Gå til innhold

Sette HDD i dvale?

Anbefalte innlegg

Heisann. Har en htpc med 3 interne disker samt en ekstern. Til vanlig bruk er bare den ene disken i bruk, men de andre diskene spinner som bare det uansett. Noen som vet hvordan jeg kan få de til å gå i dvale når de ikke blir brukt? Står i en htpc som står på 24/7 så diskene som ikke er i bruk utvikler jo bare unødvendig støy og varme :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, dette kan du gjøre (og bør gjøre om mange av diskene uansett idler mye av tiden).

Siden du ikke sier hvilket OS du bruker så er det litt vanskelig å si NØYAKTIG hvor du finner denne optionen, men generellt (for windows) ligger det under power options som du finner under control panel. Du skal finne en mulighet der for å justere hvor lenge den venter før den går i dvale etter den sist ble brukt. For en hjemmeserver er rundt 20-30-60 minutter bra å bruke litt avhengig av hvordan ditt bruksmønster er. Ikke sett den FOR lavt, for da går "vinningen opp i spinningen" i forhold til slitasje siden den må spinne opp og ned unødvenig mye.

Hvis du bruker RAID eller andre ting som knytter harddiskene sammen så er det litt værre siden de vil være avhengig av å spinne mens de andre spinner.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Vil en systemdisk noen sinne skru seg av?

Jeg har win7 x64 og som default etter installasjon skrur diskene seg av etter 20min uten bruk, og maskinen går i sleep etter 30min. Merkelig at det ikke er slik for deg stinger82.

Har aldri lagt merke til at systemdisken stopper de 10 minuttene før den går i sleep. Men det er jo da heller ikke så lett å høre at en disk stopper som å høre at den starter.

EDIT: Jeg bruker forresten ikke pc'n som en htpc uten at det egentlig har noe å si

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...