DementedAlbino Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Heisann.. Er ute etter en billig bil som skal holde i 3-4 år uten så altfor mye utgifter underveis. Har satt en grense på maks 40 000, så utvalget blir jo deretter. Grunnen til den lave prisen er at jeg ikke har mulighet til å ta lån på bil nå som jeg er student, men bil trenger jeg. Det som er viktig er at der er god plass i bilen, og da spesielt i baksetet. Må her ha plass til tre barneseter, hvor alderen på barna er 4, 8 og en nyfødt. Av biler som går igjen i denne prisklassen har jeg sett litt på forskjellige biler, men jeg aner ikke hvordan disse er med hensyn til plass eller kvalitet. Så om dere kan si litt om dette er biler jeg bør holde meg langt unna, samt hvordan de er med hensyn til plass sammenlignet med passat sedan og lancer stasjonsvogn hadde det vært fint. Er disse bilene jeg har hatt og vet hvordan er, og lancer er da altfor liten, mens passat var bra plass synes jeg. Ser for meg en kjørelengde på ca 15 000 km pr år, og vil som sagt ha minst mulig problemer med bilen på de fire årene og 60 000 km jeg kommer til å kjøre. I denne prisklassen er det følgende biler som virker å gå igjen på finn.no , så kom gjerne med deres innspill både med hensyn til kjente feil og mangler, plass og diverse annet du skulle ha på hjertet:-) Det er både stasjonsvogn og sedan jeg ser etter, så lenge plass i baksetet er bra. Felles for de fleste biler i denne prisklassen er jo høy km, men kom med deres innspill:-) Volvo V40 1997-1999 modell Hyundai Elantra 1997-2000 modell Audi A4 1996-1998 modell MB c-klasse 1997-1998 modell MB e-klasse 1996-1997 modell Mitsubishi Galant 1997-1998 modell VW Passat 1997-1999 modell Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Her finnes det én bil som stikker seg ut. MB E-klasse. Finn en med diesel, så har du bil i tre milliarder kilometer, med eller uten olje, vann og alt av vedlikehold. Utelukk følgende p.ga høye driftskostnader som verksted: VW Passat 97-01, A4 96-96 og Elantra. Du som har tre barn, ønsker sikkert en trygg bil, og der har du E-klassen. V40 er også trygg, men jeg tror ikke det er plass til tre barneseter baki der. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Ja, litt mindre utvalg av e-klasse enn feks c-klasse. Men hvordan vil c-klasse være med hensyn til plass? Mener å ha lest at den fikk en facelift i 1998 som utnytter plassen mye bedre. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Den er nok fortsatt for liten for tre barneseter. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Den har heller ikke kvaliteten til en E-klasse. Anbefaler å bare gå for E-klasse, den ligger milevis foran konkurentene når man ser på ditt bruk. Hvorfor velge et kompromiss når du ikke må? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Å finne en E-klasse i den prisklassen med diesel er så godt som umulig. Bensin ja, men ikke diesel. C-klassen er der mange å velge mellom, men med for liten plass hjelper det svært lite hvor mange biler der er å velge mellom. Noen grunn til ikke å gå for bensin utgaven? Var å så på to forskjellige MB nå i dag, og de er begge godt angrepet av rust på dørkantene, på panser rundt lyktene, kanten i bakluken og rundt låsen på bakluken. Begge bilene hadde tatt alt av servicer frem til dags dato, men likevel litt bekymret med hensyn til rust på disse bilene. Er dette overflaterust, eller vil bilen om 1-2 år fra nå ruste totalt i stykker? I tillegg ble jeg litt betenkt med hensyn til plass i bagasjerommet på E-klasse. Hadde trodde de skulle ha like god plass som på min pasat, men det går nok dessverre ikke. Håpet er jo å få plass til barnevogn baki uten å måtte gå for stasjonsvogn, som igjen er enda dyrere. Noen som har erfaring med vogn i disse bilene? Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 I denne prisklassen har vel Volvo flere alternativer enn V40. Da tenker jeg på 850, 940 og 960. 850 skal ha veldig god rustbeskyttelse, vet ikke hvordan det er med de andre. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Å finne en E-klasse i den prisklassen med diesel er så godt som umulig. Bensin ja, men ikke diesel. C-klassen er der mange å velge mellom, men med for liten plass hjelper det svært lite hvor mange biler der er å velge mellom. Noen grunn til ikke å gå for bensin utgaven? Var å så på to forskjellige MB nå i dag, og de er begge godt angrepet av rust på dørkantene, på panser rundt lyktene, kanten i bakluken og rundt låsen på bakluken. Begge bilene hadde tatt alt av servicer frem til dags dato, men likevel litt bekymret med hensyn til rust på disse bilene. Er dette overflaterust, eller vil bilen om 1-2 år fra nå ruste totalt i stykker? I tillegg ble jeg litt betenkt med hensyn til plass i bagasjerommet på E-klasse. Hadde trodde de skulle ha like god plass som på min pasat, men det går nok dessverre ikke. Håpet er jo å få plass til barnevogn baki uten å måtte gå for stasjonsvogn, som igjen er enda dyrere. Noen som har erfaring med vogn i disse bilene? Q:Noen grunn til å ikke gå for bensin utgaven? A: Ja, de er ikke like driftsikre. Dieselen er hva du er ute etter. Q:Er dette overflaterust, eller vil bilen om 1-2 år fra nå ruste totalt i stykker? A: Err... Dette er et spørsmål som stiller meg i en "Dr.Cox" stilling. Det er da opp til deg å finne ut av, få opp øya og se etter da vel. Jeg kan vel ikke bedømme hvordan tilstanden på en tilfeldig valgt bil er, ut i fra at du sier det er rust på den. Behandlingen er uansett enkel. Det innebærer arbeid. Puss ned, legg på rustomdanner, se til at det er helt rustfritt, legg på grunning, og lakker. Erfaring med vogn har jeg ikke, men det er vel ikke verre enn å sammenlike innvendige mål med mål på vogna. Hvis vogna er mindre enn bagasjerommet, er det altså plass. Din påstand: Å finne en E-klasse i den prisklassen med diesel er så godt som umulig. Finn.no er uenig: http://www.finn.no/finn/car/used/result?ENGINE%2FFUEL=2&CAR_MODEL%2FMAKE=785&sort=2&CAR_MODEL%2FMODEL=3775&PRICE_FROM=&PRICE_TO=40000 49 treff. Vi har tydeligvis forskjellig definisjon av umulig. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Nå lurte jeg mer på om det var et et kjent problem med rust på MB, og om det i så fall dreide seg om overflaterust eller om de har for vane og gjennomrustes relativt raskt. Joda, er biler som er tilgjengelig, men å kjøpe en bil fra 1980 er nok utelukket, samme gjelder alle som er delebiler, vrakbiler og de som står med utenlandske skilter, så da er plutselig ikke utvalget så stort likevel. Så da står en igjen med en del biler som har kjørt 400 000 og oppover, og hvordan vil da en diselbil som gjerne har kjørt 450 000 km stille seg mot en bensinbil som har kjørt 200 000? Jeg spør fordi jeg lurer på om dieselbilen fortsatt er det beste alternativet, tross for at den er kjørt 250 000 km mer? Og hva bør en prioritere av årsmodell og km? Bil fra 1993 med 300 000 km, eller en bil fra 1998 med 450 000 km? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 300 000 eller 400 000, en trillion eller en trilliard. Det spiller ingen trille, det er mye uansett, så gå for den som er best vedlikeholdt. En bensin er ikke det du hovedsaklig er på utkikk etter, du er på utkikk etter et kupp. Om det da er bensin eller diesel, har ingenting å si, fordi det var en god pris. Har du valget, gå for diesel. MB har vel ingen kjempestore rustproblemer i utgaven som er aktuell for deg (det gamle karosseriet, dette er den best E-klassen noen sinne). En nyere bil er å foretrekke, de siste utgavene med det gamle karosseriet. Pass dog på å ikke betale for mye for en bil som har gått langt. De blir slitt de også. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Takker så mye for hjelpe til nå:-) Settes stor pris på. Når du sier gammelt karosseri, tenker du da på modellen fra 1984-1995, eller er den kommet i to utgaver på den modellen som går fra 1995-2002? Er klar over om jeg velger MB så blir det en bil som har gått langt, men som jeg prøvde å få frem lurte jeg på hva en bør prioritere av årsmodell og kmstand. Vil en 1996 modell med 300 000 km være å foretrekke fremfor en 1999 modell som har gått 450 000 km, eller bør en her prioritere den nyeste modellen? Forutsatt likt vedlikehold og tilnærmet pris. Endret 25. mai 2010 av svortevik Lenke til kommentar
Brv Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Takker så mye for hjelpe til nå:-) Settes stor pris på. Når du sier gammelt karosseri, tenker du da på modellen fra 1984-1995, eller er den kommet i to utgaver på den modellen som går fra 1995-2002? Er klar over om jeg velger MB så blir det en bil som har gått langt, men som jeg prøvde å få frem lurte jeg på hva en bør prioritere av årsmodell og kmstand. Vil en 1996 modell med 300 000 km være å foretrekke fremfor en 1999 modell som har gått 450 000 km, eller bør en her prioritere den nyeste modellen? Forutsatt likt vedlikehold og tilnærmet pris. Jeg ville godt for 96 modell med 300.000. Er jo ikke så nyere da denne 99-modellen. Er vell samme faclift?. Uansett da slipper du alle disse store problemene med gamle biler som er kjørt langt. Har selv erfaringer med langkjørte biler, og må si at når bilen triller over 400.000km, vet du aldri hva som måtte skje den, kanskje du har flaks eller kanskje den må på verksted hver 10.dag med forskjellige småfeil.Mb er jo også gode biler da. Spørs også da hva som er gjort tidligere med bilen, har den vært byttet motor osv... Endret 25. mai 2010 av Brv Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Ja er vel sant det med hensyn til de ekstra km den har kjørt, men samtidig så kom jo E-klasse med ny modell i 1995, og det som da har vært av "startproblemer" med denne modellen er vel luket ut frem til 1999 modellen? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 97-98 modellene er virkelig bra, så om du finner et slikt eksemplar, hadde det vært topp. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Ett kjapt spørsmål til her. En 99 modell E-klasse diesel som er kjørt 450 000, alle servicer fulgt og selges for 45 000, lite rust annet enn på dørkanter, ellers ser og virker bilen veldig bra. Vil dette være en bil som gir meg mye glede de neste fire årene uten å ha den inne på verksted jevntlig med høye utgifter? Selvsagt umulig å svare på, men på generelt grunnlagt på denne type bil og km-stand? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Hva med denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22094297 ? Egentlig denne typen jeg mente å tipse om. Altså IKKE 97-98 (ikke dårlige biler heller) men 93-95. Den hadde jo gått en del, men såfremt den er velholdt er det greit. Du kan jo spandere på deg en NAF-bruktbiltest. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Kjøp en 124, legendarisk MB kvalitet. SKAL ha en slik selv en dag Koselig lyd fra de dieselsekserne, og et ålreit drag i de. Veldig god automat også. En nabo har en W210 220 diesel, lateste bilen EVER! Jeg ville holdt meg unna 210 hvertfall, mye rust på de. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Hva med denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22094297 ? Egentlig denne typen jeg mente å tipse om. Altså IKKE 97-98 (ikke dårlige biler heller) men 93-95. Den hadde jo gått en del, men såfremt den er velholdt er det greit. Du kan jo spandere på deg en NAF-bruktbiltest. Ja, har sett litt på den årsmodellen der nå i dag, og prisen er jo en del lavere enn på 97-99 modellene som jeg også har sett på. Er i tillegg et greit utvalg av de modellene også. Når det er sagt så fikk jeg nå i dag tilbud på en E-klasse 2001 modell til 50 000. Har kjørt 377 000 km, men den er selvsagt ikke i helt topp stand. Ble EU-godkjent i april i år. Dette er da en E-Klass (210) Diesel 200 CDi, så er vel minste motoren som er å få på disse? - Sprekk i fanger i front, helt nederst i plasten slik at lykten som står der mangler. - Kantrust på ene bakdøren, samt den vindusheis har hoppet av. (aner ikke helt hva som menes med det på elektriske vinduer). - På baksiden av førersetene er det oppbevaringslommer. I disse er strikken gåen. - Bilen bør tektylbehandles i følge selger. Er vel fort en stor utgift bare det? Hva tror dere? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Jeg tenker at bilen aldri har fått skikkelig vedlikehold, og da kan du banne på at du får en problembil. Styr unna. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Glemte å skrive det, men alle servicer er fulgt og kvittering for dette følger med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå