Gå til innhold

Vil det bli en større kjønnskamp?

Anbefalte innlegg

Vil det med årene bli en større kamp om rettighetene mellom kjønnene når dagens generasjoner vokser opp?

Jeg legger ofte mekre til at feminismen står sterkt blandt unge jenter. I klassen min har de ekstremt sterke meninger og vil åpne flere muligheter for kvinnen. Samtidig legger jeg merke til at flere og flere gutter mener at dagens samfunn er helt feil og vil ha kvinnen tilbake på kjøkkenet. Det går derfor ofte hett for seg i klasserommet når diskusjoner om abort, verneplikt, foreldrerett, lønn osv.

Når vi i denne generasjonen kommer til makt i politikken, om noen år, vil vi oppnå en større kjønnskamp i norge enn vi har sett på mange år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det med årene bli en større kamp om rettighetene mellom kjønnene når dagens generasjoner vokser opp?

Jeg legger ofte mekre til at feminismen står sterkt blandt unge jenter. I klassen min har de ekstremt sterke meninger og vil åpne flere muligheter for kvinnen. Samtidig legger jeg merke til at flere og flere gutter mener at dagens samfunn er helt feil og vil ha kvinnen tilbake på kjøkkenet. Det går derfor ofte hett for seg i klasserommet når diskusjoner om abort, verneplikt, foreldrerett, lønn osv.

Når vi i denne generasjonen kommer til makt i politikken, om noen år, vil vi oppnå en større kjønnskamp i norge enn vi har sett på mange år?

Vanskelig å si, stopper kjønnskampen når likestillingen er defakto?

Blir det sånn at kvinnene ønsker å dominere mennene så blir det nok igjen en maktkamp, denne gangen for en "likestilling" for menn antar jeg.

Uansett så vil nok disse jentene vokse opp og antar at di vil moderere seg etter hvert som di finner sin rolle i samfunnet.

Lenke til kommentar

At guttene vil ha kvinnen tilbake der hun hører "hjemme", blir vel stort sett sakt for å terge. At mange unge også har relativt ureflekterte meninger er jo heller ingen hemmelighet. Men det går over med alderen. Når det gjelder fremtiden, så tror jeg at det vil i større grad handle om selvstendige/individuelle valg. Neste generasjon vil i så stor grad vokse opp i et likestilt samfunn, at det i utgangspunktet ikke bør bli en stor kampsak. Kampen om å kunne regulere sine egne behov/ønsker, altså selvstendige/individuelle valg, vil derimot med stor sannsynlighet bli aktuelle. ”Ikke Alle kvinner ønsker å jobbe fult, ikke alle har behov for pappaperm, osv osv..”

Lenke til kommentar

Kamp om rettigheter? Rettigheter er noe man har, ikke noe man kjemper seg til. Det du snakker om, er kamp om privilegier.

Vi fredselskere har ikke et spesielt kvinnesyn. Vi har derimot et menneskesyn: Alle mennesker har like rettigheter, uavhengig av kjønn, rase eller seksuell legning. Feministene er imidlertid av en annen oppfatning. De mener at kvinner har rett til å kaste menn ut av arbeidslivet og selv ta plassen deres.

Endret av Fredsmannen
Lenke til kommentar

Kamp om rettigheter? Rettigheter er noe man har, ikke noe man kjemper seg til. Det du snakker om, er kamp om privilegier.

Vi fredselskere har ikke et spesielt kvinnesyn. Vi har derimot et menneskesyn: Alle mennesker har like rettigheter, uavhengig av kjønn, rase eller seksuell legning. Feministene er imidlertid av en annen oppfatning. De mener at kvinner har rett til å kaste menn ut av arbeidslivet og selv ta plassen deres.

Rettigheter regulerer da gjennom loven slik jeg har opfattet det, kvinner hadde neppe de samme rettighetene som for 100 år siden, det har de kjempet for å skaffe seg. Stremmerett f.eks.

Ja, jeg synes feminismen er ganske unødvendig per dags dato. Feminismen går ut på å bedre kvinners posisjon i samfunnet uten hensyn til mannen. At noen kvinnelige politikere fremstår som feminister i dag, blir som en mann skal fremstå som mannsjåvinist, lite gunstig med andre ord.

At guttene vil ha kvinnen tilbake der hun hører "hjemme", blir vel stort sett sakt for å terge.

Vel, det ville neppe gått hett for seg i klasserommet dersom man ikke mente det sterkt. Mesteparten er selvfølgelig spøk, men det er veldig mange som mener det sterkt, det er det ingen tvil om. Men som du sier, det endrer seg nok med modningens alder, håper det gjør det for jentene i klassen sin del også, for de er helt ekstreme.

Endret av Ezoo
Lenke til kommentar

Rettigheter regulerer da gjennom loven slik jeg har opfattet det,

kvinner hadde neppe de samme rettighetene som for 100 år siden, det har de kjempet for å skaffe seg. Stremmerett f.eks.

I Iran påstår politikerne at utro kvinner ikke har livets rett. Er det dermed moralsk å steine dem til døde?

Rettigheter er noe du har. Du har rett til å bestemme over ditt eget liv. Det er alle mennesker tjent med.

Lenke til kommentar

Rettigheter regulerer da gjennom loven slik jeg har opfattet det,

kvinner hadde neppe de samme rettighetene som for 100 år siden, det har de kjempet for å skaffe seg. Stremmerett f.eks.

I Iran påstår politikerne at utro kvinner ikke har livets rett. Er det dermed moralsk å steine dem til døde?

Rettigheter er noe du har. Du har rett til å bestemme over ditt eget liv. Det er alle mennesker tjent med.

Du har rett til å bestemme over ditt eget liv, ja. Men hvem er det som har fastslått denne rettigheten? Den har ikke dukket opp fra intet.

Lenke til kommentar

I vesten har man retten til å bestemme over sitt eget liv. Det finnes ingen universelle rettigheter, det er menneskeskapt og en vestlig idé.

Er alle mennesker tjent med at alle mennesker har rett til å bestemme over sitt eget liv? Hva hvis jeg var en rik bomullsfarmer med 100 slaver som gjorde all jobben for meg og samtidig var ekstremt billig å bruke. Hva ville jeg tjene på at jeg slapp de fri?

Tanken om at alle har grunnleggende rettigheter er noe vi har laget, se på naturen, som vi mennesker kommer fra, det er ingen som har rettigheter til å "bestemme over seg selv", der er du som oftest medlem av et hierarki hvor du blir bestemt over. Og hvis vi ikke hadde utviklet oss slik vi har gjort, så ville antageligvis "Den sterkestes rett" vært det eneste som gjaldt. Så man kan jo si at det i det minste er én som er født med rettigheter: den sterkeste.

Lenke til kommentar

Nemlig, derfor er det ikke noe man bare har sånn helt uten videre, det ligger ikke i menneskets natur og kan derfor påvirkes av allmenhetens syn. Det er hvordan mennesket ser på et rettferdig samfunn, og det var helt annerledes for 100 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...