Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke fag teller mest for utdanningen (vgs)

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Hvilke fag er det som er de sterkeste, de som teller mest når jeg skal ha utdanning? Er f.eks. samfunnsfag er fag det er bra å ha god karakter i eller? Jeg skjønner ikke helt dette når noen sier at noen fag teller mer enn andre og sånn.. Jeg vet ikke hvilke fag dette gjelder. Har noen peiling? (Går på vg.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Realfagene, slik som Fysikk, gir deg tileggspoeng. Kanskje dette har noe med saken å gjøre?

Ja, vet det med poeng og sånn, men så sa pappa noe om at noen fag teller mer enn andre, og gym kanskje ikke teller? Noe med at det ikke teller på vitnemålet hvis jeg skal søke utdanning? ..??

Edit: skrivefeil

Endret av 24erBest
Lenke til kommentar

Hei! :)

Hvilke fag er det som er de sterkeste, de som teller mest når jeg skal ha utdanning? Er f.eks. samfunnsfag er fag det er bra å ha god karakter i eller? Jeg skjønner ikke helt dette når noen sier at noen fag teller mer enn andre og sånn.. Jeg vet ikke hvilke fag dette gjelder. Har noen peiling? (Går på vg.)

Hei,

Alle avsluttende fag du har hatt gjennom treårig videregående skole teller like mye. Får du en dårlig karakter i gym første og andre året har det ikke så mye å si for gjennomsnittskarakteren din. Det er karakteren det siste året blir regnet som en del av gjennomsnittskarakteren din, og gir grunnlaget for opptak til videre utdanning. Hvis du har engelsk som avsluttende fag på Vg2 er det den karakteren som blir regnet under karakterpoeng.

Karakterpoeng

(gjennomsnittskarakter x 10)

Men alle karakterene er viktige!

Er du på en stor videregående skole med stor konkurranse, trenger du gode karakterer for å søke videre fra Vk1 til Vk2 eller Vk2 til Vk3.

Det er altså ikke slik at samfunnsfag karakteren din teller mindre enn norsk karakteren,så lenge det er en avsluttende karakter, dette fordi alle avsluttende karakterer gir grunnlag for gjennomsnitskarakteren.

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/

http://www.samordnaopptak.no/info/soekertall/poenggrenser/

Lenke til kommentar

Hvis du har engelsk som avsluttende fag på Vg2 er det den karakteren som blir regnet under karakterpoeng.

Hvis du har "Internasjonal engelsk" i VG2 havner likevel VG1-karakteren i engelsk på vitnemålet. De er uavhengige av hverandre fordi den ene er et programfag mens den andre er et fellesfag. Det kan man for eksempel se et eksempel på her:

http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/vitnemal/studieforberedende/vitnemal_studiespesialisering_20090414.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...