Gå til innhold

Lite motivasjon, gidder ikke spille så ofte lenger...:(


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket instrument spiller du? Og hvor lenge har du spilt?

 

Selv har jeg spilt tverrfløyte i ca. ti år snart. Eller, i hvert fall kunnet spille. For noen år siden, da jeg fortsatt tok spilletimer, begynte interessen min å dabbe av. Spillelæreren min var kjip også.

 

Nå spiller jeg bare for gøy, når jeg føler for det.

 

Det å spille sammen med noen er gjerne en ny og spennende utfordring som kan være motiverende! Om du ikke allerede har prøvd dette, da.

Lenke til kommentar

Nei, har drevet å sett en del tabs, klarer ikke høre på en sang og gjenskape det, ikke helt likt hvertfall... har klart noen smådeler bare :)

 

Jeg vil anbefale deg å kutte ut tabulatorene fullstendig, og gå inn for å oppdage gehøret ditt. Du vil oppdage en helt ny verden, en verden hvor du bestemmer ;)

 

Nja, gehør er vel hvertfall delvis medfødt .

 

Ja, det er isåfall delvis. Jeg hadde for ikke mange månedene siden hverken rytme eller gehør, men seig øving har høstet resultater. Det er vel forsåvidt også en forskjell mellom å kunne høre en tone og identifisere den, og det å kunne høre intervaller, altså tonene i forhold til hverandre, og overføre det man hører over til instrumentet sitt.

 

Mitt tips til deg om du vil utvikle gehør (trådstarter).

 

- Hør på musikk. Hver eneste dag, gjerne til gitte tidspunkter. Hør de samme sangene om igjen til du kan de ut og inn. Ikke bare hør, men lytt. Konsentrer deg om det du hører på og let etter nyanser i lydene.

 

- Skaff deg Ear Master. Dette er et program hvor i du blir gitt repetisjonsoppgaver som typisk går ut på å høre to intervaller, og må peke ut hvilken som stiger et halvt steg og hvilken som stiger et helt steg.

 

- Spill skalaer. Opp og ned, opp og ned. Spill en ti minutters tid hver dag, og når du har blitt varm og skalaen går automatisk, så begynner du å improvisere. Gjør små endringer i skalaen (hopp over en tone, spill en tone to ganger etc.) og rytmen, og pass på at du repeterer endringene du gjør et par-tre ganger før du bygger på med nye endringer igjen.

 

- Hver klar over at det kan ta tid før denne øvingen gir resultater og du vil være istand til å spille givende musikk igjen.

 

- Kutt tabulatorene helt ut. Hver eneste sang du lærer deg ved hjelp av tabulatorer er en sang tapt.

Endret av Basusjernet
Lenke til kommentar

for noen ting er det nok grei tå ha tabs (er ikke noe tap i det og vil aldri vaere det)

solos f.eks :p

 

selfom jeg vet det var et program hvor du sette hastigheten på låter so alngt nede at du hører hvert enste ton i et kjap solo men kommer ikke på den akurat nå

 

 

har du peil hvilken program det var basusjernet?

Lenke til kommentar

- Kutt tabulatorene helt ut. Hver eneste sang du lærer deg ved hjelp av tabulatorer er en sang tapt.

Fordi da bruker man ikke gehøret i stedet? Eller?

 

Ja, man bruker andre mekanismer i hjernen for å lære sangen, og følgelig bruker man også andre mekanismer når man spiller sangen senere. Man spiller utifra et lært mønster istedenfor å spille utifra forståelse. Det sies for eksempel at erfarne irske musikere kan peke ut akkurat hvilke teknikker man har lært ved hjelp av gehør og hvilke man har lært ved hjelp av noteark eller forklaringer, uansett hvor dreven man er. Jeg vet ikke om dette er helt sant, men jeg merker selv en betraktelig forskjell på sanger jeg har lært ved hjelp av tabulatorer og sanger jeg spiller utifra gehør.

 

Loknar, den seneste versjonen av Windows Media Player lar deg gjøre dette.

Lenke til kommentar

Ja, man bruker andre mekanismer i hjernen for å lære sangen, og følgelig bruker man også andre mekanismer når man spiller sangen senere. Man spiller utifra et lært mønster istedenfor å spille utifra forståelse. Det sies for eksempel at erfarne irske musikere kan peke ut akkurat hvilke teknikker man har lært ved hjelp av gehør og hvilke man har lært ved hjelp av noteark eller forklaringer, uansett hvor dreven man er. Jeg vet ikke om dette er helt sant, men jeg merker selv en betraktelig forskjell på sanger jeg har lært ved hjelp av tabulatorer og sanger jeg spiller utifra gehør.

Det har jeg aldri tenkt over før. Thanks! Det vil bli tatt i betraktning neste gang jeg skal lære meg noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...