

 

Når han kommer inn igjen ber han om å få lov til å dra? Hallo, han var jo nettopp utenfor? Han kunne spasert bort om han hadde giddet. Politiet ville ikke fått det med seg før han er langt borte.

 

I tillegg lurer jeg på hvor mange modeller de egentlig har til de folkene sine. Jeg teller to, kanskje tre, pluss Alan.

 

 

Det er på landet/i huttis.. sikkert ikke normalt å ha atomvåpen i lomma der..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Det er nok gjennomtenkt ja. Hele greia er at Bright Falls er en slapp liten bygd..

 

Men uansett, det blir for vagt å forkaste et spill pga noe sånt. Menmen, jeg elsket det og gler meg til kommende episoder :)

Lenke til kommentar

Jeg gir opp. Jeg prøvde virkelig å like dette, men klarer ikke å slite meg gjennom andre kapittel. Det var ille nok til å begynne med, men så presterer de å gjøre diger feil.

 

 

Alan er på politistasjonen til avhør når han får en telefon. For det første er han i avhør, så nei, han må ikke bare ta den. Hallo, han er til avhør! Ikke i avhørsrommet, men likevel. Han skal være glad han i det hele tatt får lov å beholde den.

 

Etter samtalen sier han til sheriffen at han trenger frisk luft og må ut i bakgården, så hun sier han kan gå gjennom celle-avdelingen. Alene. Uten at noen gidder sjekke om han har våpen eller noe sånt med seg. Det eneste politiet vet er at han og kona kom dit på ferie, og nå er hun forsvunnet. Han er i aller høyeste grad hovedmistekt.

 

Når han kommer inn igjen ber han om å få lov til å dra? Hallo, han var jo nettopp utenfor? Han kunne spasert bort om han hadde giddet. Politiet ville ikke fått det med seg før han er langt borte.

 

I tillegg lurer jeg på hvor mange modeller de egentlig har til de folkene sine. Jeg teller to, kanskje tre, pluss Alan.

 

 

Diger feil du liksom...

 

 

 

Du har tydeligvis hodet i to'ern mens du spiller? Alan Wake er jo den som tilkaller politiet i slutten av episode 1.

 

 

Dessuten VET Sheriffen allerede hva natten bringer i Bright Falls, så hun er ikke veldig overasket over å finne en person ute i mørket fortumlet med forklaringsproblemer.

 

 

Dessuten er det en sekvens i begynnelsen av episode 2 hvor Alan drømmer/tenker tilbake til når han og kona sitter i sofa og snakker om lysbryteren. Dernest starter det med at en lege undersøker han på politistasjonen. Altså, det finnes et opphold hvor, for alt vi vet, politiet kan ha (og mest sannsynlig har) kroppsvisitert han, fjernet eventuelle våpen og whatnot. Det hele på politistasjonen virker ganske så bedagelig og realistisk, og Alan blir tydeligvis ansett for å ikke være en trussel. Sheriffen har til og med ladet mobilen for han. Og fordi om politibetjenten stiller han et spørsmål, så betyr det ikke nødvendigvis at han er i et avhør som ikke kan avbrytes av en telefonsamtale. Han MÅ ikke bare ta den, han unnskylder seg pent til politibetjenten før han tar den; hva er galt? På deg skulle man tro at politiet hadde en grunn til å mistenke han for folkemord.

 

Han går ut i bakgården for å få luft. Høye gjerder rundt, mao. han kunne ikke bare spasert bort, han måtte ha hoppet over et høyt gjerde. Og hvorfor skulle han stikke av? Kjempesmart å late som om man har noe å skjule/frykte ved å stikke fra politiet, eller hva? Det siste Alan trenger, når han skal prøve å komme seg asap til personen som ringer han, er politiet i hælene. Hvor langt tror du seriøst han ville kommet til fots når politiet oppdaget at han gikk for mer enn en luftetur?

 

I telefonsamtalen blir han også eksplisitt bedt om å ditche politiet. Selvfølgelig tar han ingen sjanser når antakeligvis konas liv står på spill.

 

 

 

Det virker nesten som om du bevisst har bestemt deg for å ikke like spillet, mens du sliter med å finne et reelt grunnlag for å backe opp oppfatningen din. Hvis historien er for tung for deg så foreslår jeg at du slutter med å analysere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...