South_Bridge Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg har alltid undret meg, er lightbrus noe sunnere enn vanlig, sånn rent mot kiloene? Av de som jeg ser drikker cola light/ pepsi max har "noen kilo" ekstra blir ikke tynne av det... men når man kikker på hva det innholder så innholder jo pepsi max "ikke en dritt". Jeg tar en nærmere kikk: Coca Cola (250ml): Energi: 105 kcal Sukker: 27 g Fett: 0 g Mettet fett: 0g Natrium: 0g I ingredienser står det også oppført sukker som søtstoff. Pepsi Max (250ml): Energi: 1 kcal Sukker: 0 g Fett: 0 g Mettet fett: 0g Natrium: 0,03g I ingredienser står det også oppført blant annetaspartam av søtstoffer. Sånn rett ut ifra innholdsfortegnelsen kan man bli tjukk av å drikke cola, men ikke av pepsi max (om man drakk feks 1 liter daglig). Stemmer det? Det er seff andre aspekter som fare for sukkersyke og et kraftig angrep på tannhygiene ved såpass mye brusdrikking men jeg ønsker å få noen tanker angående hva disse produktene kan gjøre mot kiloene. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Kjukkaser som drikker lightbrus blir ikke tynne fordi de går på BurgerKing og bestiler en burger med LETTBRUS for å prøve å lette litt på samvittigheten ved gjøre opp for at de spiser burger. (Jeg sikter til kostholder generelt, om du skjønner). Jeg ville helt klart drukket lettbrus fremfor vanlig, da vanlig brus er en sukkerbombe av dimensjoner og flytende kcal som ikke gir deg en dritt. Sukker er noe dritt og du/kroppen din har ikke bruk for det eller godt av det. Jeg prøver å unngå sukker så mye som mulig. Men lettbrus kan du drikke med god samvittighet uten å tenke på kiloene. Jeg veit om flere "fitness-babes" som er så serriøse at de blir sponset og trener hele tiden og har et perfekt kosthold, som drikker pepsi max til middag etc. Forskning viser også at aspartam ikke er farlig, men her kommer det jo også an på mengde. Men du kan fint drikke en del light-brus uten at det skulle være skadelig. Eneste er tennene som kan ta skade da... Men jeg prøver å holde brus-inntaket til et minimum. Selv om det er lightbrus nesten uten nærings-innhold så er det fult av kunstige stoffer. Du blir ikke direkte tjukk av vanlig cola, men ja, det kan være med på å gjøre deg tjukk. Endret 24. mai 2010 av Sir-Andy 3 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Man blir kanskje ikke tynnere av å velge en light variant over sukkervarianten når man er ivrig fan av Burger King, men det er i det minste med på å begrense kaloriinntaket litt. Man blir feit av de kaloriene man går i overskudd av, og brus hjelper godt på vei her. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 26. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2010 Hmm... jeg går aldri på burgerking/macdonalds, så her er det snakk om å kutte ned kaloriene i helgene. drikker ikke brus i uka. drikker heller ikke mye, men mange dråper blir en stor å er det ikke det de sier. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Man kutter helt klart ned på kaloriene ved å bytte over til light brus. Lenke til kommentar
Kranjcar Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Sånn rett ut ifra innholdsfortegnelsen kan man bli tjukk av å drikke cola, men ikke av pepsi max (om man drakk feks 1 liter daglig). Stemmer det? Ja. Endret 29. mai 2010 av Kranjcar Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg tenkte jeg kunne oppdatere tråden da "nyere forskning" har blitt utført. NOTAT: Jeg har ikke funnet noen tall som direkte peker på/beviser de påstandene jeg nå kommer med, men jeg mistenker veldig stor lobbyvirksomhet da få, rike og mektige personer har stor interesse av å holde en lommeboka si velfyldt. De fleste vet hvem Donald Rumsfeld er, han var forsvarsminister i USA, men han ledet også firmaet som fikk aspartam godkjent. Vi har ikke pepsi på jobb, bare Cola så det blir det jeg sammenligner med videre. Coke Zero er bedre enn vanlig Coke. Coke Zero inneholder ikke en dritt (nesten bokstavelig talt). Vanlig Coke inneholder kalorier, og kalorier blir du feit av :-). Jeg trodde dette da var et enkelt regnestykke før jeg kom over litt info om hva søtningstoffer gjør med kroppen. Sukker er et naturlig søtningstoff, aspartam og andre er kunstige søtningstoffer (og de har en sterkere virkning enn sukker, opp til 600 ganger). Nå til postens kjerne: søtningstoffer øker insulin-nivået som igjen fører til at kroppen lagrer mer karbohydrater. Så du tror kanskje du er good to go om du bestiller deg en big mac og Coke Zero på mac'ern? Hehe, Coke Zero inneholder da ikke kalorier, men vil føre til at flere kalorier fra big mac'en legger seg på sideflesket. Konklusjonen min er vel at light brus er bedre en vanlig brus. Vanlig brus har sammen effekten beskrevet over som light brus men i tillegg også kalorier. Gjerne kom med innspill på dette :-) Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Og hvor er kilden til denne nyere forskninga? Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) I USA var det veldig inn å drikke light-cola for noen år sida, blant damer som trente på treningssenter. Det ble gjort omfattende undersøkelser på virkningene av det høye inntaket. Resultatene viste at en dramatisk høy andel av de med et hyppig inntak, hadde et skjelett på nivå med 80-åringer, på tross av at de var i begynnelsen av tredveåra. Hvorvidt dette gir noe reelt bilde av hvor farlig det er vet jeg ikke, men personlig styrer jeg unna alt som er tilsatt store mengder aspartam. Men alt med måte. Det foreligger vel også ganske sterk dokumentasjon på at light-brus i små mengder ikke er skadelig i det hele tatt. Langdon EDIT: Tok vekk en del som egentlig ikke skulle være med. Endret 4. mai 2011 av Langdon Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Og hvor er kilden til denne nyere forskninga? Generell googling, blant annet her. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Og hvor er kilden til denne nyere forskninga? Generell googling, blant annet her. Rock solid! Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Som jeg skriver i kursiv mangler jeg konkrete bevis, og jeg har ei heller ikke en doktorgrad på feltet. Litt mer innsamling via google: iform.no ... er det hormonet som er viktigst for fettforbrenningen. Insulinet påvirker nemlig alle de faktorene som styrer fettforbrenning og fettlagring ... godhelse.no ... Sukker gir økt insulinproduksjon, og bidrar til overvekt, diabetes og hjertesykdommer ... Aspertam er da 200 ganger kraftigere enn sukker i følge wikipedia. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9734727 Denne studien påstår blant annet at insulinnivåene dine IKKE påvirkes av aspartam.. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Aspartam er ikke noen bivirkninger, så lenge du inntar det i moderate mengder. Det skal mye til før du får noen negative virkninger av å innta det. btw: N Z Med J. 2010 Mar 19;123(1311):53-7. Aspartame--facts and fiction. Magnuson B. Senior Scientific and Regulatory Consultant, Cantox Health Sciences International, 2233 Argentia Road, Suite 308, Mississaunga, ON, Canada L5N 2X7. [email protected]. A team of nine independent internationally esteemed toxicologists, reviewed hundreds of studies on aspartame safety. The key findings of the review with respect to aspartame safety were: Aspartame is completely broken down in the intestine to components found in other foods. Aspartame consumption (even at levels much higher than consumed by the highest users) has virtually no impact on blood levels of amino acids, methanol or glucose. Aspartame safety is clearly documented and well established through extensive laboratory testing, animal experiments, human clinical trials and epidemiological (population) studies. There is no evidence from numerous well conducted studies that consumption of aspartame at levels found in the human diet are associated with conditions of nervous system, behaviour, or other illness. Aspartame does not cause mutations, and there is no credible evidence that it causes cancer. Endret 4. mai 2011 av Sir-Andy Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Å påstå noe er farlig... bare fordi det er et studie og levert et paper betyr ikke at det er riktig. Det finnes sikkert papers på det motsatte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå