Gå til innhold

Mens jeg venter på GFFX 5900 ultra 256....

Anbefalte innlegg

Når det gjelder AA så har Radeon best kvalitet' date=' men ikke spesielt merkbart in-game.[/quote']

Dette har du selv fått testet og dannet deg en oppriktig mening om? Hvor merkbart man syns det er blir uansett opp til hver enkelt å avgjøre så snakk for deg selv.

Kan du være så snill å kutte ut sånne 'hyggelige' attpåklatter? Takk.

Tilbake til saken: Nei, jeg har ikke testet dette selv, det har vel de færreste som sitter og prater om det i dette forumet. Vi snakker jo alle sammen ut ifra hva vi har lest i haugevis av tester og artikler. Tror du at jeg - eller noen andre i forumet for den saks skyld - sitter med både et Radeon 9800 og et GF FX 5900? Jeg har hvertfall ingen av dem (*sukk*) Jeg er helt enig i at det er opptil hver enkelt å avgjøre hvem man syns gir best AA kvalitet - og det er ingen hemmelighet at i dette øyeblikket er det Radeon som gir best AA.

Men jeg mener også at jeg har lest i mer enn en test/artikkel at et screenshot ikke er det samme som selve "in-game" opplevelsen, men det er klart at man kan se forskjellene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips...

Les firingsquads oppdaterte GF 5900 Ultra sak... viser endel interesante ting....

Det at 2 av Admin'ene på Nvnews også akkurat har anskaffet seg ATI Radeon 9800 kort er jo også muligens en pekepinne....

www.hardocp.com 's review var jo forholdsvis bra når de sammenlignet 5900 Ultra og 9800 Pro, og konklusjonen der var vel at testeren ville valgt ett 9800 Pro kort.

Men, begge kortene er meget meget bra, og vil helt sikkert være en enorm forbedring i forhold til gf2mx kortet ditt :)

Så¨spørsmålet er vel egentlig, hvor mye penger har du å svi av på skjermkort, og holder resten av maskina følge med det nye kortet, eller vil det bli slik at cpu/mobo etc holder igjen ytelsen på gfx kortet.

Lenke til kommentar
Nå viser det seg at de som har fått tak i 5900 kort har store problemer med disse kortene.

http://www.evga.com/community/messageboard...FX+Family+Forum

http://www.abxzone.com/forums/showthread.p...&threadid=47621

Great work Nvidia! :lol:

Ut ifra det jeg leste så gjaldt dette eVGA's GeForce FX 5900 Ultra.

Det betyr dermed ikke at det gjelder ALLE GeForce FX 5900 Ultra'er. Hvem vet? Det kan jo skyldes virus også - eller en bug i de programmene de kjører(som ikke vil funke med GF FX). Half Life 1 er vel litt gammelt? Jeg må si at jeg ikke skjønner at de sitter og sutrer over at det kræsjer i 3DMark03! :lol: Who cares about 3DMark03 anyways!

Lenke til kommentar
"]

Ut ifra det jeg leste så gjaldt dette eVGA's GeForce FX 5900 Ultra.

Det betyr dermed ikke at det gjelder ALLE GeForce FX 5900 Ultra'er. Hvem vet? Det kan jo skyldes virus også - eller en bug i de programmene de kjører(som ikke vil funke med GF FX). Half Life 1 er vel litt gammelt? Jeg må si at jeg ikke skjønner at de sitter og sutrer over at det kræsjer i 3DMark03! :lol: Who cares about 3DMark03 anyways!

Poenget var jo at eVGA sine kort er referansekort rett fra samlebåndet

til Nvidia (eller den fabrikken som lager de rettere sagt).

Så det kan bety at andre kort kan ha lignende problemer.

Lenke til kommentar

eVGA-kort selges jo ikke i Norge engang. Og når det er nvidia referansekort, betyr da vel ikke det at de samme problemene finnes i alle gffx 5900 kort? Har iallefall ikke hørt noe angående Gainward-kortet jeg har bestilt.........

Lenke til kommentar
"]Tilbake til saken: Nei, jeg har ikke testet dette selv, det har vel de færreste som sitter og prater om det i dette forumet. Vi snakker jo alle sammen ut ifra hva vi har lest i haugevis av tester og artikler. Tror du at jeg - eller noen andre i forumet for den saks skyld - sitter med både et Radeon 9800 og et GF FX 5900?

Når det gjelder å vurdere AA kvaliteten selv in-game så holder det om man har GF3 og R9500. FSAA konfigrasjonen til nVidia har ikke endret seg siden NV20.

Men jeg mener også at jeg har lest i mer enn en test/artikkel at et screenshot ikke er det samme som selve "in-game" opplevelsen, men det er klart at man kan se forskjellene.

Nei, man vil ikke kunne se aliasing artifacts som line shimmering fra et bilde, men jo bedre et kort gjør edge aliasing jo mindre problem vil det bli med line shimmering.

Jeg trodde AF "problemet" (Med at kortet bare kjørte AF på 90 graders flater) bare gjaldt for Radeon8500? =)

R8500 kjører full aniso kun ved 90 grader, men det er kun ved 45 grader den kjører nada ansio (hvis jeg ikke tar helt feil). R(V)3x0 kjører aniso hele veien og motsetning til R200, full ansio ved 45 grader, men dropper ned til 2xAF ved 22 grader.

Lenke til kommentar

Her er hva MikeC,Admin på Nvnews sier om R 9800 vs.NV5900,han har begge kortene.

2D Image Quality - Best I've even seen at 1280x960 at 85Hz.

3D Image Quality - Colors are rich and vibrant. 3DMark03 never looked better.

UT2003 Gameplay - Extremely smooth with no stuttering - even at 1600x1200.

A very impressive (and expensive) graphics card thus far! I can't believe I waited this long to try out an ATI graphics card.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread...&threadid=13492

Lenke til kommentar

Noen som har en mynt? :lol:

Wooo...ikke lett å bestemme seg!

Radeon 9800pro er billigst for øyeblikket(syns det var rar pris i skjermkort guiden - bare noen hundre kr dyrere enn Radeon 9700 pro??) men FX 5900 ultra vil nok synke etterhvert (kanskje nVidia's dårlige rykte for tiden bidrar til priskutting? :wink: ).

I følge den testen så gjorde Radeon det best på de fleste 2x tester, mens nVidia krøp forbi på de fleste 4x testene...Men resultatene varierer jo fra test til test. Vi(eller, jeg da...når jeg en dag må velge :D ) må huske på at nye drivere ofte kan øke ytelse og kvalitet, altså i spill, ikke syntetiske benchmarks(som jeg forresten mister mer og mer interessen av).

Jeg VIL ikke bestemme meg for et kort enda! Greit, nVidia GeForce FX 5900 Ultra er en del raskere enn Radeon 9800pro en del steder, men begge leverer jo et sinnsykt høyt antall FPS! Og bildekvaliteten på begge kortene er jo sinnsyk, og kan jo sikkert forbedres litt gjennom drivere.

Det jeg er litt spent på nå, er hvordan de gjør det på nye spill som bruker veldig mye shadere (Doom3, HL2 osv), for det vil vel ha en god del å si for ytelse og utseende i kommende spill. Ut ifra andre shadertester jeg har sett i anmeldelser av FX5900ultra vs R9800 pro, så er det som med FPS; noen steder er FX best, andre steder er Radeon 9800 best.

Det irriterer meg nesten at en av produsentene ikke klarte å produsere et grafikkort som dro det andre's gjennom søla! da hadde alt vært så mye lettere... hehe :)

*Pees* Jeg blir sliten :lol:

Lenke til kommentar

Sitter med samme dilemmaet i disse dager. Etter å ha sett tester og slikt er jeg litt mer over på Radeon 9800pro siden. Ikke fordi det er bedre, men fordi det kan konkurrere med GF Fx5900 ULTRA og samtidig koste betydelig mindre. Noen som har noen tanker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...