Bladoman Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Hei! Leser forskjellige steder at i5 støtter to-kanals minne mens jeg vet at i7 bruker tre-kanals. Samtidig står det på flere minnebrikkesett på komplett: "for i5 og i7". - Funker tre-kanals på i5? - Er det waist å kjøpe tre-kanals på i5? - Noen forslag til brikker? Tenkt på disse Takker for svar, men svar bare om du har peiling (no nubs, kk?) Endret 25. mai 2010 av Bladoman Lenke til kommentar
Switters Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Du har også i7 8xx-serien som støtter tokanals minne. Derfor det står i5 og i7 tenker jeg. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Hadde komplett vore litt mindre tåpelege hadde dei skrevet "for socket 1156" e.l. så unngår ein misforståelser. Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491303&view=detailed#ProductTabs Disse er vel to-kanals da? Ser ikke noen forskjell i beskrivelsen, så skjønner ikke helt hvordan komplett vil at vi skal se forskjellen. Tipper det er det nå pga "for i5 og i7" + at det er 8GB kit ikke 6GB. Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) En minnebrikke er ikke to kanals, eller tre kanals for den saks skyld. Antall kanaler er rett og slett antall parallelle forbindelser mellom CPU og RAM for å si det enkelt. Altså, har du to kanaler (Socket LGA1156 eks) vil du ha et antall minnebrikker som er delelig på to. Har du tre kanaler (Socket LGA1366) vil du ha et antall minnebrikker som er delelig på tre. Hvis ikke kan du ikke utnytte det fulle potensialet med å ha flere kanaler. Nå er det jo også en begrensing i hovedkortet på antall minnebrikker, og hovedregelen (eller skal vi si tommelfingerregelen) er 4 stk til 2-kanal og 6 stk til 3-kanal. I bunn og grunn vil det si at om du har to kanaler vil du ha to eller fire minnebrikker, har du tre kanaler vil du ha tre eller seks minnebrikker. Men husk: Det finnes noen unntak i antall RAM-slots...Finnes et par hovedkort type 2 kanals med 6 minneslotter... Så, når et kit blir oppgitt som for i7 så er det gjerne fordi det består av tre stk minnebrikker (6 GB kit=3x2 GB, 12 GB kit=3x4GB evt 6x2GB) osv. Når det står i7/i5 så refereres det da til socket LGA1156 med to kanaler, ergo 2 stk, 4 stk osv i kitet Endret 25. mai 2010 av Arve1234567890 Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Så brikkene i seg selv er akkurat de samme, hvis jeg har forstått deg rett. Eneste forskjellen er at i noen kits så er antallet brikker tilpasset tre kanaler, mens i andre er det tilpasset to kanaler. Dvs 3,6,12(tre-kanals) vs 2,4,8(to-kanals). Har jeg nå forstått riktig? Såfall, takk for oppklaringen! Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Ja Hvis du i tillegg legger til at det finnes forskjellige hastigheter og fabrikanter (og dermed mange forskjellige typer kit) så er du der Nå er eg redd eg forvirrer deg enda mer, men hvis eg heller sier det slik: Det er samme type minnebrikker som er brukt i begge kitene som du har linket til. Altså, eneste som skiller de to kitene fra hverandre er antall brikker i kitet (henholdsvis tre og fire stykk) Men ser du på denne så er det noen helt andre brikker igjen fordi de er 1600 MHz, men som du skrev i din konklusjon: det er to brikker, ergo passer til tokanals Håper dette satte punktum fremfor spørsmålstegn? PS: 9 brikker vil passe til trekanals om hovedkortet har plass (3 i hver kanal-> 3*3=9), og du kan ha 6 brikker i tokanals om hovedkortet har plass (3 i hver kanal -> 3*2=6) Edit: Veldig enkelt oppsummert: 2-kanals er to-gangen: 2-4-6 osv brikker kan brukes som tokanals 3-kanals er tre-gangen: 3-6-9 osv brikker kan brukes som trekanals Så, du må kunne dele antall brikker inn slik at hver kanal har like mange brikker, ellers mister du muligheten for parallellisering (tokanal og trekanal). Derfor kan ikke tre brikker brukes i tokanals, da det medfører den ene brikke må deles i to. Good løkk vitt dett! Endret 25. mai 2010 av Arve1234567890 Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Hehe, ja er klar over at det finns forskjellige typer ram ^^ Eneste som forvirret meg var om brikkene måtte være tilpasset to og tre-kanals hovedkort. Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Den e grei Kan vel også legge til at du må ikke bruke to brikker i tokanals eksempelvis, men det lønner seg fremfor å bruke én. Og tilsvarende med trekanals: du må ikke bruke tre brikker eksempelvis, du kan bruke både en og to brikker (sistnevnte medfører at du får tokanals), men det lønner seg å bruke tre stykker. Endret 27. mai 2010 av Arve1234567890 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå