Gå til innhold

Ta fullmakt over bankkonto?

Anbefalte innlegg

Hvordan gjøres dette? Jeg har en sparekonto min far har spart på til meg (står i mitt navn, men han disponerer den). Disse pengene skulle jeg opprinnelig fått da jeg ble 18 for et år siden, men på grunn av ymse grunner ble det ikke sånn. Nå har jeg bodd alene i over et år, og trenger sårt litt mer økonomisk trygghet.

Har fått vite av flere personer at jeg selv kan ta over denne kontoen på dagen, og disponere pengene sånn jeg ønsker.

Hvilke rettigheter har jeg egentlig, og hvordan går jeg frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom kontoen står på din far, er det hans konto, og med mindre det er skrevet en meddisponentavtale, er det kun han som disponerer den. Du kan ikke "ta over kontoen på dagen". Dersom du vil ha tilgang pengene, må din far overføre beløpet til en konto som du disponerer.

Hvorvidt tilgang til disse pengene gir deg mer økonomisk trygghet må du bli enig med din far om. Selv om du er over 18, og midlene er dine, kan det være at du trenger litt veiledning til hvordan de best kan disponeres.

Lenke til kommentar

Første jeg kommer på er å ringe banken og spørre hvem sin konto det er og hvem som disponerer den. Hvis den står i ditt navn, men noen andre kan disponere den, er det neste spørsmålet hva som skal til for at du skal kunne disponere den.

Hvis din far har spart penger til deg som du skulle få når du ble 18, som du fortsatt ikke har fått, er det kanskje en grunn til det? Har du spurt faren din hvorfor?

Lenke til kommentar

Var borti samme selv her om dagen, bare gå til banken kontoen er registrert i. Så sier du navn person nr (viser legg) og forklarer at du har en konto hos dem som du hadde da du var liten, det ordner han/hun bak kassen resten for deg.

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Da får jeg vel ta en telefon til banken ;)

Grunnen til at jeg ikke har pengene enda, er fordi jeg flyttet ut, og fikk da velge mellom barnebidrag + noe hjelp, eller tilgang til kontoen. Jeg valgte førstnevnte. Det er under 20 K, så så mye penger er det ikke, men de hjelper på når man ikke har råd til å fylle på kjøleskapet en gang...

Lenke til kommentar

Jeg synes dette virker veldig merkelig. Hvis du allerede har valgt det første alternativet, hvorfor vil du ha det andre i tillegg? Du har tross alt flyttet ut og bør klare det stort sett på egen hånd. Alternativt bør du finne en billigere leilighet.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha en grunn? (Beklager at jeg nevner det, jeg er bare trøtt, skal opp tidlig og får ikke sove). Enkelt nok, jeg trenger pengene. Det burde være åpenbart. Kontoen blir uansett min etter fylte 19 år, og det er neste måned. Joda, jeg kan vel vente de få ukene det er igjen, men hvorfor skal både jeg og dyrene mine leve på luft når vi faktisk har midler til å leve et faktisk liv?

Takker så meget for hjelpen jeg har fått, dere er kanon :)

EDIT: Joda, jeg burde kanskje klart meg selv til nå, men på grunn av flerfoldige år på sykehus pga. sykdom så er det ikke så enkelt å etablere seg. Jeg kan ikke jobbe med hva som helst på grunn av kroppens tilstand. Jeg får ikke ha kroppsøving på skolen engang -.- Sliter en del med hjerte og nyrer. Er det grunn nok kanskje? Alle mennesker er ulike, folk har forskjellige problemer og forskjellig oppfatning av ting. Jeg har min og du har din. Er det ikke fantastisk at vi alle er ulike :) Det gir verden et mangfold og noe å jobbe konstruktivt med.

Endret av FlowerEye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...