Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er straks ferdig med noen år på skolen og tenkte å belønne meg med et nytt kamerahus.

Pr idag har jeg canon eos 30d og synes ISO-egenskapene på dette kameraet setter en del begrensninger, samt oppløsningen noen ganger.

Ønsker meg fullformat (har canon 24-70 2.8 L, canon 50mm 1.8, sigma 10-20) og har i hovedsak sett på 5dmk2 som en kandidat. Har også sett litt på 1dsmk2.

Hvordan er bildekvalitet til 5dmk2 i forhold til 1dsmk2?

isoegenskapene ?

Filmmulighetene på 5dmk2 ser jeg på som en bonus, regner med at det evt vil bli brukt litt, men ikke avgjørende.

Jeg kommer til å satse på kvalitet fremfor kvantitet på fremtidige objektiver, så glasskvalitet skal ikke ødelegge uansett.

Litt actionbilder blir det nok, selv om jeg i hovedsak liker å ta portrett, landskap.

Ettersom action/fartsbilder ikke vektlegges så høyt til meg, vil jeg tro at 5dmk2 er det beste alternativet for meg?

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5D mkII tilhører en helt annen tidsalder og er vesentlig bedre på høy ISO. Den tilbyr i det minste mulighetene, mens 1Ds mkII stopper på "ordinære" 3200, med litt mer middelmådige resultater. Må si at jeg også liker muligheten til å reise lett, som 5D mkII gir. Toppmodeller som 1Ds er huge!

Lenke til kommentar

Er det hovedsaklig portrett og stillestående ting så trenger du ikke 1D fokus. Jeg klarer meg fint med 5D sitt system. Ser man bort i fra fokussystem og sprutsikkert og støtsikkert hus, så er vel 5D2 stort sett bedre på alt for deg. Og hvis 2.5" skjerm er lite, så blir det ikke noe bedre med 1dsmk2.

Lenke til kommentar

Bare for å fylle ytterligere på så virker det også som de fleste tester konkluderer med at 5dmk2 rent filteknisk leverer den beste filkvaliteten som Canon p.t. kan by på. Dette gjelder både lav og høy ISO. Hvis du ikke har behov for ekstremegenskapene til 1dsmk2 (værbeskyttelse etc.) så vil du ikke angre på kjøpet. Det har ikke jeg gjort ihvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...