Talker Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Fant akkurat ut at farmor har drevet litt med foto i sine yngre dager, og hun viste meg et objektiv som hun sa jeg kunne få om jeg kunne bruke det. Det er et "Soligor" 450mm 1:8. Hvilken innfatning det er aner jeg ikke. Er bare 2-3 utvendige gjenger med en diameter på ca. 40mm. Er dette noe å ha, eller er dette ganske labert selv i forholdt til billig opptikk nå til dags? Hun sa det var noe av de beste de hadde i den lokale butikken den gang Og kvaliteten kjennes jo bra ut. Er nesten ikke brukt. Men vet ikke hvordan optikken oppfører seg da.. Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert. Edit: Bilder på plass PS. Kameraet jeg har er et Nikon D5000 og kameraet dette objektivet ble brukt på var et praktica. Endret 24. mai 2010 av Talker Lenke til kommentar
arela Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Det er nok en M42 objektivfatning. Stygt redd du ikke får overgang til Nikon (i alle fall ikke overgang som lar deg fokusere til uendelig) og det er synd, for dette er sikkert en morsom sak. På Canon EOS får du adapter for å bruke denne. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Praktica (DDR) brukte M42 skrufatning. Jeg klarer ikke, ut fra bildet, å se om dette er M42. Men det er det trolig siden det har stått på et Praktica... En M42 til Nikon adapter må ha optikk for at objektivet skal kunne fokusere til uendelig. En adapter kan ikke koste så mange kronene på eBay (søk!). Kvaliteten på objektivet er nok heller primitiv. Jeg regner med at den har fast blender (F/8), og du får trolig ingen kommunikasjon mellom objektivet og huset (jeg kjenner ikke til om Nikon har noen ess i ermet). Den er nok ikke helt enkel å bruke. Men det kan vel være artig å prøve, sålenge du har objektivet og en adapter ikke koster allverden. Det ble laget mye god optikk til M42, og de er særlig skattet av enkelte folk med Pentax og micro4/3. Om du først har en adapter, så kan du skaffe deg mye fin fastoptikk for en meget rimelig penge. Her er forøvrig noen bilder tatt med samme objektiv: http://www.flickr.com/groups/soligor_mf/discuss/72157624006844022/ Bilder tatt med M42-optikk adaptert på Nikon: http://www.flickr.com/search/?q=M42+Nikon+adapter&s=int Lenke til kommentar
PerB Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Kvaliteten på objektivet er nok heller primitiv. Jeg regner med at den har fast blender (F/8), og du får trolig ingen kommunikasjon mellom objektivet og huset (jeg kjenner ikke til om Nikon har noen ess i ermet). Den er nok ikke helt enkel å bruke. Bildet viser at minste blender er 45. Så det er ikke snakk om fast blender på 8. Dette er helmanuelt objektiv (ingen overføring av data mellom kamerahus og objektiv eller omvendt). Soligor var et av de mest kjente produsenter av objektiver til bruk mot diverse merkenavn-kamerahus (som Nikon, Canon etc). Normalt ble disse produsert med fatning tilpasset kamerahuset, så også i dette tilfellet (M42). Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Fant akkurat ut at farmor har drevet litt med foto i sine yngre dager, og hun viste meg et objektiv som hun sa jeg kunne få om jeg kunne bruke det. Det er et "Soligor" 450mm 1:8. Hvilken innfatning det er aner jeg ikke. Er bare 2-3 utvendige gjenger med en diameter på ca. 40mm. Har sjølv ein Soligor 400 mm f 6,3 som var nytt tidleg på 70-talet. Dette er nok eldre. Mitt har utskfiftbart adapter og ditt ser også ut for å ha det. Prøv å løys på settskruane (mitt har tre stk) på den rifla ringen som viser på det øverste bildet og skru det av. Adapter til Nikon finst nok, men du må kanskje leite litt. Fokusering til uendeleg skal gå greit. Har sjølv skifta adapter frå M42 til Nikon og har prøvd det på D90 og det går greit. Alt manuelt sjølvsagt. Men veit også at det ikkje går med alle Nikon D-kameraer. Korleis D5000 kjem ut veit eg ikkje. M42-gjenger var brukt av Praktica, Pentax, Mamiya m.fl., men etterkvart som automatikken overtok for både blendar og fokusering, lot ikkje dette seg kombinere og som vi veit er gjenger no heilt ute av bruk. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Jeg er rimelig ny innen foto, og er ganske nyskjerrig, så kunne tenke meg å få prøve dette ja. Etter et søk på ebay, fant jeg denne. Ser ut til at fokusen skal bli riktig også da? Har ikke peiling på hvordan jeg skal bruke denne, og hva alle inntegningene på objektivet er til, men dette finner jeg vel ut av. Skal se litt på om det er noe jeg kan skru av ja, men da trenger jeg vel også en overgang/adapter, som kanskje er ennå skjeldnere? Tenkte på en annen ting også. Jeg kan/bør vel ikke bruke kameraet på stativ med dette objektivet på? Der er jo rimelig tungt, og bør vel ha stativ/støtte midt under objektivet som det er laget til for? Edit: Skrudde av den innerste ringen med de 3 settskruene nå. Da ble det slik. Er 3 settskruer til der, men jeg turte ikke å skru av mere. Endret 25. mai 2010 av Talker Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Jeg er rimelig ny innen foto, og er ganske nyskjerrig, så kunne tenke meg å få prøve dette ja. Etter et søk på ebay, fant jeg denne. Ser ut til at fokusen skal bli riktig også da? Ja, den ser riktig ut. Skal se litt på om det er noe jeg kan skru av ja, men da trenger jeg vel også en overgang/adapter, som kanskje er ennå skjeldnere? Edit: Skrudde av den innerste ringen med de 3 settskruene nå. (bilde) Er 3 settskruer til der, men jeg turte ikke å skru av mere. Da tror jeg du kan bytte til Nikonfatning med en slik: http://cgi.ebay.com/SOLIGOR-T-MOUNT-ADAPTER-NIKON-T2-NEW-BOXED-SEALED-/170465163753?cmd=ViewItem&pt=Lens_Accessories&hash=item27b083f9e9#ht_2830wt_1139 Den var ganske dyr. Her er en mye rimeligere: http://cgi.ebay.com/T2-T-mount-Lens-NIKON-mount-adapter-D90-D5000-FUJI-/330413272282?cmd=ViewItem&pt=Lens_Accessories&hash=item4cee2a6cda#ht_1678wt_1002 Endret 25. mai 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
Talker Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Jeg er rimelig ny innen foto, og er ganske nyskjerrig, så kunne tenke meg å få prøve dette ja. Etter et søk på ebay, fant jeg denne. Ser ut til at fokusen skal bli riktig også da? Ja, den ser riktig ut. Skal se litt på om det er noe jeg kan skru av ja, men da trenger jeg vel også en overgang/adapter, som kanskje er ennå skjeldnere? Edit: Skrudde av den innerste ringen med de 3 settskruene nå. (bilde) Er 3 settskruer til der, men jeg turte ikke å skru av mere. Da tror jeg du kan bytte til Nikonfatning med en slik: http://cgi.ebay.com/SOLIGOR-T-MOUNT-ADAPTER-NIKON-T2-NEW-BOXED-SEALED-/170465163753?cmd=ViewItem&pt=Lens_Accessories&hash=item27b083f9e9#ht_2830wt_1139 Den var ganske dyr. Her er en mye rimeligere: http://cgi.ebay.com/T2-T-mount-Lens-NIKON-mount-adapter-D90-D5000-FUJI-/330413272282?cmd=ViewItem&pt=Lens_Accessories&hash=item4cee2a6cda#ht_1678wt_1002 Hmm.. Sikker på at slike passer? Hvordan vil det bli med fokusen? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Hmm.. Sikker på at slike passer? Hvordan vil det bli med fokusen? Den er , såvidt jeg kan se, helt lik den fatningen som står på i dag (den du har skrudd av). Med et viktig unntak; den har Nikonfatning istede for M42. Du bytter med andre ord fatning, fra T-M42 til T-Nikon. Objektivet vil oppføre seg som om det opprinnelig ble kjøpt med Nikon-fatning. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Hmm.. Sikker på at slike passer? Hvordan vil det bli med fokusen? Den er , såvidt jeg kan se, helt lik den fatningen som står på i dag (den du har skrudd av). Med et viktig unntak; den har Nikonfatning istede for M42. Du bytter med andre ord fatning, fra T-M42 til T-Nikon. Objektivet vil oppføre seg som om det opprinnelig ble kjøpt med Nikon-fatning. Så det at objektivet er gammelt, og kameraet mitt er nytt har ikke noe å si? Vil det bli 450mm på mitt kamera også? På samme måte som mitt orginalobjektiv er 55mm liksom.. Føler meg så noob Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Etter et søk på ebay, fant jeg denne. Tenkte på en annen ting også. Jeg kan/bør vel ikke bruke kameraet på stativ med dette objektivet på? Der er jo rimelig tungt, og bør vel ha stativ/støtte midt under objektivet som det er laget til for? Edit: Skrudde av den innerste ringen med de 3 settskruene nå. Da ble det slik. Er 3 settskruer til der, men jeg turte ikke å skru av mere. Det ser heilt likt ut som på min 400 mm. Er nokså sikker på at du ikkje skal ha adapteret du linkar til sjølv, men eit av dei www linkar til. Objektivet har jo stativfeste så du må bruke det. Då vil kamera med objektivet stå i god balanse på stativet. 450 mm er 450 mm uansett kamera, men sidan D5000 ikkje er fullformat vil du få meir forstørrelse på ditt enn på fullformat og filmbaserte SLR. På fullformat ville du få omlag 9 ganger forstørrelse, men på D5000 og mange andre crop-kameraer vil du få 13-14 ganger forstørrelse. Du måtte hatt ca 675 mm brennvidde for å fått samme forstørrelse på fullformat. Gamalt objektiv og nytt kamera? Du har ingen garanti for at det går. Veit at Nikon D70 protesterer (error i displayet) på manuelle objektiver, men på D90 går det greit. Men får du adapteret til ein hundrings ville eg prøvd. Endret 25. mai 2010 av KnutW Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Veit at Nikon D70 protesterer (error i displayet) på manuelle objektiverMan kan fint bruke D70 med manuelle objektiver eller helt uten objektiv, eneste kravet er at man må bruke manuelle instillinger. D200 og oppover kan gjøre automatisk eksponering, på lavere modeller må alt gjøres manuelt. Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Veit at Nikon D70 protesterer (error i displayet) på manuelle objektiverMan kan fint bruke D70 med manuelle objektiver eller helt uten objektiv, eneste kravet er at man må bruke manuelle instillinger. D200 og oppover kan gjøre automatisk eksponering, på lavere modeller må alt gjøres manuelt. OK! Stolar på deg! Har ikkje erfart det sjølv, men blitt fortalt at det kom error i displayet. Men med D200 og oppover må vel kamera stillast på S for å få automatikk med objektivet denne tråden dreier seg om? Det har ikkje automatisk nedblending. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå