bo1e Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 (endret) Jeg fikk plutselig problemer med min installasjon av arch linux idag. Kjørte en restart på den, og etterpå ville den ikke starte igjen. Jeg har prøvd "fallback" i grub-menyen, men får akkurat samme resultat. Jeg aner ikke hva som kan ha skjedd, jeg har ikke gjort noen endringer som jeg kan huske, bortsett fra anbefalte oppdateringer når jeg har kjørt pacman. Jeg la inn et par ting i rc.local like før jeg restartet. Kan det ha laget denne krøllen? Har jeg noen som helst håp her eller er det bare å installere alt på nytt? Endret 23. mai 2010 av bo1e Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Er det slik at maskinen stopper i oppstarten slik bildet viser? Hvis det skulle være noen endringer du har gjort før restart som er grunnen til problemet, kan du jo bruke chroot fra en liveCD eller lignende. Da får du ihvertfall en sjans til å prøve å finne feilen. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Oppstarten henger slik som bildet viser ja. Tenkte å ta vekk endringene jeg gjorde fra en live cd. Er det en enkel sak å få tilgang til filen fra en live cd? Aldri prøvd på det før. Hvordan går jeg frem? Hvor finner jeg sakene? Lenke til kommentar
wil Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Hei. Hvis du bruker Parted Magic sin LiveCD så er det en enkel sak å redigere filer på din eksisterende Linux installasjon eller Windows installasjon for den saks skyld. Når du bruker Parted Magic LiveCD`en så blir den automatisk logga inn som root der noe som gjør at du kan redigere filer på din eksisterende Linux installasjon uten og logge inn som root. Du må bare husk å mounte partisjonen som Linux installasjonen ligger på. Å mounte Partisjoner i Parted Magic er enkelt. På desktopen til Parted Magic. Så trykker du bare på ikonet som det ståd Mount Devices. Så får du opp en liste der da over partisjoner/harddisker som finnes på din datamaskin. Så bare mounte du de du vil mounte. Så er det bare å gå inn på den partisjonen du har mounta og redigere i vei. Lykke til Her er forresten link til programmet: http://sourceforge.net/projects/partedmagic/files/partedmagic/Parted%20Magic%204.10/pmagic-4.10.iso.zip/download Hilsen. wil Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Har du gitt den mye tid? Kan hende det er noe som venter på timeout. Prøvd å trykke Ctrl+C et par ganger? Booter den i single user mode? Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 24. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2010 Ga den mye tid ja. Og prøvde å trykke på det meste, uten at den kom seg videre. Jeg vet ikke hvordan jeg eventuelt booter i single user mode. Jeg har bare to valg i oppstartsmenyen og det er arch linux og arch linux fallback. Annet enn det har jeg ikke forstand på Uansett, jeg gjorde omtrent som wil foreslo, men jeg brukte ubuntu live cd. Den ga meg tilgang til partisjonene og så kjørte jeg sudo gedit på filen. Det gjorde susen, funket igjen etter jeg tok vekk det jeg hadde lagt inn i rc.local. Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Single user mode kan startes ved å redigere kernel-kommandolinjen i GRUB, og legge til "1" eller "single" bakerst. Da starter systemet i "rescue mode" uten noen daemons startet etc, og kun et shell. Root vil være mountet read only, men kan enkelt remountes read/write så man får gjort noe (rettet opp feil i configfiler e.l). mount -o remount,rw / Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Det kan helt sikkert være nyttig å vite til en annen gang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå