Gå til innhold

Hjelp til Gimp. Grunnleggende redigering.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger hjelp til å etterbehandle mine bilder. Jeg bruker Gimp, og har fått satt meg inn i noe, men er fortsatt det jeg nok vil kalle helt grønn.

Jeg setter pris på alle tips eller linker til etterbehandling (Da helst i Gimp, siden det er det jeg har for øyebikket).

Har prøvd å søke litt her på forumet, og googlet, men det er vanskelig å finne ut av hva jeg trenger nå, og hva jeg trenger senere.

Det jeg lurer mest på akkuratt nå er kloning(har noen flekker på sensoren, og har forstått det sånn at dette verktøyet er det som er ideelt og bruke til å fjerne de med). Hvordan virker det og hvordan gjør man det?

Takker for alle tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg laget for noen mnd. siden ett dokument for ett akvarieforum som tar for seg grunnleggende om foto og bildebeh. i Gimp. Så om du klarer å se forbi det akvarierelaterte kan det hende du finner noen tips i dette. Her er en link.

I grunn litt betenkt med å legge det inn her, da jeg er redd det er mange her inne som "vet bedre", men jeg våger meg :)

Det er ikke lest korrektur, og det finnes garantert andre metoder å gjøre mange av tingene på, men det er ihvertfall på norsk. Og forhåpentligvis nogenlunde forklarende skrevet.

Endret av kimshans
Lenke til kommentar

Jeg laget for noen mnd. siden ett dokument for ett akvarieforum som tar for seg grunnleggende om foto og bildebeh. i Gimp. Så om du klarer å se forbi det akvarierelaterte kan det hende du finner noen tips i dette. Her er en link.

I grunn litt betenkt med å legge det inn her, da jeg er redd det er mange her inne som "vet bedre", men jeg våger meg :)

Det er ikke lest korrektur, og det finnes garantert andre metoder å gjøre mange av tingene på, men det er ihvertfall på norsk. Og forhåpentligvis nogenlunde forklarende skrevet.

Har ikke fått sett på de andre her enda, men denne fant jeg mye hjelp i allerede. Konge!

supert med folk som tar seg tid til å lage sånt. :D

Lenke til kommentar

Har ikke fått sett på de andre her enda, men denne fant jeg mye hjelp i allerede. Konge!

supert med folk som tar seg tid til å lage sånt. :D

Hyggelig at det er til hjelp. Det var håpet når jeg skrev det, at det skal hjelpe med det grunnleggende. I tillegg lærte jeg en god del selv, når jeg skrev det også :D

Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på akkuratt nå er kloning(har noen flekker på sensoren, og har forstått det sånn at dette verktøyet er det som er ideelt og bruke til å fjerne de med). Hvordan virker det og hvordan gjør man det?

For å klone noe, trykker du først på klone verktøyet, deretter klikker du på blidet og trykk på ctrl venstre og trykk på et sted på bildet, deretter peker du med musepekeren et anned sted på bildet. Hold ned venstre museknapp og dra rundt omkring på bildet. Da har du klonet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...