Gå til innhold

Junifest 2010 - Trondster - Vidvinkel og makro i nærområdet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hmm - fikk lyst på lefse og Cognac, jeg.

Samme her, så ganske fristende ut. Men bytt heller ut Cognac-en med noe annet :ermm: (Selv om bildet var ganske artig!)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Åh, nå fikk jeg lyst på vidvinkel også! :p Synes det nederste i spoiler var ganske stilig selv om det kanskje var bittelitt for mye av det gode.

Lenke til kommentar

Haha, Kongerekka var et festlig bilde. Jeg skal ikke spørre om hva du skal med dem alle... ;)

Håper det var en tom boks forresten. Er veldig redd for å ha flytende væske i nærheten av mitt utstyr -- men det er kanskje mest fordi jeg er så klønete. :hrm:

Lenke til kommentar

Hehe - er det ellers noen som "skjønte" forrige bilde? ;)

Har et stort fint tre i hagen, men jeg aner ikke hva det er. Det er noen bregne/nålelignende blader, og stammen er rimelig tykk nederst. ..Har veldig sansen for treet, men hva i all verden er det for et tre?

28. Juni - Arbor Trondes Domicilus

post-71211-1277755293,0512_thumb.jpg

ISO 200, Vidvinkelzoom, f/2.8, 1/100s

Noen som kan hjelpe til med å svare på hva i all verden det er for et tre? :hmm:

post-71211-1277755631,163_thumb.jpg post-71211-1277755639,6849_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er et litt forfallent hus i nabolaget jeg lenge har tenkt å ta bilde av - så her kommer det. Hekken er litt flatterende for huset - så ser man ikke så tydelig de gapende hullene i muren, med de mer eller mindre oppslitte presenningene en gang i tiden strukket over, den halvfulle trillebåren med murstein med mere. Måtte dra litt i fill light-spaken, så jeg fikk med klokka inne i rommet.

29. Juni - Litt sliten

post-71211-1277834004,2265_thumb.jpg

ISO 100, Makroobjektiv, f/5, 1/640s

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Om huset pusses opp? Det har stått på stedet hvil et par år nå..

Takk for kommentarer! :)

Får ta et avsluttende bilde til i kveld - et av de få planlagte motivene denne måneden - blir det bra blir det ny avatar igjen (blir lett ny avatar når man får seg ny optikk).. :)

Lenke til kommentar

Kjøpte dem hos Henry's Canada, i det korte vinduet de var tilgjengelig i kanadiske butikker. :)

Nuvel.

Ad spoilers, og skjulte kopper i objektiv-bilder så er det på tide med et objektiv som er en seriøst dyp kopp - mitt kjære nye makroobjektiv.

30. Juni - Hei Z(v)eiss II

post-71211-1277934305,1902_thumb.jpg

ISO 100, Vinvinkelzoom, f/11, 2s

Nei - ikke Voigtländeren som er makroobjektiv i denne festen - men Zeiss.

En Zeiss 50mm? ..Men hadde ikke Trondster en 50mm Zeiss allerede? Joda - men jeg solgte den - Zeiss ZE 1.4/50 er et genialt, superskarpt objektiv, men har dessverre noen svakheter:

- Den er ganske så soft pip åpen - dvs - den er skarp, men har dårlig kontrast. Blender man ned blir den derimot bælskarp, med nydelige farger og kontrast.

- På full åpning blir det ganske så funky bokeh - det er skarpe kanter på bokehen, hvis man ikke blender ned. Blender man litt ned blir bokehen litt kantete, men finfin.

- Bokehen på full blender blir spesielt dårlig på nært hold.

- Det er kraftig focus shift - når du blender ned flytter fokusplanet seg merkbart.

Og - når jeg liker å skyte på stor åpning, og gjerne på nært hold, så matcher ikke objektivet heelt mitt bruksområde.

Såå - enter Zeiss ZE Makro-Planar T* 2/50. Den har fremdeles manuell fokus, er dyrere, har et stopp mindre største blender og extender litt mer under fokusering.

Men: Til gjengjeld så er Makro-Planar 2/50:

- Fin og skarp på full åpning, og blir enda bedre blendet ned. På nært hold blir den bare enda bedre.

- På full åpning er det helt utmerket bokeh - også når man blender ned.

- Bokehen på full blender er utmerket på nært hold, og dette er da også et makroobjektiv - går "bare" til 1:2, men hva har man ellers mellomringer til?

- Et objektiv uten fokus shift - i alle fall ikke noe jeg har lagt merke til.

Med denne koser jeg meg mer når jeg tar bilder - og er ikke det litt av poenget? At man har utstyr man liker å ta bilder med? :)

Edit: Bugger - la opp feil versjon. Rettet.

Den andre (eller første, om du vil):

post-71211-1277931449,9351_thumb.jpg

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...