Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Teknisk: Er det forskjell på trådløst og kablet Ethernet?

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er ikke så enkelt som det høres ut til:

Er det noen teoretisk forskjell på en kablet TCP/IP tilkobling og en trådløs TCP/IP tilkobling, om en ser etter at det trådløse signalet er mottatt og videresendt fra tilgangspunktet? Jeg har alltid trodd at selve dataoverføringene er identiske og at kabledede (eller trådløse) tilkoblinger ikke har "flere funksjoner" eller noe slikt.

Eksempel: PC1 sender data til PC2. Kan PC2 da vite om PC1 er tilkoblet LAN'et via et trådløst eller kablet nett?

Grunnlaget for dette spørsmålet er at Apple Airtunes (Apple TV, tilkoblet LAN med kabel) tydeligvis ikke støtter tikoblinger fra PC'er som er tilkoblet LAN'et via kabel, kun trådløst. Kan det faktisk være tekniske årsaker til dette? Eller er dette bare nok en idiotisk begrensning fra Apple?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er det bare flere funksjoner på lagene under TCP/IP. Funksjoner som i større grad skal forhindre pakkekollisjoner og som skal modulere de fysiske bittene som skal sendes.

For TCP laget er det likegyldig om det er trådløst eller kablet (bortsett fra at det potensielt blir mer retransmisjon av tapte pakker på et trådløst nett).

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe bombastisk om utstyr som jeg ikke er intimt kjennt med, men i utgangspunktet skal det ikke være noen forskjell mellom trådløst eller kablet ethernet. Det er selvfølgleig forskjeller mellom de to, men det er lengre ned i nettverkslagene. For de deltakerene i nettverket som forholder seg til ethernet som kommunikasjonskanal så bør det være likegyldig hvor or hvordan trafikken faktisk går mellom de to.

http://www.comptechdoc.org/independent/networking/protocol/layers.jpg

Jeg tviler meget sterkt på at det er noen teknisk grunn for at ikke det samme kunne oppnås over kabel.

Får du noe slags feilmelding eller noe sånt da? eller bare nekter den å fungere via kabel? Har du forhørt deg med Apple support? Det høres usansynlig ut at noen slik begrensning skulle vært innebygget i et produkt som allerede har en LAN tilkobling - til og med om det er Apple som lagde den ;P

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Får du noe slags feilmelding eller noe sånt da? eller bare nekter den å fungere via kabel? Har du forhørt deg med Apple support?

Takk for svar.

Grunnen til at jeg mistenkte at det ikke fungerte over kablet, kun trådløst er:

1. På netbooken min, fungerer det med trådløst, men kobler jeg av trådløst og setter i kabel finner den ikke serveren (listen over Airtunes høyttalere vises ikke). Straks jeg kobler på den trådløse fungerer det igjen.

2. På Apple.com står det faktisk dette: iTunes automatically detects the connection. When you open iTunes on your AirPort-equipped Mac or Wi-Fi-compliant PC, you'll see a popup list at the bottom right of the iTunes window showing your remote speakers.

De presiserer faktisk at PC-en må være Wi-Fi-kompatibel:

Men, eg gjorde nettopp et gjennombrudd nå. Når jeg byttet fra kablet til trådløst på Apple TV'en fungerer det plutselig fra de kablede PC-ene. Dette her er jo totalt ulogisk. :roll:

Jeg presiserer at IP-oppsettet på kablet/trådløst (både på server og klienter) er helt identisk, med unntak av siste sifferet i IP.

Uansett, dette er egentlig ganske off-topic. Har vel egentlig fått svar på det jeg lurte på - at klienter ikke vet forskjell på om tilkoblinger kommer fra trådløst eller kablet.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke så enkelt som det høres ut til:

Er det noen teoretisk forskjell på en kablet TCP/IP tilkobling og en trådløs TCP/IP tilkobling, om en ser etter at det trådløse signalet er mottatt og videresendt fra tilgangspunktet? Jeg har alltid trodd at selve dataoverføringene er identiske og at kabledede (eller trådløse) tilkoblinger ikke har "flere funksjoner" eller noe slikt.

Nja, hverken TCP eller IP har noen forståelse av om du er tilkoblet via en trådfast eller trådløs forbindelse, men på det fysiske laget er det en forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...