stinger82 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Heisann. Har en htpc med 3 interne disker samt en ekstern. Til vanlig bruk er bare den ene disken i bruk, men de andre diskene spinner som bare det uansett. Noen som vet hvordan jeg kan få de til å gå i dvale når de ikke blir brukt? Står i en htpc som står på 24/7 så diskene som ikke er i bruk utvikler jo bare unødvendig støy og varme :/ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Jada, dette kan du gjøre (og bør gjøre om mange av diskene uansett idler mye av tiden). Siden du ikke sier hvilket OS du bruker så er det litt vanskelig å si NØYAKTIG hvor du finner denne optionen, men generellt (for windows) ligger det under power options som du finner under control panel. Du skal finne en mulighet der for å justere hvor lenge den venter før den går i dvale etter den sist ble brukt. For en hjemmeserver er rundt 20-30-60 minutter bra å bruke litt avhengig av hvordan ditt bruksmønster er. Ikke sett den FOR lavt, for da går "vinningen opp i spinningen" i forhold til slitasje siden den må spinne opp og ned unødvenig mye. Hvis du bruker RAID eller andre ting som knytter harddiskene sammen så er det litt værre siden de vil være avhengig av å spinne mens de andre spinner. -Stigma Endret 25. mai 2010 av Stigma Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Hei og takk for svar. Bruker Win 7 x64. Har vært inne på power options, men finner der bare dvale for hele systemet, og ikke for hver enkelt hdd? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Avansert strømplan, heter ikke noe som dvale men "Skru av harddisker etter" X hvor X er minuttene... Ett kjapt google søk vil fortelle deg hvor du skal lete. Lenke til kommentar
stinger82 Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Har vært inne på avansert strømplan, men der er bare en instilling for alle diskene. Jeg vil jo at systemdisken skal være våken mens lager-diskene sover.. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Da må du ty til noe annet, eller sørge for at det konstant skjer noe på den disken slik at den ikke spinner seg ned. Ellers vil Windows da spinne ned de andre om det ikke er aktivitet på X min. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Vil en systemdisk noen sinne skru seg av? Jeg har win7 x64 og som default etter installasjon skrur diskene seg av etter 20min uten bruk, og maskinen går i sleep etter 30min. Merkelig at det ikke er slik for deg stinger82. Har aldri lagt merke til at systemdisken stopper de 10 minuttene før den går i sleep. Men det er jo da heller ikke så lett å høre at en disk stopper som å høre at den starter. EDIT: Jeg bruker forresten ikke pc'n som en htpc uten at det egentlig har noe å si Endret 26. mai 2010 av Slettet-IHWlGMJn Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Nei, systemdisk vil være i bruk hele tiden. Bare prøv et program som viser diskaktivitet (DiskMon eller Process Monitor), så ser man at det skjer svært mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå