Algaren Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Vurderer å kjøpe førstegangsbil, en Saab 900 1995mod med styling for 23.000 kr. Gått 230.000km. Byttet masse deler. Bare litt rust på bakluka. Er Saab 900 generelt gode biler? Vanskelige å skru på? Billige deler til dem? Lenke til kommentar
Haugli Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Hørtes ut som en rimelig pris. Har ikke kjørt 900 så veldig mye, men kjenner et par kompiser med bilen. Usikker på hvor vanskelig de er å skru på, men tror ikke det er noe helt utenom det vanlige. Billige deler er det ikke, kontra Opel f. eks. Saab er jo også påtur å bli solgt/gådd konkurs(?) Usikker på akkurat det, men er kanskje ikke letteste bilen å repare eller få tak i deler til. Det greie er at en såppass "ny" Saab med mindre enn 250,000 på kilometertelleren krever lite skruing så lenge den blir kjørt noenlunde pent. Tror jeg da. Bra bil, generelt i alle fall.. Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Saab 900 er veldig gode biler, nesten aldri noe tull med disse bilene. Om jeg var på utkikk etter bil i denne prisklassen hadde en 900 ligget langt opp på listen. Jeg synes disse bilene er veldig greie å skru på. Ang. delepriser vil jeg tro at disse ligger midt på treet, er verken dyrest eller billigst. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 900 er en helt grei bil. Du sier ikke noe annet om den da. Er det turbo? 2 liter, eller 2,3? Det snakkes om at Saab holder på å konk tidligere i tråden. Han kan ikke ha lest aviser på 3 mnd. Saab er kjøpt av Spyker, den nederlandske sportsbilprodusenten, og reddet. Ting ser veldig lyst ut faktisk, med en helt ny 9-5 på vei, basert på supersuksessen Opel Insignia. Av problemer må du se etter rust i hjulbuene bak, rust i fjærbenstag og i dører. Ellers ingenting. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Er det en 2,0/2,3? Er det noen ulyder fra motoren? Tikking/rasling? Har register- og balansekjede noen gang vært byttet? Det er ikke helt uvanlig å måtte bytte kjeder rundt denne kmstanden. I tillegg kan slurv med oljeskift og/eller mye småkjøring danne oljeslagg som tetter igjen silen i bunnpanna. Bortsett fra dette er det veldig gode motorer, og en solid bil. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Exiter: Om det er oil sludge-problematikken du refererer til her, så er ikke det noe 900 er belemret med. Er for øvrig enig med de fleste tilbakemeldinger. Dette er gode biler, som tåler mye, og er et veldig godt valg som førstegangsbil. I tillegg til ypperlig komfort og gode, trygge(*) kjøreegenskaper, er 900 en veldig sikker bil. Lykke til med kjøpet! *: ('trygge' kjøreegenskaper gjelder ikke største turbo-utgaver :!: ) Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Hvis trygge er båt-aktige, er jeg helt enig 9-3en er så lei å kjøre at hjelp. Satser på nye polyforinger, ARB22 og senkefjærer når jeg kommer hjem, kanskje det hjelper. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Exiter: Om det er oil sludge-problematikken du refererer til her, så er ikke det noe 900 er belemret med. Er for øvrig enig med de fleste tilbakemeldinger. Dette er gode biler, som tåler mye, og er et veldig godt valg som førstegangsbil. I tillegg til ypperlig komfort og gode, trygge(*) kjøreegenskaper, er 900 en veldig sikker bil. Lykke til med kjøpet! *: ('trygge' kjøreegenskaper gjelder ikke største turbo-utgaver :!: ) Oil sludge er ikke et problem i samme grad som på b2x5-motorene, men det forekommer på de 900erne hvor folk slurver med oljeskift og/eller småkjører mye, som jeg nevnte. Jeg har selv en venn som fikk motorhavari på sin 900 pga sludge->tett oljesil->dårlig oljetrykk. Søk litt på diverse Saabfora, så finner du artikler om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå