Gå til innhold

hva skal jeg gjøre? Trenger sårt noen tusen

Anbefalte innlegg

Jeg sliter helt sinnsykt med økonomien for tiden.

Har hatt sykemelding noen mnd pga psyk. problemer.

Legen sa en dag at jeg ikke fikk lenger, selv om jeg ikke er klar for å jobbe fult. Går til behandling hos psykolog, men har blitt enig med psykologen om å vente et par mnd før neste time, er som sagt ikke klar for 100% jobb, ringte derfor legen her om dagen, men han sa at jeg ikke fikk sykemelding. Har jeg ikke krav på det?

Jeg har 10.000 i regninger, noe av det har gått til innkasso.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..

Noen som ser en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som om du for det første bør fremskynde neste time hos psykologen, å vente to måneder når du lurer på om du kanskje burde vært sykemeldt er galskap, uansett hva psykologen måtte mene eller komme frem til. Ring first thing in the morning.

For det andre kan det godt være noe fornuftig i det legen sier, mange psykiske lidelser blir ikke bedre av å være sykemeldt, tvert imot. I Sverige har man nylig lagt om systemet for sykemelding, og en del av reformen er en liste over forskjellige diagnoser, der det beskrives hva forskningen har kommet frem til av «best practice». For eksempel skriver de om akutt stressreaksjon «Arbete har normalt positiv effekt och sjukskrivning bör så långt möjligt undvikas.» Uten at jeg vet noe om hva du sliter med er det mulig legen din har gjort en slik vurdering og kommet frem til at du ikke blir friskere av å være hjemme; for svært mange diagnoser viser forskningsresultater at man faktisk blir friskere av å gå på jobb.

Har du noe du kan selge for å frigjøre noen kroner så du får dekket de mest kritiske regningene? Vær også åpen overfor kreditorer; de ønsker bare å få pengene du skylder enklest og billigst mulig, ikke plage deg mest mulig. Hvis de kjenner din situasjon kan de være litt mer fleksible.

Husk også å ta vare på kvitteringer for utgifter knyttet til sykdom, om disse er høye kan du få en del skattefradrag for dette; hjelper ikke kortsiktig, men greit å ta med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...