Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan ikke installere W7, mistenker defekt minne

Anbefalte innlegg

Hei!

Skulle starte opp et system for første gang og installere W7 da jeg støtte på problemer.

Systemet er et MSI P55 GD-65 hovedkort med en i7 860 på. Minnet er 4GB Mushkin 1600mhz CL9.'

Problemet er at det ikke engang begynner å installere, det kommer kun så lang som til å "loade" filene fra Windows, som skjer helt i begynnelsen. Deretter bare restarter den og gjør det samme igjen. Det lengste den har kommet er den første blå skjermen, men der fryser den. Siste forsøket endte i BSOD med "PFN list corrupt".

Etter hva jeg har lest meg til antyder det minneproblemer eller driverproblemer, men jeg utelukker drivere, da absolutt ingenting er installert enda. Harddisken er en helt ny Intel X25-V. Har lastet ned Memtest86+ v 4.10 og kjørt dette. Den klarer seg der gjennom nesten to "pass" men så bare fryser hele systemet.

Er det noe annet som kan forårsake slik oppførsel, og noen andre ting jeg bør teste før tirsdag? Ellers blir det RMA på minnet. Vil nødig bruke mye tid på det uten å være helt sikker. Men har jeg skjønt ting rett laster den vel filene fra Windows til minnet midlertidig, før harddisk er valgt og eventuelt formatert? Hvis minnet da er defekt, er jo restart eller frys naturlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.. Har lastet ned Memtest86+ v 4.10 og kjørt dette. Den klarer seg der gjennom nesten to "pass" men så bare fryser hele systemet.

Du fikk ikke feilmeldinger i Memtest før maskinen frøs?

Da er det neppe minnebrikkene - men kan være temperatur i maskinen. Sjekk CPU-kjøleribbe og vifte. Du har montert dette riktig og benyttet kjølepasta (kun en liten dråpe)?

Lenke til kommentar

Det er jo også saken med BSODen med PFN list corrupt som antyder minneproblemer. Men finner ikke noe entydig svar på hva problemet er når Memtest fryser. Får jo ikke testet så mye annet når ikke jeg får installert Windows engang...

Lenke til kommentar

Prøv å installere W7 med kun 1 minne brikke - 2GB .

Du kan også prøve å deaktivere onboard LAN kontrolleren i CMOS Settings.

Evt andre kontrollere du ikke trenger der og da..

Er ofte ute for at win install tryner under hardware deteksjon på enkelte systemer (spesielt ethernet kontrollere).

Eliminer så mye som mulig og aktivere de i tur og orden etter at windows er installert.

Lenke til kommentar

Hva er anbefalt spenning på brikkene, er det 1.65 Volt? Hvis ja, har du prøvd å justere DRAM Voltage til 1.64V i bios?

Normalt klarer ikke hk å boote med brikker bare i de blå ram slotene, men man vet aldri, har du brikkene i de svarte ram slotene, som skal brukes ved 2 brikker?

Det står jo også "Improved memory compatibility", i nesten alle bios oppdateringene. Så det er også noe å tenke på!

Har du prøvd Memtest86+ med en og en brikke i dimm1 sloten?

Lenke til kommentar

Brikkene skal ha 1,5 til 1,6 volt. BIOS gir de 1,5. Det burde jo holde, da de skal klare 1600mhz, men kun går på 1333mhz. Brukte de svarte slottene ja. Har fått til ett møte med en kar som har både andre brikker og annet hovedkort så skal jeg teste de der.

Vet ikke om jeg tør å begynne å flashe så lenge den ikke er stabil nok til å starte installering engang. Virker som det tryner så fort minnet får noe å gjøre.

Memtest86 3.4 tryner med en og en brikke også, mens Memtest86+ 4.1 prøvde jeg bare med begge i. Bryr meg egentlig ikke om det kun er en brikke som er gåen, da jeg trenger begge:)

Men regner somn sagt med å lokaslisere problemet når jeg får testet med andre brikker og et annet HK.

Lenke til kommentar

Fikk testet idag med andre minnebrikker, og fikk nesten fullført installasjon, men så blir det frys. De gangene det frøs står det "single channel" i POST. Prøvde med annet hovedkort og W7 fyker rett inn. Det viste seg altså å være et defekt hovedkort.

Fikk kjøpt dette hovedkortet, så da er vi igang:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...