Gå til innhold

D1000/3000D: Hvor viktig er IS?

Gjest Slettet+89234341

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Ser at prisen for IS utgavene av D3000 og 1000D ligger en del høyere enn de uten bildestabilisator. Hvor viktig er det egenetlig med stabilisator? Jeg vet hva stabilisatoren gjør etc, men siden dette sitter i objektivet og kitobjektivet er bare 55mm, så vil det vel først og fremst være ved fotografering i mørket at stabilisatoren er nyttig? Har bare kompaktkameraer nå og i de situasjonene jeg bruker kameraet går jeg sjelden over 100 i ISO og kan samtidig ta bildene med minimum 1/60 lukker. Har sett bilder av D3000 opp til 1600 ISO og kan aldri tenke meg at jeg trenger å gå høyere enn 200 (og ja jeg vet at lukkertid etc ikke bare har innvirkning på lys), men at bildene ved 1600 er brukbare opm jeg må det. Vil da stabilisator være noe poeng?

Elkjøp har D3000 kit til 2.8k nå, Dustin har 1000D kit med veske og 4Gb til 3.2k og gratis porto- begge er uten stabilisering. Veldig billig og har egentlig ikke mulighet til å gå høyere

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D3000 er et Nikon kamera. 1000D produseres av Canon. Begge lager gode kameraer og begge sier stabilisator (VR/IS)er best plassert i og tilpasset objektivet. Hva du bør gå for er avhengig av flere faktore, bl.a. disse:

1) Hvilket passer
dine
fingre?

2) Hvilke menyer er mest intiutive
for deg
?

3) Har kamerater det ene merket slik at du kan låne optikk?

Lenke til kommentar

Bildetabilisatoren gjør nytte og i dagslys når du ikke bruker stativ.

Det er fornuftigst å heller betale litt mer og få stabilisator, enten den er i objektivet eller i huset.

Om stabilisatoren er i huset eller objektivet - betyr antagelig mindre for din del i praksis, begge deler har antagelig sine fordeler og bakdeler målt mot hverandre.

Tor

Lenke til kommentar

Hvordan ser man at det er is utgaven? Jeg ser på en Eos 1000D EF-S 18-55 Kit... Er det is?

Når det ikke står IS er det neppe den med IS - så ville de nok heller skrevet det. Se på det fysiske objektivet - står det "IS" på det? Bilder i nettbutikk teller ikke - de er ikke nødvendigvis så nøye med hvilket bilde de setter på. :)

Det du i så fall heller vil ha er et kit med "EOS 1000D EF-S 18-55 IS".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dette er viktig. Om det er IS så står det i omtalen til kameraetkittet, har tidliger sett nettbutikker som i annonsen har bilde av kameraet påmontert et objektiv med IS. Mens det i teksten ikke er nevnt, og da er det ikke med IS. Er du i tvil så spør først via mail så du har noe å slå i bordet om du blir lurt.

Om du står med kameraet i hendene i butikken så står det på objektivet. 18-55 uten IS er søppel, og jeg anbefaler det iallefall ikke. Det fulgte med mitt 350D da jeg kjøpte det.

Lenke til kommentar

Hvordan ser man at det er is utgaven? Jeg ser på en Eos 1000D EF-S 18-55 Kit... Er det is?

Når det ikke står IS er det neppe den med IS - så ville de nok heller skrevet det. Se på det fysiske objektivet - står det "IS" på det? Bilder i nettbutikk teller ikke - de er ikke nødvendigvis så nøye med hvilket bilde de setter på. :)

Det du i så fall heller vil ha er et kit med "EOS 1000D EF-S 18-55 IS".

var på esken i butikken det står, så det selv :) Men da er det sikkert uten is da. Leste en plass at om det var uten is så solgte de kamera huset og objektivet hver for seg. Men da stemmer ikke det. Har spurt de på butikken om de kan se på objetivet om det er is, så venter på svar :)

Lenke til kommentar

Det er bildestabilisering på den, ja - som heter "VR" i Nikon-verdenen.

Om det er bildestabilisering ("IS" i Canon-terminologi) på objektivet er ikke viktig - det er kjekt å ha, og anbefales gjerne - men poengene om IS over er at Canons spesifikke objektiv "EF-S 18-55" tilfeldigvis regnes for å være såpass mye dårligere enn "EF-S 18-55 IS" at det her på berget anbefaler å legge den ekstra hundringsen eller to det koster å heller få sistnevnte.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Endte med at jeg bestilee 1000D kit uten IS, med veske og 4GB til 3200 (gratis porto). Ser at noen mener 1000D kit objektivet uten IS suger, men det får så være- er fortsatt en latterlig oppdatering fra et 900-kroners P'n'S og en iPhone. Billigste for IS kitet er 3400, pluss på porto og veske (minne hadde jeg uansett) så er du fort 5-600 over det jeg betalte, og det blir for drøyt. Samtidig har jeg god erfaring med Dustinhome som jeg bestilte fra. Takk for svar uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...