Gå til innhold

Skal oppgradere pcen nå som feriepengene kommer! Trenger Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere til den 15 juni da feriepengene og skattepengene kommer. Som dere ser i signaturen så ser dere hva eg allerde har.

Eg liker å overklokke men er langt i fra noe expert men har litt peiling. Eg bruker pcen mest til spill, liker å prøve nye spill og er innom så og si alle sjangere. Eg bruker pcen og til sufing se HD materiale osv.

Tenker eg trenger nytt Hovedkort - Ram - Prosessor - Tror ikke eg trenger noe mer en.

Håper på gode råd! Ps eg tror eg vill gå får Intel siden eg er vandt med det og har hatt det en stund nå.

Eg har tidligere fått hjelp av dere til å kjøpe skjermkort! Å setter utrulig pris på hjelpen eg har fått :)

Tror ikke eg har oppdatert dette i signaturen men eg har kjøpt meg ny strømforsyning på 800w misc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan hjelpe deg litt, skal du ha Intel? eller AMD, vet knapt noe om AMD delene(merkene)

(Sorry, så ikke du skrev at du ville gå for Intel:))

Men for CPU vil jeg anbefale deg i5 750 Intel, den kjører spill og alt fint - Prisen er ikke så dyr heller:)

For Hovedkort ville jeg hatt Asus P7P55D-E serien, spørs om hvor mye penger du vil bruke.

RAM brikker ville jeg tatt Corsair 4GB DDR3 link: http://www.dustinhome.no/pd_5010329161.aspx, veldig gode og fine brikker, du kan ta 2 om du skal ha 8gb:)

La meg vite hvor mye penger du sirka vil bruke, så jeg kan endre litt og finne hovedkort, kanskje billigere ram brikker om du vil.

Endret av Alexhoop
Lenke til kommentar

Eg lurte på om eg skulle gå får denne prossesoren Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan Den koster jo bare noen hundrelapper mer og har vell en vesentlig høyere ytelse?

Skal bruke pcen til mye spilling som sakt, så har jo lyst å oppgradere så det holder en stund.

Senere tenkte eg å kjøpe et HD 5870 til og kjøre det i crossfire. Men venter litt med det siden eg nettopp kjøpte 1 HD 5870.

Ram så tenkte eg på min 4gig ddr3. Max 6 gig ddr3. Er litt usikker på akkurat hvor mye eg skal legge i rammen. Har det mye å si på ytelsen å gå opp i pris på rambrikken?

Og er det enda sånn at det er viktig at alle ramma er nøyaktig like, samme produsent mhz osv

får å kjøre det i dual channel eller nå er det vell komt 3x dual channel altså 3 som kjører i sånn dual channel? Så veldig greie ut dei ramma du linka til :)

Lenke til kommentar

Da har eg i grunnen så og si bestemt meg får CPU denne Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 Quad Core, 2.8Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan

Ram disse CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)

Er bare så veldig i tvil på hovedkortet! Og CPU luftkjøler ! HJELP MEG :)

Men sånn som den ramme som er 4gig altså 2gig x 2 gig. Da vill det ta opp 2 ram slots. Da har eg bare 2 slots til så da kan eg i praksis bare ha 8 gig ram hvis det er 4 slotter ram i hovedkortet. Ser på mangen hovedkort står det f.k.s maks minne 16 gig eller fks 32 gig. Hvordan får dei til det viss det bare er 4 slots til rammen?

Lenke til kommentar

Ser at du har et HD 5870 skjermkort. Da kan vi kort konkludere med at i spill (med noen få unntak) vil det være marginale forskjeller i ytelse mellom AMD PII X4 965 BE, i5 750, i7 860, i7 920, i7 930, AMD PII X6 1090T etc på f.eks 1920 x 1080 oppløsning.

Pris/ytelse vil i5 750 og AMD X4 klart være å foretrekke. Særlig det at hovedkort er rimeligere på AM3 og 1156 slår ut positivt. Så har du ikke tenkt på eller behov for CF i framtida så er det fort penger å spare på disse plattformene. Og leser man en del rundt, så får ikke 1366 (dvs i7 9xx) hovedanbefaling for spillsystem. Den vinner primært på andre områder som videoproduksjon, 3D rendering etc.

Levetida på systemet vil neppe være svært forskjellig uansett hva du velger. 1366 kan gi mulighet for sekskjerne senere, men prisen ser ikke ute til å ramle lengre ned enn 4 000 kr. 1156 sokkel (i5 750, i7 860) ser ikke ut til å få særlig med nye CPU-er i det hele utenom lavt prisede. Intel kommer uansett med ny sokkel for den generasjonen CPU-er de kommer med i 2011. AMD ser ut til å gjøre det slik at neste serie (bulldozer) fungerer på dagens sokkel.

Valget er uansett ditt, men jeg ville personlig gått for nedre del, dvs i5 750 eller PII X4 965/PII X6 1055T sammen med et 800 - 1100 kr hovedkort. I og med at du ikke vinner så mye på å legge i 1 000 - 1 500 kr mer, så ville jeg faktisk spart litt slik at man med god samvittighet kunne vente på neste generasjon.

PS! Jeg har selv et Intel oppsett av omtrent samme alder, men heldigvis har jeg et hovedkort som takler de aller nyeste Core 2 Quad CPU-ene, så oppgradering til f.eks Q9400 gir meg 80 % av ytelsen til 40 % av prisen.

Lenke til kommentar

Jeg ville, uten tvil, anbefale ett AMD oppsett utifra det du har fra før.

F. eks:

AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Six Core, 3,2Ghz/3,6GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Box

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3

AMD 890FX+SB850, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, 3xPCI

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, for A

Har det selv, og jeg angrer ikke ett sekund! utrolig fornøyd! :)

Lenke til kommentar

Jeg ville, uten tvil, anbefale ett AMD oppsett utifra det du har fra før.

F. eks:

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V, for A

Har det selv, og jeg angrer ikke ett sekund! utrolig fornøyd! :)

skulle akkurat til å anbefale det samme for amd oppsettet jeg skulle sende xD

gå går detta vist du ikke vil ha intel basert:D

Lenke til kommentar

Vil fortsatt tatt i5, det er bra til multitasking, og gaming selvom noen sier det bare egner seg for gaming, som er litt rart siden jeg har i5 og kan kjøre alle programmer fullt imens jeg gamer.

Du sparer sikkert rundt 600 kroner på og ta i5 prosessor og hovedkortene er billigere og disse pengene kan du jo bruke på bedre skjermkort, og for luftkjøler ville jeg tatt Noctua NH-U12P men IKKE ta denne om du har corsair minnet med kjøleribber og asus p7p55d hovedkortene siden det vil ikke passe(kjøleren vil treffe minnet sin kjøleribbe,) men om du vil anbefaler jeg Corsair H50 cpu cooler det er vannkjøling som er lite og komplett du trenger aldri og skifte ut noe vann eller hva som helst, og montere den er drit lett bare les manualene.

Om du vil er det og fritt valg for AMD,

F. eks:

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, 1.5V,

som Caliente og Luckyown sa

Les også hva Bolson fortalte,

Valget er uansett ditt, men jeg ville personlig gått for nedre del, dvs i5 750 eller PII X4 965/PII X6 1055T sammen med et 800 - 1100 kr hovedkort. I og med at du ikke vinner så mye på å legge i 1 000 - 1 500 kr mer, så ville jeg faktisk spart litt slik at man med god samvittighet kunne vente på neste generasjon.

Endret av Alexhoop
Lenke til kommentar

Ser det er mangen som anbefaler AMD hadde i grunnen ikke vurdert det noe særllig, men det er får eg har lest på så mangen tester på Hardware.no og ser at I7 kommer som regel til topps.

Men det er vell kanskje ikke så dumt allikevel å gå får AMD. Eg er veldig i tvil! Å eg må bestille nå snart får det er ikke lenge til den 15. juli.

Det aller viktigste er at spilla flyter bra, får eg spiller så og si 4 timer hver dag. Og liker nye spill og bra grafikk.

Eg ser og at noen anbefaler vannkjøling men har lest at dagens luftkjørere gjør like bra nytte som vannkjølling.

Ser også at eg må ver obs på hvilket hovedkort og ram eg kjøper i forhold til kjøler skal passe. Det hadde eg ikke tenkt på.

Setter utrulig pris på at dere gidder å hjelpe meg! Eg leser hver dag inne på hardware komplett studere og prøver å lære så godt eg kan. Har fått en enorm interesse får pc hardware det siste året.

Da er det bare å finne ut hvilke ram hovedkort prossesor og kjøler som passer sammen her.

Så er det bare å bestille :) Gleder meg sinnsjukt! Ser fram til å endre signaturen min og få kjøre 3dmark Vantage får å se forskjellen. Eg merka på scoren at cpu scoren falt noe sinnssjukt når eg heiv i HD 5870, leste at det krever mye av cpuen.

Håper dere ikke gir opp håpet på meg enda og hjelper meg helt fram til kassa :)

Lenke til kommentar

Mitt oppsett drar vertfall alt av spill, i en god tid fremover (forutsatt at du har god GPU). Der har du også alt som paser sammen. Jeg kjøpte en Cooler Master V8, ikke fordi det er den beste kjølern, men den ser best ut :innocent:

AMD er mer ytelse for pengene. Mens i7 har de beste CPUene. Men de koster mer. Spesielt hvis du ser at 6 kjernern deres ofte yter nesten likt som X6 på programmer som ytnytter alle 6 kjernene. Og X6 koster ca 4000 mindre :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for noe alla det du foreslå selv litt lenger opp bare med en Intel i5 750. Dette er en meget bra prosessor. Du trenger forøvrig ikke mer enn 4 gb RAM (kjøp gjerne med CL8 timings eller lavere).

Lenke til kommentar

Ok har bestemt meg får AMD AMD Phenom II X6 1090T Black Edition . Må man ha noe spesielt minne til amd? Så noen minne på komplett så stod det for i7. Så tenkte eg det va samme greia med amd?

Og så et hovedkort så er alt i boks, å så en kjøler til prossesoren. Klar til å trykke kjøp men er usikker på minne hovedkort å kjøler.

Denne kjøleren så fett ut CoolIT ECO A.L.C. CPU Kjøler

Endret av Xp3ri3nZ
Lenke til kommentar

Kan eg gå får disse CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB) Tenker på oveklokking å sånn som eg kommer til å gjøre! Er det noe eg bør ver obs på? Om eg velger 1333mhz eller 1600mhz osv?

Eller disse OCZ DDR3 GOLD XTC 4GB PC3-10666 (2X2GB)

Disse var jo billigere og kjappere CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X2GB)

Men trenger litt hjelp anngående om det lønner seg nå eg skal overklokke pcen.

Endret av Xp3ri3nZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...