jakja83 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg er da på jakt etter nytt SLR og jeg ønsker ikke et Canon da jeg ikke liker grepet på dem. Jeg har hatt d40 og det trivdes jeg med. Jeg har testet 500D fra Canon og bildene syntes jeg så meget gode ut, spesielt portretter. Mitt budsjett er "så lite som mulig, men opp mot 4500 med linse". Kandidatene er så langt: - Nikon D3000 (Dårlig lagrinskvalitet på bilder? Trenger man IS linse? Hvis ikke 2800,-) - Nikon D5000 (Litt stort? Ellers jevnt over bra og koster 4395,- med VR 18-55) - Pentax K-X (ca 4500 med 18-55 - har familie som skryter fælt av Pentax) Jeg vurderer også pakken med Olympus 450 til 3000 med veske nå, men det har jo ikke IS, Video eller andre saker, men er til gjengjeld lite. Mitt bruksområde vil være mye allround, turer, innendørs av mennesker - bilder av barn jeg håper skal dukke opp i løpet av neste 5 år osv... Men hvilket kamera tar best bilder om kona og skal skyte i vei på auto? Synes det er utrolig vanskelig å vite. Er D3000 med ustabilisert linse også bra? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Har du mange i familien med god Pentax-optikk du kan låne etter behov? Hvis ikke synes jeg du skal gå for Nikon, som du har erfaring med og liker. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) At D3000 genererer dårlige bilde er jeg sterkt uenig i. En tunet utgave av samme sensor som satt i D200 og D80; så ingenting galt med kvaliteten. Det er derimot ikke siste generasjon sensor; noe som henger sammen med prisen. Vil tro de fleste kandidatene her gir bra bilde på full auto. Så bare å velge/vrake. Edit: Bildestabilisator systemet til Nikon heter VR og ligger i objektivet (IS er Canon sin variant basert på samme prinsipper). VR vil motvirke din ustødighet til en viss grad som gjør at du kan ta bilder uten stativ i dårlig lys. Merk at ingen bildestabilisator-system (uansett produsent) hjelper deg å "fryse" bilde i dårlig lys. Skal man ha rask lukkertid i dårlig lys er det bare en vei å gå, lyssterkt objektiv. Endret 24. mai 2010 av TGB Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Har du mange i familien med god Pentax-optikk du kan låne etter behov? Hvis ikke synes jeg du skal gå for Nikon, som du har erfaring med og liker. Nei, det blir nok kun kitlinse, muligens en makro på sikt. Jeg leste at D3000 ikke lagret JPEG med god nok kvalitet eller noe i den duren, prøvde å finne den igjen nå, men klarte ikke det. Bottom line: D3000 koster jo 2795 med vanlige ustabilisert linse på Elkjøp. D5000 koster 4390,- på komplett med VR linse. Er D5000 verd de pengene ekstra hvis man tenker på å ha kameraet i flere år, eller er det slik at bildene stort sett vil se identiske ut og ytelsen er omtrent identisk om man ikke absolutt skal ta max antall bilder på kort tid. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Bildekvaliteten vil kunne bli tilnærmet den samme. D5000 har bedre byggekvalitet, bedre funksjoner og marginalt høyere oppløsning. Se sammenligning her. Hvis du tenker på å ha kameraet i flere år, og sette deg en del inn i fotografering, vil jeg klart si at D5000 er verdt meromkostningen. Skal du for eksempel ta makrobilder er liveview uvurderlig for å plassere fokus. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) D3000 koster jo 2795 med vanlige ustabilisert linse på Elkjøp. D5000 koster 4390,- på komplett med VR linse. Er D5000 verd de pengene ekstra hvis man tenker på å ha kameraet i flere år, eller er det slik at bildene stort sett vil se identiske ut og ytelsen er omtrent identisk om man ikke absolutt skal ta max antall bilder på kort tid. Personlig ville jeg valgt D5000 fremfor D3000 med de prisene du oppgir. Bare det å få med VR-linse synes jeg er verdt en del ekstra. I tillegg får du Videofunksjon, Live View og vridbar skjerm som D3000 mangler. D5000 har dessuten samme sensor som D90 og D300 som er en generasjon nyere enn den i D3000, og gir noe bedre bilder i lite lys. Enste argument for D3000 (i tillegg til pris) er hvis (liten) størrelse er veldig viktig. Men D3000 tar også bra bilder. Endret 24. mai 2010 av se# Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Og kompletts tilbud på 4390,- for D5000 med VR-linse er et bra tilbud? Hvor stort minnekort trenger man til et slikt kamera hvis man skal ha plass til en 10 dagers tur med en del knipsing? Jeg ser jo at man får Canon 1000D med IS-linse for ca 3400 og også Olympus 520 med IS innebygget for 3395,- Live-View og filming er ikke noen big deal, jeg skal ta stillbilder og liker å se gjennom søker - kanskje D3000 uten VR er et lurere kjøp om man vil spare litt penger? Endret 24. mai 2010 av jakja83 Lenke til kommentar
dags Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 D5000 ser jeg på som det beste alternativet blant kandidatene dine. Da bladet Fotografi testet dette kom det betydelig bedre ut enn D3000 (som egentlig er en D60 i ny innpakning). Olympus E-620 er nok alternativet som kommer nærmest D5000. Dette har innebygd bildestabilisator i kamerahuset som gir alle tenkelige brukte objektiver IS, og har i tillegg vridbar LCD. Ønsker du ikke vridbar LCD er E-520 et greit valg. Pentax K-X ser ut til å ha arvet en del fra K-7, bla. brukbar bildekvalitet i tussmørket. Skal du spare noen kroner er K-m også et bra alternativ. Olympus og Pentax er kjent for gode objektiver til en overkommelig pris, og gir kanskje mer for pengene enn Canon eller Nikon... Lenke til kommentar
SRD Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Pentax K-x har jo iso som går opp til 12 800, imotsetning til D3000 (ISO 3200) og D5000 (ISO 6400). Pentax har også raskere AF på kit-objektivet, støtte for autofokus på eldre objektiver, flere bilder i sekundet (4.7 BPS). Så jeg ville valgt Pentax. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Ok. Pentax er jo seriøse saker det også. Jeg har lest fra en fyr som hadde D3000 på jobb og Olympus 520 hjemme at D3000 var bedre jevnt over og ga jevnt over bedre resultater. 520 var mer varierende i suksessraten. Poenget er at jeg godt kunne likt å kommer ned under 3000,- ,men ønsker ikke å ofre bildekvalitet. Jeg har og vurdert Oly Pen E-PL1, men kona synes det ser litt rart og gammeldags ut. Harde valg. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Pentax K-X ser jo meget bra ut, eneste jeg lurte på var disse 2: Hvor god er kitlinsa? Jeg har ikke budsjett til å kjøpe noe bedre nå. Det bruker AA-batterier, men kan man ha oppladbare i og lade det som et annet kamera? Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Pentax kit-linse har fått rimelig bra karkaterer. Du kan bruke oppladbare Ni-Mh batterier i K-x, det må kjøpes i tillegg. En lader og et par sett batterier koster ikke stort. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Hmm, ser ut til at mange sliter med batterier på disse K-x. Er de virkelig bedre enn D5000 på bildekvalitet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Hmm, ser ut til at mange sliter med batterier på disse K-x. Er de virkelig bedre enn D5000 på bildekvalitet? Jeg tror ikke batteriene har bedre bildekvalitet på noen av de kameraene AA batterier er bare et problem hvis du ønsker å være vanskelig. Det finnes veldig gode oppladbare battterier i dag, som f.eks. Sanyo Eneloop. Og en fordel med AA batterier, er at de får du tak i overalt. Pentax K-x skal være det kamera som håndterer høy ISO best i prisklassen. Kit-objektivene er også noe bedre enn Canon/Nikon/Sony - bl.a. så har de skikkelig fokusring. Det er kun Olympus som kan matche Pentax i kvaliteten på kit-objektiv. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Mente ikke batteriene, men det virket som om kameraet brukte svært mye strøm hvis du hadde vanlige AA-batterier i. Hva følger egentlig med i pakken, batterier og lader? Heller litt mot D5000, mange sier 18-55 VR-linsen er mer enn god nok. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Dra i butikk og føl hva som ligger best i hånden. Er du vant til Nikon og liker dette er det et hint. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Det er ikke noen butikker i nærleiken som selger disse, derfor denne tråd. Jeg har dog prøvd et annet Pentax og Nikon D40, Canon 450/500 og 1000D og alle fungerer fint for meg, har ikke noen meninger i en eller annen retning. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Nå har jeg lest mye her og tror jeg vil lande på Pentax K-X, men hva slags batterilader og batterier anbefales brukt med dette? Har K-X fokuslys eller blinker det med blitzsen i dårlig lys? Endret 24. mai 2010 av jakja83 Lenke til kommentar
gtpassat Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg kjøpte en pakke med sanyo eneloop og hurtiglader på ebay, den kom før de medfølgende lithium batteriene var oppbrukt(tok ca 300-400bilder), betalte ca 150kr for det. Det blinker med blitzen i dårlig lys for å få fokus. Lykke til med kjøp, jeg er meget fornøyd med mitt. Lenke til kommentar
jakja83 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Dette er jo helt umulig. Nikon har jo fokuslys og jeg synes det fungerer langt bedre enn denne blitzingen. Kanskje Olympus 520 til 3400 med kitlinsa er et bedre valg samt at man sparer noen kroner? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå