Gå til innhold

Skal oppgradere pcen nå som feriepengene kommer! Trenger Hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

4 GiB minnebrikker er som oftest dyrere enn 2 x 2 GiB. De fleste vil heller ikke ha behov for mer enn 4 eller 8 GiB, man skal ha spesielle behov for at 16 GiB er nødvendig. Det er også relativt lite med 4 GiB moduler på markedet. Så det kan fint lønne seg å bare kjøpe 2 GiB moduler.

Man har ellers en del igjen for å ha minne i par, dvs utnytte tokanals minne.

Minne betyr ellers svært lite på ytelse, så om du har 1333 Mhz eller 1600 Mhz betyr knapt noe i det hele tatt. Men i og med at prisforskjellen er nesten fraværende, så kan det være greitt å gå for 1600 Mhz. Dog er ofte minnebrikker gitt hastighet på 1600 Mhz med både høyere volt og høyere latency enn nødvendig. DDR3 minne har faktisk standard volt på 1,5 volt, så om man kjøper 1600 Mhz brikker med 1,65 volt spesifisert så kjører de som oftest på 1333 Mhz om man ikke justerer volt.

Du finner ellers minne som er bra nok til under 1 000 kr, om det står i5/i7 spiller ingen rolle - det har bare med at i5/i7 ikke kan bruke minne over 1,65 volt. AM3 plattformen tåler så vidt jeg husker høyere volt, dvs muligheten til å klokke minne hardere.

Men Dominator minnet bør være helt greitt.

Når det gjelder hovedkort så ville jeg sett på enten ASUS M4A87TD EVO eller ASUS M4A89TD PRO/USB3 (alternativt Gigabyte GA-890FXA-UD5 som erstatning for det siste). ASUS M4A87TD EVO er en rimelig løsning om du ikke skal ha CF noen gang, de to andre er AMD sine nye entusiastskort med skikkelig muligheter for CF og klokking. ASUS Crosshair IV Formula er også en litt dyrere mulighet her.

Lenke til kommentar

Tusen Takk får svar nå har eg nesten alt i boks pga dere! Skal bare bestemme meg får hovedkort å kjøler så er det å bare å bestille :) Opptatere dere nå eg har sett på hovedkort

CrossFire med HD 5870 blir det nok men ikke i første omgang :)

Får bare håpe kjøleren passer til hovedkortet

Sjå der ja! Bolson tusen takk tror eg går får ASUS M4A87TD EVO AM3 ATX 6 Sata burde holde, har 5 Sata hardisker nå. Og det har 2 pci express 16x CF :)

Fant en som skrev noe om det hovedkortet

"I have to take one egg off for the layout of the board.

My first problem with the layout was the overall size of the board: it is about 2cm short of being able to have the third row of screws in the standard ATX layout. The absence of the third row of screws allows (in my opinion) way too much bending in the board when connecting the 24 pin power and inserting the ram.

This board also only has 3 fan connectors (CPU, CHA, PWR, I believe) which makes you S.O.L. if you have more than 2 case fans with 3 pin connectors.

My last complaint is about the placement of the SATA connectors: they are right behind the second PCI-e and last PCI slot and are vertical which, if I had a second video card, can cause conflicts. Due to the positioning of the SATA connectors (not on the edge facing out like the IDE connector, like they should be) combined with the smaller than average motherboard size, and my case layout, I had to get longer SATA cables than I needed with my previous motherboard."

Endret av Xp3ri3nZ
Lenke til kommentar

Her er va Tomshardware sier om den nye prossesoren til amd x6

"While all of this sounds great, stepping up to a six-core CPU isn't necessarily the way to go if you're primarily playing games. Unfortunately, most popular titles rarely use more than three CPU cores, and even with Turbo CORE, the Phenom II X4 965 sports similar gaming performance to the Phenom II X6 1090T Black Edition. The bad news is that this means the new Phenom II X6 CPUs will not have a presence on our recommended gaming CPU list. However, the Phenom II X6 processors likely make great workstation CPUs and are better suited to high-end A/V transcoding duties"

Nå blir eg i tvil i gjen! Rewiev av Phenom x6

Lenke til kommentar

Dette var jo svindyrt men første skal kjøpe så tror eg at det blir dette hovedkortet ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3 AMD 890FX+SB850, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, 3xPCI-Ex(2.0)x16 Det virker så bra!

Her er anmeldelsen fra Hardware.no Toppmodell fra Asus med AMD 890FX!

Har det selv med en X6, verdt hver krone. Rått kort! :new_woot:

Fikk min X6 BE opp til 4.1 GHZ og den kjører stabilt. Luftkjøling (CM V8)

Så anbefaler det hovedkortet lett, med en X6 har du power nok for en goood stund fremover :love:

Bare trykk kjøp og smil. Du kommer alltid til å vere usikker, men du kommer IKKE til å angre på det hovedkortet + en AMD X6. :cool:

Endret av Caliente
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Nye spill/spill i framtiden kommer til å utnytte flere kjerner. Så hvorfor begrense seg med 4 kjerner (x4 955/965) når X6 ikke koster så mye mer? (x6 1055t)

Lenke til kommentar

Så sant så sant! Eg kjører på og oppgradere, nå har eg tenkt å gjøre det siden jul! Kjøper X6 og det råe hovedkortet :) Skal bestille det i løpet av helgen :)

aa så du klarte 4,1ghz?? Tempratur ligger du på da? Idle og work? Gratulere forresten :)

Så hardware.no klokka x6 opp til 3,8. Å du ligger altså stabilt på 4,1?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til siste ting her! Tenkte å kjøpe Cooler Master V10 CPU Kjøler Socket 755/1366, 754/939/940/AM2/AM2+/AM3, 800~2400 RPM, 90 CFM, 17 dBA, 4-pin men den kjøleren står det at minnene ikke kan ha kjøleløsning, får Cooler master dekker over minnene og! Så da lurer eg på om disse ramma passer eller er det kjøling på dem? CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)

Sitter klar til å trykke kjøp men må vere sikker på at rammen passer i lag med kjøleren

Kan evt gå for disse DIMM DDR3 6GB 1333MHZ CL9 1450,- kr får 6gig der er det ikke noe kjøleløsning så dei burde passe.

Blir disse får store? CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB)

Håper på raske svar

Endret av Xp3ri3nZ
Lenke til kommentar

Da har eg kjøpt meg ny pc det ble

COOLIT ECO ALC LIQUID COOLING Produktanmeldelse 609,00

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X2GB) 1 179,00

ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX 1 699,00 1 699,00

AMD PHENOM II X6 1090T BE 3.2GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX 2 499,00

2 499,00

FAKTURAAVGIFT KLARNA 1 0 59,00 59,00

Netto 4 836,00

mva. 1 228,80

Frakt inkl. moms Mer info 99,00

Øreavrunding 0,00

Total ordre 6 144,00

Lenke til kommentar

Takk takk håper dette duger en stund :) Gleder meg max til dette kommer i posten neste uke :) Når har eg brukt 1 måned på å finne ut hva eg skulle kjøpe!

Eneste skulle kanskje hatt noe kjøling til minne siden eg skal overklokke men får se på det siden :)

Lenke til kommentar

Da har eg kjøpt meg ny pc det ble

COOLIT ECO ALC LIQUID COOLING Produktanmeldelse 609,00

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X2GB) 1 179,00

ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX 1 699,00 1 699,00

AMD PHENOM II X6 1090T BE 3.2GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX 2 499,00

2 499,00

FAKTURAAVGIFT KLARNA 1 0 59,00 59,00

Netto 4 836,00

mva. 1 228,80

Frakt inkl. moms Mer info 99,00

Øreavrunding 0,00

Total ordre 6 144,00

Noen som kan bekrefte at minne kommer til å passe til hovedkortet? Fikk plutseligt litt panikk pga det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...