Per69 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Dette er/var mitt utstyr, objektivet ble knust av tredjepart under frakt med båt der det var nedpakket. Huset var like helt. Ingenting ble dekket på forsikring. Uansett, det er ikke min intensjon å syte om dårlige forsikringer. Men det er gjerne andre som har bilder av dyre skader på fotoutstyr som kan være "morsomme" og interessante for andre å se. Jeg ser dessuten at det eksisterer en tråd der to medlemmer knuser objektiver. Det måtte jo være artig om man greide å reprodusere uhellet og greide å vurdere hvor mye kraft som trenges for å gjøre noe slikt.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Jøss! Ble det ødelagt selv om du hadde på UV-filter!? (sorry - måtte bare - jeg kondolerer osv). Tråden Tom og jeg har gående handler primært om å teste påstandene om at UV-filter gir noen form for beskyttelse. Denne skaden faller således utenfor det vi forsøker å teste... dessuten er det (av en eller annen merkelig grunn!) ingen som sender oss L-glass for test. ...men det må jo ha væt sjokkerende og traumatisk å pakke opp det der! Hvordan var utstyret pakket? Endret 23. mai 2010 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Dette så ikke bra ut. Men jeg har hørt om en del historier der bajonettfatningen har løsnet fra objektivet. Ble kamera og objektiv sendt sammenkoblet? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Au, au, au! Det der gjorde fysisk vondt å se på.. Har ellers alltid fotoutstyret som håndbagasje - har litt noia der. Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Pussig det der med manglende beskyttelse fra UV filteret ja, UV filteret ble faktisk knust det og, men linsene i objektivet er i og for seg hele, så det gav kanskje noe beskyttelse, men ikke for linsefestet som ble knekket Forøvrig har bruken av UV filer som du vet endel med frykt for å få flekker på linsen som er vanskelige å få bort, og også frykt for å skade eventuelle coatings. Jeg har nå hatt en ny samtale med min kone om omstendighetene rundt skaden. Det viser seg at hendelsesforløpet kan være noe ulikt det som jeg trodde og først skisserte for dere. Kameraet var satt sammen og lå i egen bag det ble transportert på nevnte båttur godt nedpakket blandt klær slik at det skulle være beskyttet mot sjøsprut og støt. Dette var en nødvendighet fordi vi måtte passe på 3 barn på båtturen. Likevel, kameraet var i håndbagasjen, men jeg hadde ikke kontroll på den hele tiden, og noen la mer bagasje oppå bagen. Deretter ble det fraktet til hotellet av oss som håndbagasje, der kameraet ble tatt opp, og ettpar bilder ble tatt! Så ble kameraet på nytt lagt i sin veske, og denne ble pakket ned i en ekstra bag sammen med vannflasker osv. Det synes som om denne bagen kan ha blitt satt ned "litt" hardt på vei ut. Det er dermed sannsynlig at (hoved)skaden skjedde i den harde nedsettingen på gulvet. Lærdommen må derfor være: Pakk aldri ned kamerautstyr i andre bagger, fordi man da ikke ser hva det er og kanskje ikke er forsiktig nok med det. Endret 24. mai 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Hadde 20D og 24-70 i snutebag på et bord - før en toåring fikk tak i remmen og dro ned på stengulv. Landet med snuten først - ingen skade skjedd utover knust UV-filter. Har ikke kjøpt nytt, da. Glad jeg hadde polstret bag, da. Endret 24. mai 2010 av Trondster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå