Gå til innhold

Kan kortstamme og langstamme brukes om hverandre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva mener du med spørsmålet?

 

Nei en kortstammet motor kan ikke benyttes på båt bygd for langstammet motor, du vil få problemer med kjøling, og kavitasjon, dvs. propellen får ikke nok vann og løper rundt i lufta og gir ikke fremdrift.

 

Ja en langstammet motor kan brukes på båt bygd for kortstammet motor, men husk at motoren stikker ekstra dybt under båten da, og det kan hende du få noe mindre effekt/hastighet inkludert en vannsøyle bak båten når du kjører.

 

 

Delemessig er det ikke store forskjeller.

 

forskjellen er en lengre stamme på motoren med lang stamme, dette innbefatter lengre drivaksel og lengre rør for kjøling, dvs. røret som fører vann fra vannpumpen rett over girhuset opp til motor er lengre grunnet den lange stammen.

 

Når det gjelder dine motorer har de vel samme motorvolum ca 527ccm?

 

Forskjellen ligger i stammelengde med tilhørende deler som nevn ovenfor, og at 30hk utgaven sannsynligvis har større forgasser, eventuelt dyser på forgasser.

Ellers er de ganske så.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar

Hei,

 

takk for svar.

 

Det probleme jeg har er det: Jeg har en båt som trenger en kortstammet motor, også har jeg en langstamme Evinrude 30 hester som er i orden og en kortstamme Evinrude 25 hester som har motorskade men undervannhuset og gir er i orden. Det jeg tenkte å gjøre var å bare bytte ut langstamme mot kortstammen, slik at jeg slepper de ulemper som en langstammet motor medfører på en båt som er bygd for kortstamme. Jeg ville være litt mer sikker på at det passer, ikke at jeg bruke tid på å skru på begge motorer og må bare se til slutt at det ikke går som jeg håpte.

Som jeg forstår det du skrev, skulle det vel gå å bytte undervannshuset fra den ene til den andre motoren uten modifikasjoner på drivakseln e.l.

 

Helsing Michael

Lenke til kommentar

Hvis motorene er fra noenlunde samme tidsperiode så går det greit å skifte undervannshus.

 

men husk at kjølerør fra vannpumpehus også må byttes, slik at den har riktig lengde, det samme gjelder selvfølgelig drivaksel.

 

Dvs. ta undervannshus, drivaksel, og kjølerør fra 25hk motoren og flytt over til 30hk motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...