Gå til innhold

Zalman CNP9900, Viftejustering

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nettopp kjøpt meg en Zalman CNPS9900 LED CPU Kjøler, samme har en kopiss av meg. Hans CPU ligger på en 10-20 grader, men min ligger på 25-30. Noen som vet hvordan jeg justerer RPM på CPU kjølern?

PS, Speedfan funka ikke.

Mvh, Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luftkjøling alene klarer ikke å gi en lavere temperatur enn omgivelsestemperaturen i det rommet PC'n står. 25-30°C høres helt normalt ut mens 9°C kan umulig stemme. Hvordan avleses denne temperaturen?

Han brukte Everest Ultimate Edition.

Lenke til kommentar

Jeg kan stille om effekten på Cpu vifta mi i Bios med oppstart (jeg trykker på Delete knappen for å komme inn i menyene). Husker ikke om jeg måtte kjøpe ekstra ledninger og koble om. Jeg bruker en eldre Zalman kjøler.

Lenke til kommentar

Nå viste den 29 grader på min, å 19 på hans.

Men har noen et programm hvor jeg styrer RPM på CPU vifta?

19°C høres fremdeles unormalt lavt ut, som sagt hvilken prosessortemperatur viser BIOS'n?

Avhengig av type hovedkort så kan man i BIOS'n velge hvilken temperaturprofil som skal styre hastigheten på viften. Mine ASUS hovedkort har noe som heter Q-FAN som justerer både prosessorviften og kabinettets vifter utifra avleste temperaturer på hovedkortet. Om ditt hovedkort har noe slik er umulig å vite siden du ikke oppgir noen data for dette. Siden Speedfan ikke fungerte mot ditt hovedkort så er det vel lite sannsynlig at andre programmer klarer det.

Lenke til kommentar

Hvis Q-FAN er slått av så vil viften gå med sin maksimale hastighet med dertil maks kjøleeffekt. Med å ta i bruk Q-FAN så kan de selv bestemme hvordan viften skal oppføre seg ved ulike temperaturer. Q-FAN er da med på å gjøre PC'n stillere ved å regulere hastigheten etter behov for å oppnå de temperaturene som er valgt.

Smart Q-Fan Function [Enabled]

• Allows you to enable or disable the ASUS Q-Fan feature that smartly adjusts the fan speeds
    for more efficient system operation. Configuration options: [Disabled] [Enabled]

Velg Enabled for å slå på automatisk justering av viftehastighet.

Fan Auto Mode Start Voltage [5.0V]

• Allows you to select the fan auto mode start voltage. Configuration options: [4.0V] [4.5V]
    [5.0V] [5.5V] [6.0V]

Angir laveste hastighet på viften ved å justere tilført spenning. Er ikke alle vifter som vil rotere ved angitte spenninger og da må man velge maks verdi på 6.0V

Fan Auto Mode Start Speed Temp [25ºC]

• Allows you to set the smart Q-Fan start working temperature. Configuration options: [25ºC] ~[48ºC]

Angir ved hvilken temperatur som viften skal gå på laveste innstilte hastighet.

Fan Auto Mode Full Speed Temp [55ºC]

• Allows you to set the smart Q-Fan full speed temperature. Configuration options: [51ºC] ~ [75ºC]

Angir ved hvilken temperatur viften skal gå med maks hastighet.

Lenke til kommentar

HAr nå skrudd å Q-Fan, å det funka!

CPU vifta økte fra 1400 RPM till 2000RPM og kabinett viftene økte fra 500RPM til 800RPM.

Etter jeg tok av Q-Fan, lasta jeg ned speedfan, og den funka ;)

Takk for svar! :new_woot:

Endret av agurken101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...