Gå til innhold

Schrödingers katt - protein etter trening (6dl skumma mjølk)

Anbefalte innlegg

Det som blir solgt på sentrene er nokså dyrt vil jeg påstå, i alle fall dyrere enn pulver. Har kjøpt en slik shake et par ganger om jeg har glemt å ta med egen shake, som siste utvei.

Proteinpulverer er ikke noe å si på, selv de dyreste pulverne (f.eks. Prozyme) blir billigere enn å få samme mengde protein fra mat. 3000g proteinpulver med 90g protein per 100g til 1000kr blir 0,37kr per gram, i kylling er det typisk 20g protein per 100g, og man må ha 13500 (13,5kg) kylling for å få samme mengde protein som i én boks (3kg) prozyme. Kyllingfilét koster på Rema 1000 160kr per kg (199 på Meny), altså koster 13,5kg kyllingfilet 2160kr.

Konklusjon: Det dyreste proteinpulveret er 2,4 ganger billigere enn kyllingfilet fra Rema 1000.

http://www.rema.no/rema/pris/meny/article30941.ece

https://www.tn.no/butikk/produkt/prozyme-3kg

Kunne du regnet det samme med f eks tunfisk eller egg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, kanskje senere, ikke nå. Prøv selv :) Ta et proteinpulver, finn antall protein per 100 gram. I prozyme (3kg) er det 90g per 100, altså 90% protein, altså blir regnestykket 3000x0,9 = 2700g protein totalt i én boks prozyme 3kg. Og det koster 1000kr.

Gjør det samme med tunfisken eller eggene. Om det er 10g protein per 100g i tunfisk, og tunfiskboksen til 20kr veier 200g, tar du 2x10g = 20g totalt i én boks tunfisk. Så tar du 2700/20 = 135, som tilfeldigvis er det samme som regnestykket med prozyme (20g per 100g kylling). 135 x 100 = 13500, som er vekten på antall bokser du må ha for å få 2700g protein. Så tar du 13,5 x kilopris for tunfisk, eller 13500/200g per boks = 67,5 bokser gange 20kr (prisen for én boks) som er lik 1350, voilá, 350kr dyrere enn proteinpulver. Slik regner du ut.

Lenke til kommentar
Er vel på sin plass å plukke av 100 kg, og lære seg hva knebøy faktisk er.

Knebøy kan være så mangt, og "half-squats" er også en teknikk. Løpere kan få svært gode resultater av å bruke denne øvelsen. Les denne linken for mer informasjon: link

Nå var ikke det i klippet mer enn en 1/16 squat i beste fall, en øvelse som overhodet ikke har noe for seg. Var åpenbart alt for mye for fyren, han hadde store problemer med å bare ha den vekta på skuldrene sine. Den typen idiotbelastning er bare en snarvei til skader.

Lenke til kommentar

Han var jo på nasjonal tv stakkars, hvem kan klandre fyren for å lesse på 10x1RM :) Sikkert mange her som ville gjort det samme. Det som er synd er jo hvor mange som ser dette og nå tror at denne utførelsen av knebøy er greit.

Nå skal jeg ikke si noe om utførelsen, men slik jeg ser det må folk få lov til å benytte den informasjonen de får (ang. knebøy, proteinpulver, barbering, puling etc...) og de får selv bedømme om det funker. Jeg sier ikke at kritikk ikke er på sin plass (for det er det når man bedriver med vranglære), men personlig er jeg lei av å (prøve) drepe myter som "proteinpulver er livsfarlig og det gjør at man pisser kattunger", "egg inneholder kolesterol, OMGdeadly!!1en2", osv. Hvis folk ikke vet bedre (eller ikke gjør mer research før de trekker konklusjoner) får de heller leve i sin tro om at Bush fortsatt er president, så kan vi andre le smått når vi vitner til overnevnte situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...