Gå til innhold

Tips til å dømme kamper i alderen 6-9 år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke hatt dommerkurs enda og skal dømme Knøtt/Mini imorgen. (6år-9år)

Selvsagt, jeg kan alle fotballreglene, men det er det med blåsing osv. som jeg er usikker på.

Noen som vet om et lynkurs, eller kan forklare litt?

Jeg har selv tatt dommerkurs. Så kom med spørsmål så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan. Men om du skal dømme unger fra 6-9 år så er egentlig ikke dommerkurs så jævla nøye. Ser selv på kamper jeg har SETT på hvor det ikke har vært dommer så har foreldre måtte stille opp å dømme

Lenke til kommentar

Dømte også noen sånne kamper i en turnering i fjor, uten noen form for dommerkurs. Men har noen par tips.

1. Det kan fort bli klyngefotball på det nivået, så pass på å still deg en plass der du har maks oversikt over hva som skjer.

2. Hvis du ikke fikk med deg hva som skjedde, så kan det være lurt å spørre tilskuerne om de så hva som skjedde.

3. Ikke blås frispark på alt mulig når det er klyngefotball. Hvis du gjør det blir det ikke spilling, men bare frispark hele kampen.

4. Ha god kontroll på tiden, det er ikke noe du vil rote med.

5. Vær selvsikker, for det værste som finnes er sinte fedre/mødre som skal kjefte og smelle.

Det var noen tips jeg kom på i farten hvertall. Lykke til! :thumbup:

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

En annen ting som jeg også kan tipse om som jeg har fått tilbakemelding om fra trenere og foreldre er at noen i den alderen der er ikke helt inne på dette med regler. Så i stedet for å blåse frispark hele tiden på feil. Stopp spillet og kanskje forklar spillerene hvordan det skal gjøres og evt. gi dem en ny sjanse :) Har ihvertfall lagt merke til at alle synes bare det er positivt, at ungene får forklart det og får prøve igjen ;)

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er at ungene har det gøy i den alderen! Da jeg dømte kamper var jeg alltid litt snill med reglene. Det betyr ikke at du skal la ungene gjøre hva som helst og slippe unna frispark og lignende, men et godt eksempel er at hvis keeperen tar ballen en halvmeter utenfor utenfor "16-meteren" så la det gå. Forklar det heller til spilleren etterpå eller nevn det for treneren (som forøvrig sikkert har lagt merke til det selv) så han kan ta det. Prøv å la spillet gå sin gang. Hvis du ikke ser hvem som var sist borti ballen i klynga før den gikk ut så kan du som oftest stole på at de selv vet det og i den alderen pleier de å ikke krangle hvis de vet at den ikke var deres ;)

Og forresten; emnetittelen er endret til noe mer beskrivende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...