Gå til innhold

CPU temp, ny kjøleløsning.

trygvelo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, for å gjøre en lang historie kort (ingen gidder tydeligvis å lese den andre posten min), er 64 grader C med P4C-2,4 OC til 3GHz for høy CPU temp? Har boxed kjøler, har ikke lagt på kjølepasta selv, kun den som var på boxed kjøleren. Har 2 kabinettvifter som blåser luft ut bak. Temp er som følger:

Sys/CPU/NB

28/39,5/33 IDLE

29/64/49 100% LOAD

Vil bruk av Arctic Silver el. annen god kjølepasta hjelpe mye? Har uansett tenkt til å bestille ny og bedre kjøler. Noen som har noen formening om hvor mye lavere temp jeg kan få med en topp kjøler/middels vifte (orker ikke mye over 30 db)?

Takker for svar.

Trygve

Lenke til kommentar

Det er nok fornuftig å skaffe vifter som suger inn luft i front, ja.

Min cpu ligger på

idle: 32-34 grader

load: 47-49 grader

Tempraturen i kabinettet ligger da på 30-35 grader.

Jeg tror nok at du bør klare å senke temperaturen endel ved å skaffe deg en annen cpu-kjøler, bruke kjølepasta (jeg bruker Arctic Silver 3), samtidig som du anskaffer vifter i front. Det finnes flere gode stillegående alternativer, men jeg jeg vil anbefale den jeg har selv, Zalman CNPS7000-CU. Jeg er meget fornøyd både med ytelse og støynivå.

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...RTNR=CNPS7000CU

Ta et søk med Goggle for å finne tester av denne.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinettvifter, så har du en bra løsning. Teorien sier at det er mer effektiv at har to vi8fter i paralell enn to i sere. Et eksempel. Det er bedre med to vifter ved siden av hevrandre i den en enden av et rør en en vifte i hver ende.

Du har altså tre vifter i bakkant av kabinettet, 2 kabinettvifter og en i PSU som blåser ut bak. Det er helt suverent. Det er ikke alltid så dumpt med kabinettvifter i fornt heller, men da pga lokal kjøling til harddisk, grafikkort eller lign. Men det burde ikek være nødvendig i ditt system med såpass lave system temperaturer.

Forskjellen mellom lidle og load temperatur forteller mye. Normalt sett er det ikke så stor forskjell, på min AMD XP2200+ så har jeg ca 5-7 grader forskjell. I ditt tilfelle tyder det på at kjøleren er underdimensjonert.

Du bør bytte kjøler, men se gjerne på testene på Overclockers Shootout, de er bra oppdaterte og tar også hensyn til støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...