Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem er ansvarlig for dødsbo

bjarnekv

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg stod i testamentet etter min onkel, sammen med 2 andre. Fordi boet var lite/kanskje gikk i minus, valgte ingen av arvingene å gjøre noe.

I følge tingretten er ikke vi arvinger ansvarlig for noen ting, så lenge ingen har undertegnet på skifteattest.

Men min onkel hadde et hus i Sverige, og nå mener staten i Sverige at dødsboet skal betale eiendomsskatt for denne boligen.

Er det noen som vet hvem dødboet er, når ingen av arvingen har påtatt seg arven?

(hadde huset vært i Norge, så hadde vi ikke fått noe krav, ifølge tingretten)

Hvilken lov gjelder, både min onkel og jeg er norske, men huset står jo i Sverige?

bkv

(som angrer på at jeg ikke sa fra meg arven)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har akseptert arven så er vel dødsboet nødvendigvis ditt?

Du kan arve både gjeld og formue, og sidan dei to arvingane av sakt fra seg arva (og du tatt imot arva) så er det du som står som arving og arvmottaker.

Så reint økonomisk sett så må du no selge alt som er i boet av verdi og bruke desse pengene til å betale ned all gjeld som står i dødsboet. Det som står igjen av penger og verdier kan du beholde.

Men ofte så er det her ein konflikt mellom affeksjonsverdi og økonomisk verdi som gjer at mange velger å ta opp eit vanlig lån for å betale ned gjelda og beholde gjenstandane og huset.

Lenke til kommentar

Så lenge dere ikke har skiftet privat så er det tingretten som har ansvaret for boet. Dere har som tingretten har informert dere om, ingenting med boet å gjøre.

Har selv vært igjennom en sak der det ikke var verdier i boet, slik at ingen av arvingene ville ta ansvar for gjelden.

Så lenge dere ikke har skrevet unde rnoen skiftepapirer så er dere heller ikke ansvarlig for gjelden i Sverige. Har dere fått krav i posten så svar tilbake at de må forholde seg til tingretten. (Legg event. med saksnummer og avdødes personnummer).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...