Gå til innhold

Har fått 2 ekstra 100MB partisjoner, hva skjer?

Anbefalte innlegg

Har netopp bygd min første datamaskin, med 2 1tb samsung spinpoint f3, begge er koblet inni hotswappen til corsair og blir funnet.

Dette skjedde etter jeg reinstallerte win7 fordi bootup ikke ville fungere.

ta2f6c.png

det er 2 ekstra disker der med samme plass men det er ikke noe innpå? hvorfor skjer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk Hårek, men finner ikke ut hvor Diskbehandling er plassert:|

edit: vil dette hjelpe mere? fant ut hvor det var men jeg ser ikke noe som kan hjelpe meg:|, igjen dette skjedde når jeg installerte win7 på nytt fordi jeg ikke kunne starte opp..

15wyyxt.png

Endret av Alexhoop
Lenke til kommentar

Du har fått noe rot der, ja. Trodde ikke det var mulig å får det slik.

Den 100 MB partisjonen først på disken er noe Win7 installasjonsprogrammet lager. Men den skulle jo ikke ha fått noen bokstav.

Som du ser er mesteparten av Disk0 "Utildelt". Det er enkelt å lage en partisjon i Diskbehandling, bare høyreklikk så kommer valget i menyen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner, tror faktiskt jeg har installert win7 2 ganger er ikke helt sikker. Først trodde jeg det var noe slags raid men er ikke så god rundt dette, men når du sier det gir det mening.. hva burde jeg gjøre nå? vil helst ha begge diskene til raid0 men det er iallefall ikke det nå :/ first_timer kind of sucks...

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha RAID (anbefaler det egentlig ikke) så må du nok starte helt helt fra begynnelsen. Man må begynne med å sette RAID i BIOS.

En ting som kan bli et problem senere er at du booter fra en disk og har Windows på den andre. Det er fordi du installerte på den andre disken uten å koble vekk den første.

Det kan du fikse ved å koble vekk den første disken (Disk 0) og så kjører du Startup Repair fra DVD'en. Når det fungerer å boote fra denne disken kan du koble til Disk 0 igjen.

Lenke til kommentar

Bare for å komme med et lite inspill.

Jeg regner med at grunnen til at du har lyst til å sette opp RAID0 er ønsket om bedre ytelse.

Isåfall bør du vurdere å investere i en SSD.

En god SSD grisebanker to harddisker , satt opp i RAID 0.

Det sannsynligvis eneste harddisker kan konkurrere på, er sekvensiell write.

Pris på SSD er fra drøye 800 til over 5000,- for det aller råeste.

Jeg ser at du allerede har investert en hel del i dataen din, og prikken over i`en må jo være en SSD...

_____

Vil du kjøre RAID på de to diskene dine ville jeg heller ha kjørt RAID 1 for bedre sikkerhet.

Lenke til kommentar

Det som har skjedd er at du har installert W7 , mens begge to hardiskene var tilkoblet.

Ut ifra diskbehandling har du installert W7 på disk 1 , mens system er på disk 0.

Det vil igjen si at du sannsynligvis ikke klarer å boote opp W7, hvis du kobler ifra disk 0.

Så det aller beste hadde vært at du hadde koblet ifra disk 0 , mens du installerte W7.

Husk på det når du installerer OS'et på Intel SSD'en (koble fra alle andre harddisker mens du installerer OS'et)

Angående "problemet" med slik det er nå : se post 7

Lenke til kommentar

Ja når det gjelder Windows 7 så er det nesten ett 100% must å rive og ta bort alt av lagringsenheter annet enn den du vil ha OSet på.

For Windows 7 elsker å kaste rotet sitt eller Windows generelt sett roter overalt hvor den kan legge rot.

Slenge oppstarts delen på en helt annen disk er noe Windows kan finne på å gjøre, ved å rive ut SATA kabelen til de andre diskene så sørger du for at installasjonen pent og pyntelig må finne seg i å være degradert til en disk.

Opprydding i det der kan bli morsomt, men det er vell bare å fjerne og tildele nye partisjoner, da tenker jeg på fjerne den som er på disk 0 om det ikke er denne Windows 7 bruker nå (Vet aldri, som sagt, mye rot under installasjonen.)

Men aller enkleste om du kan er å slette alle partisjonene fra Windows 7 DVDen og begynne med en ny installasjon med kun en disk, eller RAID 0 etter at du har skrudd på dette og sjekket oppsettet på kontrolleren. Mer info om hvordan dette gjøres i hovedkortets manual, om du ikke har papirversjonen så har produsenten den elektronisk, og vet du ikke navnet på HKet så står dette på hovedkortet, oftest mellom PCI-E portene.

Lenke til kommentar

Skal jeg ta ut en disk så kjøre win7 cden? så startup repair? jeg kjønner ikke helt, letteste ville egentlig vært en steg for steg guide til og fikse så alt er normalt.. visst eikke du måtte ta ut den ene disken når du installerte win7

er det en mulighet for og reinstallere absolutt alt om jeg mååå

edit: hvordan skal jeg slette win7 partisjon greia? er forvirret:|

Endret av Alexhoop
Lenke til kommentar

Men aller enkleste om du kan er å slette alle partisjonene fra Windows 7 DVDen og begynne med en ny installasjon med kun en disk, eller RAID 0 etter at du har skrudd på dette og sjekket oppsettet på kontrolleren. Mer info om hvordan dette gjøres i hovedkortets manual, om du ikke har papirversjonen så har produsenten den elektronisk, og vet du ikke navnet på HKet så står dette på hovedkortet, oftest mellom PCI-E portene.

Installerer gjerne hele windows7 på nytt:/ må bare installere alle programmene som cs:s osv, men da skal jeg ha helt rent ikke noe raid, hvordan sletter jeg partisjonene og win7 helt og så installere alt på nytt?

Endret av Alexhoop
Lenke til kommentar

Det skal gå å gjøre fra Windows 7 DVD'en får opp en pen skjerm der, har i allefall funket hos meg når jeg kranglet med OSet.

Du får heller ikke RAID i Windows om du ikke setter det opp i BIOS, det vil si, det holder ikke med å bare å sette SATA kontroller modusen til RAID, å nei du, her må du også etter POST inn i RAID kontrollerens egen BIOS og sette det opp for å få RAID, så noe av det trenger du ikke å bekymre deg for.

Lenke til kommentar

Ok skal jeg bare putte inn win7 cden her og nå uten og gjøre noe annet så kommer valgene om og slette alt? eller må jeg slette alt først så restarte med win7 cden, hvordan sletter jeg om jeg må? om det funker med bare win7 dvd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...