Budeia Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Dersom en gård tilfaller to søsken, men gården er skrevet over på den ene av dem (meg), hvordan blir det da ved salg? Da må vel salgssummen deles i to mellom de to søsknene? Jeg har fritak fra boplikt og bor altså ikke på gården, men har stått for en del vedlikehold av bygninger. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Du har altså fått overta gården som forskudd på arv, helt eller delvis? I utgangspunktet inntreffer ikke noen plikt til å "kjøpe ut" andre søsken før dødsboet etter foreldrene deres skal skiftes; da blir verdien av det du allerede har arvet på forhånd lagt til verdien av de resterende eiendelene i boet før dette fordeles, og om det da viser seg at du allerede har fått mer enn din rettmessige andel av den samlede arven må du betale ut de andre arvingene. Det er selvsagt ikke noe i veien for å ordne dette nå; da må du og din søster/bror dele det du fikk som forskudd (se på gave/arvemeldingsskjemaet som sikkert ble fylt ut ved overtagelsen) likt mellom dere. Eventuell gevinst på salget skal du ikke behøve å dele med søsken. Endret 24. mai 2010 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Hvor stor er gården? Faller den under reglene om odel? Lenke til kommentar
raybtlx Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Om det er odel for du ikke mye penger ass Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Om det er odel for du ikke mye penger ass Hvordan det? Det er odel, bo og driveplikt og alt det der. Gården ble skrevet over på meg fordi jeg ville bo der, men nå ser det ikke ut til at jeg fikser det likevel. Og da blir det kanskje salg om noen år, ettersom ingen andre i slekten heller vil bo der fast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå