promotheus Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Hei Er en av flere som har tilsvarende poster, men lurer på om det er noe direkte forskjell på Intels prosessorer kontra AMD? Tenker da spesifikt på AMDs Thuban og 1090T, som jeg tror jeg skal kjøpe. Prosessoren vil fungere i en maskin primært for gaming, så det er sagt, evt. et lite mediasenter når jeg får etablert meg i ny leilighet. Når det gjelder skjermkort så har geForce bra ytelse, men bråker noe voldsomt og krever en massiv strømforsyning. 5970 krever mindre strøm og genererer mindre varme, men er usikker på ytelsen der, spesielt i forhold til directX 11. Noen som kan gi noen tips til hva man bør velge? Er prisen på en 1090T tilsvarende ytelsen en Intel prosessor i samme prisklasse? (1090T ligger forøvrig på rundt 2500,-) Kan virke litt rotete stilt, men det koker ned til; hva bør jeg gå for? Takker for eventuelle svar! Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg kan hvertfall si det at det er fortsatt ATI som gir mest ytelse for pengene. Det er overhodet ikke noe galt med ytelsen på disse kortene. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Jeg vil anbefale deg i første omgang å lese tester;http://tinyurl.com/39ev294Du får en intel Corei7-930 til omtrent 2200,- og bør påregne en god kjøler ala Noctua NH-14D dersom du vil ha en fin klokk og levelig støynivå. Den vil jeg anbefale.Over nesten hele fjøla virker den til å yte bedre enn AMD sitt alternativ, og den virker også til å klokke bedre.Noen ulemper med soc.1366/Corei7 er at hovedkortene pleier å være endel dyrere, og det "kreves" tre rambrikker.Hva angår skjermkort ville jeg anbefale å se etter to stk 5870 til Crossfire fremfor ett 5970. Og FailVidia ville jeg ikke vurdert i denne omgang. Men det er smak og behag, og som jeg nevnte, les tester (mange tester!). Endret 7. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
promotheus Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Aha, takker for svar! Har lest en god del tester, og i forhold til ytelse så vinner Intel, men det er denne frasen da vettu, "Bang for bucks", noe AMD vinner på. Er forholdsvis blank på komponenter, har vært passiv de siste 10 årene. Skal lese en god del mere! Når det gjelder skjermkort, hvorfor velger du 2 x 5870 kontra ett 5970 kort med tilsvarende ytelse? Ikke noe "min pappa banker din pappa", bare lurer! Lenke til kommentar
Reacto Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg ville ikke gjort det. Et 5970 er meget overklokkingsvennlig og kjølig. Dette betyr at du lett kan overklokke det til 2x5870 prestanda (siden det er dette det trossalt er). GTX 480 er et meget bra kort, men er litt for dyrt her i forhold til f.eks. statene. Kjøper du et 5970 nå har du også mulighet til å legge til et 5870 senere eller et 5970 senere (Trifire/Quadfire), uten å bruke mer enn to PCI-E slots. DirectX 11 ytelse trenger du nok heller ikke være redd for; 5970 er et såpass kraftig kort at det tar igjen på ytelse. Hvis du fortsatt er usikker så er 2x 5850, 2x GTX 470 også 2 mulige alternativer. Selv ville jeg valgt et 5970 da dette er mer fremtidsikkert i form av Crossfire muligheter. Du vil også ha mer enn nok ytelse til å kjøre alt på fullt det neste året (hvertfall!). Lenke til kommentar
promotheus Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Takker for svar! Kan jeg sette sammen 5970 med et 5870 / 5850 kort? Mere enn jeg visste! Kommer nok til å gå for ATI, har pløyd en del benchmarks og ytelse kontra pris og strømforbruk vipper kjøpet i ATIs favør. Hva med prosessor-kjøp, primært for spilling? Burde jeg gå for AMDs X6 1090T, eller i7 serien fra Intel? Tenker her også i forhold til pris og ytelse. Vil ikke betale 8000,- for en prosessor! Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg ville satset på en AMD prosessor med tanke på at du har valgt et ATI skjermkort da disse jobber VELDIG godt sammen Du trenger i grunnen ikke mer enn en Quad Core om du skal bruke den til spill pga man bruker ikke mer enn 2-4 kjerner på dagens spill Jeg selv har et 5870 og AMD X 965 Quad Black Edition Funker meget bra! Lenke til kommentar
Matseng Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Det som er med 6 kjerner er at det at du kan gjøre mer samtidig. 1090T har jo turbo boost som klokker opp den kjernen som er i bruk. Den er i tillegg ganske billi. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Jau sant nok, men husk den booster bare max 3 kjerner av gangen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå