Thevikingnor Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg ser etter et skjermkort til 3000-4000 kr og lurte på hva som er LUREST å velge, med tanke på mest ytelse for pengene.... Jeg vet at XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 er bra men finnes det noe bedre til samme pris eller rundt den prisklassen??? Skal ha et GAMING skjermkort Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Det må i så fall blir ei anna utgåve av kortet, til dømes Vapor X frå Sapphire. Der får du betre kjølar og litt høgare frekvensar. Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Modellen over er Radeon 5970 men da er du vel nærmere 5000kr tenker jeg. Lenke til kommentar
Thevikingnor Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Det må i så fall blir ei anna utgåve av kortet, til dømes Vapor X frå Sapphire. Der får du betre kjølar og litt høgare frekvensar. Ja, men hvordan er det kortet (Vapor X) i forhold til Radeon HD 5870 1GB ??? Hvilket er best liksom ?? Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Når ATI lager et skjermkort lager de et referansedesign, så selger de selve "prosessoren" i skjermkortet til ulike produsenter og så får de velge om de vil bruke referansedesignet eller ikke. Dette er et referansedesign. Alle 5870'er som ser slik ut er altså også referansedesign. Noen produsenter velger derimot og endre litt på referansedesignene for å gi dem bedre kjøling osv. Dette kan være greit for de som kjører skjermkortene sine på stock (uten å overklokke), men ellers anbefaler jeg et referansekort. Da vil du kunne overklokke det mer, i tillegg til å kunne overvolte det (gi det mer strøm når du overklokker). Om du noen gang får lyst til å bytte til tredjepartskjøling (vann/luftkjøling for skjermkort) er det også best å ha et referansekort, da det er mye lettere å ta av kjølingen på disse. Hvis du ikke føler deg truffet på noen av disse punktene kan Saphire 5870 Vapor-X være et bra kort. Du vil nok ikke se noen økning i ytelse (ikke mer enn 5 fps eller noe sånt, men dette er fordi det er overklokket bittelitt fra fabrikk. Å gjøre det selv tar ikke noe lenger tid). Jeg kan ikke forstå hvorfor han sier at det MÅ bli en annen utgave av kortet. Det er jeg helt uenig i. Hvis du har mulighet ville jeg spart til 5000 kr og kjøpt et 5970. Dette vil holde i god tid fremover og vil gi deg mer enn nok ytelse i krevende spill. Hvis du derimot bare spill CS:S, WoW, AoC, MW2 ol. vil et 5870 være mer enn godt nok. Lykke til Lenke til kommentar
Thevikingnor Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Når ATI lager et skjermkort lager de et referansedesign, så selger de selve "prosessoren" i skjermkortet til ulike produsenter og så får de velge om de vil bruke referansedesignet eller ikke. Dette er et referansedesign. Alle 5870'er som ser slik ut er altså også referansedesign. Noen produsenter velger derimot og endre litt på referansedesignene for å gi dem bedre kjøling osv. Dette kan være greit for de som kjører skjermkortene sine på stock (uten å overklokke), men ellers anbefaler jeg et referansekort. Da vil du kunne overklokke det mer, i tillegg til å kunne overvolte det (gi det mer strøm når du overklokker). Om du noen gang får lyst til å bytte til tredjepartskjøling (vann/luftkjøling for skjermkort) er det også best å ha et referansekort, da det er mye lettere å ta av kjølingen på disse. Hvis du ikke føler deg truffet på noen av disse punktene kan Saphire 5870 Vapor-X være et bra kort. Du vil nok ikke se noen økning i ytelse (ikke mer enn 5 fps eller noe sånt, men dette er fordi det er overklokket bittelitt fra fabrikk. Å gjøre det selv tar ikke noe lenger tid). Jeg kan ikke forstå hvorfor han sier at det MÅ bli en annen utgave av kortet. Det er jeg helt uenig i. Hvis du har mulighet ville jeg spart til 5000 kr og kjøpt et 5970. Dette vil holde i god tid fremover og vil gi deg mer enn nok ytelse i krevende spill. Hvis du derimot bare spill CS:S, WoW, AoC, MW2 ol. vil et 5870 være mer enn godt nok. Lykke til Takk for et VELDIG bra svar Jeg går for dette kortet XFX RADEON HD5870 XXX 1GB GDDR5 Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg kan ikke forstå hvorfor han sier at det MÅ bli en annen utgave av kortet. Det er jeg helt uenig i. Hvis du har mulighet ville jeg spart til 5000 kr og kjøpt et 5970. Dette vil holde i god tid fremover og vil gi deg mer enn nok ytelse i krevende spill. Hvis du derimot bare spill CS:S, WoW, AoC, MW2 ol. vil et 5870 være mer enn godt nok. Lykke til Eg sa ikkje at det "MÅ" bli ei anna utgåve, men at det "må i så fall" (mao, budsjettet tatt i betraktning). Når nokon sei at budsjettet er 3-4k forslår eg ikkje kort til 5k. Kva skjermkort du skal velge har forøvrig mindre med kva spel du skal spele å gjere og meir med oppløsninga du vel spele med, på alt over 1900*1200 anbefalar eg 5970 og i det tilfellet blir budsjettet irrelevant. 5870 vil også halde i god tid framover, og det er uproblematisk og oppgradere til CF dersom ein skulle ha behov for det. Nevner også MSI Lightning, som så vidt eg veit skal yte betre enn Vapor X. Dersom du vurderar seriøs OC er det derimot ingen grunn til å gå for spesialutgåver av kortet, satst da heller på f.eks. vannkjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå