what_no2000 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Dersom to konstabler har sett deg kjøre aggressivt er saken opplagt, aggressiv kjøring kan enkelt identifiseres med det blotte øye. Det er derimot mye verre å fastslå om en bil kjører i 80 eller 90 km/h på øyemål - dette vil neppe holde i en eventuell rettsak. Dette blir dog utopisk, man bruker ikke denslags resursser på slike filleting. Vi er nok enig i hva som er det sannsynlige utfallet, nemlig ingen bot eller forenklet forelegg i postkassen...grunnen til at jeg begynte å kommentere i denne tråden skyldes derimot at jeg fant skråsikre utsagn om hva som var mulig/lovlig fra politiets side, som ikke stemte. I trådstarters tilfelle var han redd for at politiet hadde en lasermåling og registreringsnr på bilen. I så fall trenger politiet kun å bevise (sannsynliggjøre godt nok) at det er bilens eier som faktisk kjørte bilen. Hvis man da f.eks har en bilforsikring som gir rabatt fordi bare 1-2 navngitte personer over 25 år kan kjøre bilen... Alternativt hvis politiet faktisk så personen som kjørte godt... Så er det ikke så vanskelig å få på plass hvem som kjørte bilen, hvis dette var noe man ville bruke litt ressurser på. Endret 26. mai 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) ...Men det har ingenting med at din opprinnelige kommentar "Ved en laserkontroll må føreren av bilen godta en eventuell bot ved signatur på stedet", og underforstått at et forenklet forelegg ikke kan utstedes i ettertid eller man ikke kan få en (ordentlig) bot i ettertid, er feil. Visst har det noe med min opprinnelige kommentar å gjøre. Hvordan skal Politiet kunne dokumentere fartsovertredelse når de ikke engang har kunnet vinke inn vedkommende på stedet? Det er for meg i denne situasjonen underforstått at de ikke har vinket vedkommende inn på stedet for å bøtelegge. Det må jo bety at de ikke har dokumentasjon nok for å ta ham? Du blir nødt til å fortelle meg hvordan Politiet skal gå fram her. Det nye regelverket sier at eier av bil er ansvarlig for at kjøretøyet sitt til en hver tid følger de lover og regler som gjelder vedmindre politiet stopper vedkommendene eller klarer å identifisere personen som kjører da. Dette har vært oppe til diskusjon ja, men er vel enda ikke vedtatt? EDIT: Tull med tagger. Endret 26. mai 2010 av tor_erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå