joaksle Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Vi har på skolen nå ett avsluttende læringsoppdrag (PPD) i elektroklassen. Jeg fikk en ganske enkel og grei oppgave hvor jeg skal tegne inn og dokumentere 10x58W lysarmaturer og 8 stikkontakter i ett møterom. Jeg skal ikke montere opp dette, men for å simulere det skal jeg montere 2 lys, en 1-pol bryter og 2 stikkontakter på brett. Stikkontakten skal ikke påvirkes av bryteren. Fikk helt hjernteppe nå, og det eneste jeg lurer på er hvordan jeg skal koble det slik at stikkontakten ikke påvirkes av bryteren? Det er ganske greit i møterommet, for da går jeg inn med to kurser, men på brettet er jeg rett og slett litt lost nå. Hadde satt pris på raske svar, dette er til imorgen.. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 ehm, koble stikkontakten utenom? regner med at du har et brett med en kurs inn: blå og brun disse havner i en boks, der kobler du stikkontakten rett innpå blå og brun, i tillegg kobler du en leder på brun som går ned til bryter. leder opp igjen fra bryter kobler du sammen med brun til lamper, blå til lamper kobler du selvfølgelig direkte. Lenke til kommentar
joaksle Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 ehm, koble stikkontakten utenom? regner med at du har et brett med en kurs inn: blå og brun disse havner i en boks, der kobler du stikkontakten rett innpå blå og brun, i tillegg kobler du en leder på brun som går ned til bryter. leder opp igjen fra bryter kobler du sammen med brun til lamper, blå til lamper kobler du selvfølgelig direkte. Tror jeg fikk det til ja, takker for svar :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå