Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte av reg.reim på 94passat. Retning på "veivbolt"


Anbefalte innlegg

Driver å skal skifte reimene min 94mod passat 1.8i.

Skal ha av skivene som står skrudd fast i Veiva med en 19mm stjernehodebolt. Denne sitter så sykt at den ikke er mulig å få av med normal håndmakt så må nok til med muttertrekker eller luftverktøy...

 

Men er begynt å lure på om gjengene på denne kan være lings? Har selvfølgelig prøvd begge veier med håndmakt men rikker seg ikke uansett :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Skrur du ut den bolten har du løsnet registerreima på bilen. Da har du en litt større jobb foran deg. Gjør som "joka" sier, du. :)

 

Så rett, så rett! Holdt på å ta livet av veiva med elektrisk muttertrekker før reimhjulet plutselig bare fallt av xD hehehee, følte meg passelig smart da! Men skal sies at jeg forsøkte slå det av først, men det satt visst godt:p

 

Nå er det nye reimer å vannpumpe på vogna! Hyler litt i det jeg tror er reg.reima men satser på det går seg til etter litt kjøring:S

 

Ellers finner jeg ingen tenningsmerker å stille etter så tar det på øret å kjøring og satser på at den fixer resten selv^^

Lenke til kommentar

Hvis du mener det er ulyder i registerreima bør du ikke kjøre bilen. Hvis den ryker eller sporer av ødelegger du hele motoren. Det går seg nok ikke til. Hvis du har "mistet" innstillingen og det ikke er merket av finnes det en "bakgårdsmetode" for å få det riktig igjen - selvfølgelig på eget ansvar: Først må du ta av ventildekselet, registerreima og reimhjulet, og så låse kamakslene i "normalstilling" - dette skal være merket av på en slags måte, antageligvis med et dypt hakk i bakenden på akselen. Vri akselen så dette hakket går i ett med kanten som ventildekselet ligger på og legg f. eks en fastnøkkel inn i dette hakket sånn at akselen er låst fast. Skru deretter ut tennpluggen i sylinder nr. 1 og stikk en metallstang (skrutrekker) ned i hullet så den hviler mot stempelet. Vri veivakselen til du kjenner at stempelet er i øvre dødpunkt, monter registerreima og skru fast reimhjulet uten å bevege på hverken kam- eller veivaksel. Hjulet MÅ strammes med muttertrekker for å sitte skikkelig. Vri motoren et par runder for hånd før du prøver å starte den for å sjekke at ventilene ikke slår i stemplene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...