Gå til innhold

Hvordan aapne RAW fil, uten tillegsfila(jpeg)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tok en del bilder her om dagen, kom tilbake og fant ut at jeg bare hadde RAW filer paa minnebrikka. Hvordan faar jeg aapnet disse? Photoshop gaar ikke.

Rawconverter, windowstillegg etc, hvilket kamera har du ?

Se på siden til produsenten.

Lenke til kommentar

...jeg bare hadde RAW filer paa minnebrikka. Hvordan faar jeg aapnet disse? Photoshop gaar ikke.

Photoshop håndterer dette flott (med gratis plugin: Adobe Camera Raw). De nyeste utgavene stiller krav til versjon av Photoshop.

Lenke til kommentar

...jeg bare hadde RAW filer paa minnebrikka. Hvordan faar jeg aapnet disse? Photoshop gaar ikke.

Photoshop håndterer dette flott (med gratis plugin: Adobe Camera Raw). De nyeste utgavene stiller krav til versjon av Photoshop.

Det slår meg at å anbefale Photoshop her, blir som å anbefale Hubble til noen som lurer på hvordan man best kan ta bilde av månen.

Lenke til kommentar

Det slår meg at å anbefale Photoshop her, blir som å anbefale Hubble til noen som lurer på hvordan man best kan ta bilde av månen.

Da må man detalj-spesifisere,utsnittet på månen blir 93 km. med bruk av Hubble teleskopet,og bildene blir ikke bra :p

Tror det lureste er og vente til trådstarter sier hvilken kamera han/hun eier,før man kommer med konkrete svar.

Lenke til kommentar

Så det mener du ja. Og overser glatt at TS selv nevner at "Photoshop gaar ikke". Men du fikk jo brukt sammenligningen med hubble og månen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det var vel ment som et stikk til trådstarter, at om h*n ikke aner hva en RAW-fil er, så fortjener h*n(eller har betalt for) Photoshop :)

Som du ser av Kaian's kommentar "Det slår meg at å anbefale Photoshop her, blir som å anbefale Hubble til noen som lurer på hvordan man best kan ta bilde av månen." retter han dette mot mitt innlegg og ikke trådstarter. Jeg har ikke anbefalt Photoshop, men svarer på grunnlag av informasjon trådstarter selv har gitt om hva han har. Og Photoshop finnes i 2 varianter. Den dyre og den billige (Photoshop Elements, ofte bare kalt Elements). Adobe Camera Raw går til begge.

Lenke til kommentar

Oppdater ACR til nyeste versjon fra Adobe. Det kan være at du har en for gammel PS til at den støtter en ACR-versjon som har støtte for kameraet ditt.

I så fall - last ned DNG converter fra Adobe, eller kanskje heller bare bruk RAW-converteren som fulgte med kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg oppfattet "Photoshop gaar ikke" som at det var uaktuelt å investere i Photoshop... Jeg leser litt fort og tenker litt lite. Og jeg likte å kunne bruke Hubble og månen, selv om det var å strekke det litt :!:

Å oppgradere ACR dersom TS har det er selvfølgelig det beste.

Lenke til kommentar

www.irfanview.com - Last ned bildeviseren og plugin's pakken. Leser NEF filene til nikon bedre enn camera raw (adobe syns visst alt som er rødt skal ha ett stikk av magneta og være veldig falmet...) Du kan lagre bildene i hvilket format du vil, og kjøre batch konvertering på en hel mappe osv osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...